Käytetty trukki on takuulla toimiva, mutta myös ekoteko

11 minuuttia luettavaa

li-ion -akut , käytetyt trukit

Trukki ei ole kertakäyttötuote, vaan sillä on monta elämää. Tuttua on, että hyvin palvellut trukki siirtyy kunnostettuna ja käytettynä uusiin tehtäviin. Nyt litiumioniakkutekniikka on mahdollistanut trukin kolmannen elämän. Mitä tämä tarkoittaa ja miksi käytetty trukki on ekoteko? Millaisia käytetyt trukit ovat ja kestääkö trukki todellakin kaksi tai jopa kolme elämää.

Käytettyjen trukkien kanssa päivittäin työskentelevät Tiina Syväniemi ja Fredrick Åberg kertovat mielellään käytettyjen trukkien hyödyistä. Heille kiertotalouden toimintamalli, missä käytetyt trukit kiertävät kunnostettuna uusiin tehtäviin, on ollut tuttua jo paljon ennen kuin kiertotaloudesta edes puhuttiin.

– Hyvin huollettu, tehokäytössä ollut trukki lähtee usein vaihtoon sellaisissa yrityksissä, joissa trukkeja käytetään todella paljon ja joihin hankitaan uusia trukkeja. Sitten meillä on yrityksiä, joissa käyttö on vähäisempää, mutta niissäkin tarve on hyvin varustetulle yksittäiselle trukille. Tällaisessa tapauksessa ei ole välttämättä järkeä ostaa uutta trukkia, sillä murto-osalla uuden hinnasta saa käytetyn mutta takuulla toimivan, kunnostetun trukin. Kun hankkii käytetyn trukin, säästyy myös materiaalia uuden koneen verran, Tiina Syväniemi selittää

toyota-approved-used-truck_ilman osoitetta

Kunnostus, takuu ja huolto

Miten sitten voi olla varma siitä, että käytetty trukki toimii moitteettomasti ja sopii juuri siihen tarkoitukseen, johon se on ajateltu?

– Jokainen meille saapuva trukki käy läpi huolellisen kunnostusprosessin. Varmistamme aina, että käytetty trukki sopii esimerkiksi ajotuntien, varustelun ja käyttötarkoituksen puolesta asiakkaalle.

Me myyjät mietimme, mikä käytetty trukki sopii parhaiten asiakkaillemme, myynnissä toimiva Fredrick Åberg kertoo nopeasti vastauksen.

Tiinan ja Fredrickin kokemuksen mukaan asiakkaat tavallisesti yllättyvät käytettyjen trukkien laadusta.

– Käytetyt trukkimme ovat laadukkaita. Usein asiakkaat empivät käytetyn hankkimista vain sen ensimmäisen ostokerran kohdalla. Kun käytetty on kerran ostettu, myös seuraava kone on tavallisesti käytetty. Näin myös vähemmän trukkeja käyttävien yritysten on järkevä pitää fiksu kierto trukkikannassa ja käyttöön saadaan hyvin toimivia ja suhteellisen uusia trukkeja.

Kaikki koneet käydään Toyota Material Handlingin laadunvarmistusprosessin mukaisesti läpi. Aina ensin tarkistetaan voimasiirron, jarrujen ja nostolaitteiden kunto. Vasta tämän jälkeen mietitään, tarvitseeko trukkia maalata tai vaihdetaanko penkit.

– Kunnostus tehdään aina sisältä ulospäin. Tärkeintä on, että käytetty trukki toimii hyvin ja ennen kaikkea on turvallinen käyttää, Tiina korostaa.

Turvallisuuskriteerien täyttyminen on käytettyjen trukkien a ja o. Käytetyille trukeille Toyota Material Handling antaa myös takuun.

Kun käytettyyn trukkiin otetaan mukaan huoltosopimus, sen takuuaika on peräti 12 kuukautta. On hyvä muistaa, että myös säännöllinen huolto on ekoteko. Huollon avulla trukin elinkaari pitenee.

Trukkien säännöllinen huolto vähentää rikkoutumisen riskiä.

– Totuushan on se, että siinä vaiheessa, kun trukki menee rikki, tarvitaan mekaanikko nopeasti paikalle ja rikkoutuneiden osien tilalle uusia osia. Kuluu sekä aikaa, matkakilometrejä että materiaa. Hyvin suunnitelulla huollolla näistä voidaan nipistää. Kun mekaanikot suunnittelevat huoltomatkat järkevästi, samalla kertaa huolletaan useita koneita eikä uusia osiakaan tarvita niin usein, Tiina perustelee.

Toyota Material Handlingin käytettyjen trukkien laatu perustuu suurelta osin juuri huoltoon. Trukkeja on huollettu säännöllisesti jo niiden ensimmäisessä käyttökohteessa.

– 90 prosenttia käytetyistä trukeistamme on ollut säännöllisen huollon piirissä koko niiden elinkaaren. Meillä on dataa niiden huoltohistoriasta ja tiedämme, jos trukkiin on tehty vaikkapa suurempia korjauksia. Tämän vuoksi myös kunnostusprosessi on tehokas ja toimiva. Lisäksi olemme saaneet sen sujuvaksi Toyotan Lean-oppien avulla, Tiina kertoo.

Mitä tarkoittaa trukin kolmas elämä?

Litiumioniakkuja on ollut käytössä Toyota Material Handlingin trukeissa tasan 10 vuotta. Sähkökoneita, joissa on litiumioniakku, tulee yhä enemmän jatkuvasti vaihtoon. Litiumioniakkutekniikan yleistymisen myötä nykyisin puhutaankin myös trukin kolmannesta elämästä.

Litiumioniakku on todella pitkäikäinen. Se kestää pidempään kuin perinteinen lyijyakku, joten litiumioniakkuja voidaan käyttää pidempään kuin itse koneita.

– Meille voi tulla esimerkiksi lavansiirtovaunu, joka on rungoltaan jo niin väsynyt, että se pitää romuttaa. Sen sijaan koneen litiumioniakku on edelleen toimiva, joten akkuun voidaan hankkia uusi runko. Niinpä akku saa niin sanotun kolmannen elämän tällä tavoin. Uuden käytetyn rungon kanssa se kelpaa vielä moneen tehtävään, Tiina selvittää.

Tämä on ekologisesti järkevää, sillä akkutekniikka vaatii paljon mineraaleja.

Tiina ja Fredrick kertovat, että asiakkaita tavallisesti kiinnostaa juuri akut ja niiden kunto. Kun sähkötrukit tulevat kiertoon, niille tehdään ensimmäiseksi nimenomaan akkutesti.

– Meillä on käytetyissä sähkötrukeissa tarkat laatukriteerit akkujen kunnon suhteen. Akuille tehdään kapasiteettitesti, ja jos akku ei sitä läpäise, koneeseen vaihdetaan uusi akku. Itse asiassa tämä onkin usein se kallein remontti, mikä sähkötrukeille tehdään. Litiumioniakkujen tekniikan ja kestävyyden asiakkaat tuntevat, joten jos koneessa on tällainen akku, se on todella haluttu.

Kun ekoteoista puhutaan, he molemmat muistuttavat myös, että vanhan dieselkäyttöisen trukin vaihtaminen käytettyyn sähkötrukkiin on todellinen ekoteko. Tällaisessa vaihdossa co2-päästöissä saadaan aikaiseksi todella iso pudotus.

– Kaikkiin kohteisiin sähkötrukki ei sovi. Näissäkin tapauksissa on hyvä muistaa, että jos vaihtaa 15–20 vuotta vanhan dieselkoneen vaikkapa viisi vuotta vanhaan dieseliin, kulutus on aivan toista luokkaa. Näin jopa uudempaan dieseliin siirtyminen pienentää hiilidioksidipäästöjä ja polttoaineen kulutusta, Fredrick sanoo.

Tervetuloa tutustumaan!

Tiina Syväniemen ja Fredrick Åbergin mukaan ensimmäisen käytetyn trukin hankkiminen on tavallisesti vaikein askel. Toyota Material Handlingin uuden palvelun avulla myös tämän askeleen ottaminen helpottuu.

Uudessa showroom ReLift Zonessa Korsossa palvelee kolme asiantuntijaa, jotka ottavat asiakkaita vastaan joka arkipäivä klo 8–15.30.

ReLift Zonessa voi nähdä miten käytetyistä trukeista tehdään suomalaisin voimin entistä parempia. Showroomiin pääsee tutustumaan ilman ajanvarausta.

– Tervetuloa tutustumaan toimintaamme. Täällä voi potkia renkaita ja tutustua myös vaihtokoneisiin. Paikalla on aina asiantuntijoita, joilta voi kysyä ja jotka auttavat mielellään.

Lue lisää Relift Zonesta >>

TMH 600x400px ReLift Zone punainen

 

 

 

Suositut blogi-artikkelit