Lähes kaikelle toiminnalle on laskettavissa hiilijalanjälki, sillä ihminen jättää aina jälkensä sinne, missä kulkee. Hiilijalanjäljellä tarkoitetaan ilmastokuormaa, joka syntyy tuotteen, toiminnan tai palvelun takia. Ilmastokuormitus lisää kasvihuonekaasuja ja aiheuttaa ilmastonmuutosta.
Hiilijalanjälki näkyy arjessa tekemissämme valinnoissa, ja jokainen voi osaltaan vaikuttaa siihen, kuinka suuren jalanjäljen taakseen jättää. Myös trukkitoiminnan hiilijalanjälki on laskettavissa, ja sitä on mahdollista pienentää.
Ilmastonmuutos ja ympäristöarvot ovat tärkeitä syitä keskittyä hiilijalanjäljen pienentämiseen, mutta myös viranomaisten asettamat rajat ja määräykset on huomioitava. Nykypäivänä myös monet asiakkaat ja kuluttajat edellyttävät yrityksiltä vastuullisia ratkaisuja.
Trukin hiilijalanjälkeen vaikuttaa käyttövoiman valinta
Se, mistä hiilijalanjälki muodostuu trukkitoiminnoissa, on monen tekijän yhteenlaskettu summa. Yleisesti ilmastokuormaan vaikuttaa se, miten ympäristöystävällisesti trukki on valmistettu. Tärkeimmässä roolissa on kuitenkin oikean käyttövoiman valinta. Esimerkiksi sähkömoottorilla varustettua trukkia käytettäessä hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi kuin polttomoottorikäyttöisellä trukilla.
Vertailu: polttomoottori vs. sähkömoottori hiilikuorma
Malli |
CO2-kuorma |
Dieselkäyttöinen vastapainotrukki 52-8FDF25 |
18020 kg/ vuosi |
Sähkökäyttöinen BT Reflex O RRE160R |
1643 kg/ vuosi |
Sähkökäyttöinen lavansiirtovaunu BT Levio P LPE250 |
166 kg/vuosi |
Sähkökäyttöinen trukki Toyota Traigo80 8FBMT25 |
2646 kg/vuosi |
Jo pienillä investoinneilla energiatehokkaampaa toimintaa
Sähköä käyttävissä trukeissa oikean varaajan valinnalla on myös merkittävä vaikutus hiilijalanjälkeen. Suomessa oikean varaajan valintaan kiinnitetään aivan liian vähän huomiota ja usein yritykset valitsevatkin halvimman mahdollisen vaihtoehdon miettimättä sen enempää mahdollisia ekologisia vaikutuksia.
Hiilijalanjäljen kannalta tehokkain mahdollinen varaaja on korkeataajuusvaraaja. Sen varausprosentti on tehokkaampi ja sen varausta voi ohjailla huomattavasti tehokkaammin. Yllättävää yrityksille usein on se, että jo pienillä investoinneilla on mahdollista saada paljon energiatehokkaampi varaaja. Ratkaisu säästäisi yrityksen energiakustannuksissa, mutta pienentäisi myös hiilijalanjälkeä.
Me voimme vain arvailla, kuinka suuren osuuden trukkitoiminnot muodostavat yritysten hiilijalanjäljestä. Tämä on kuitenkin laskettavissa, kunhan yrityksellä on kaikki tarvittavat tiedot toimintojensa päästöistä. Trukkien jättämään hiilijalanjäljen osuuteen vaikuttaa, käytössä olevien trukkien määrä ja se, millaista yrityksen toiminta tarkalleen on.
Harvoin trukit yksinään ovat yrityksen merkittävin hiilijalanjäljen kasvattaja, mutta trukkitoiminnoista voi melko helposti nipistää päästöjä. Ja mitä suurempi trukkikalusto, sitä suuremman vaikutuksen oikeilla trukkivalinnoilla voi tehdä hiilijalanjäljen muodostumiseen.
Litiumioniakulla varustetulla trukilla säästöjä
Sähkötrukin päästökuorma on pienempi verrattuna polttomoottoritrukkiin, ja kun sähkötrukin energiamuodoksi valitaan li-ion, niin yritys säästää myös energiakustannuksissa. Litiumioniakulla varustetulla trukilla pystytään todistetusti saamaan merkittäviä taloudellisia säästöjä energiakustannuksissa verrattuna tavalliseen dieseltrukkiin.
Sähköistämällä trukkikaluston, yritys voi pienentää hiilijalanjälkeään ja energiakustannuksiaan.
Vertailu sähkötrukin energiakustannus vs. dieselkäyttöinen
Malli |
Energiakustannus € /kk |
Dieselkäyttöinen vastapainotrukki 52-8FDF25 |
348.83 / kk |
Sähkökäyttöinen BT Reflex O RRE160R |
69.5 / kk |
Sähkökäyttöinen lavansiirtovaunu BT Levio P LPE250 |
12.16 € / kk |
Sähkökäyttöinen trukki Toyota Traigo 80 8FBMT25 |
120.08 € / kk |
Tutustu myös:
Tutustu trukkien energiaratkaisuihin
Tarkistuslista trukkien hiilijalanjäljen minimoimiseen