Tehoja, turvallisuutta ja kustannussäästöjä – tätä kaikkea HUB logistics toivoo uuden automaattitrukin tuovan heidän Hakkilan logistiikkakeskukseen. Yritys haluaa myös olla ensimmäisten joukossa oppimassa, miten trukkiautomaatiota johdetaan.
HUB logisticsin Vantaan logistiikkakeskuksen käytävät ovat pitkiä ja hyllyt korkeita. Trukin ajomatka vastaanotosta oikealle hyllypaikalle voi kestää jopa neljä tai viisi minuuttia. Juuri tällaista pitkää matkaa ajaakin Hakkilan varastolla uusi Toyotan automaattitrukki.
- Halusimme meille AGV-trukin tehostamaan logistiikkaa ja tuomaan toimintaan laatua. Haluamme olla kaikessa automaatiossa ja teknologiassa edelläkävijöitä. Olemmekin ensimmäinen toimija Suomessa, jolla on 3PL-moniasiakasvarastossa käytössä AGV-trukki, kertoo yrityksen kehitysjohtaja Anssi Tura.
HUB logistics halusi lähteä liikkeelle automatisoinnissa ensin yhdellä koneella. Vaikka trukkiautomaatio lisää toiminnan tehokkuutta, vaatii trukkiliikenteen osittainen automatisointi jo toimivassa logistiikkakeskuksessa jonkin verran selvitys- ja määrittelytyötä. Tämän vuoksi alkuun lähdettiin yhdellä laitteella niin, että automaation määrää voidaan tulevaisuudessa lisätä. Päätös on osoittautunut viisaaksi. Anssi Turan mukaan muutos kohti automaatiota vaatii mukaan monia eri sidosryhmiä.
- Prosessi on ollut mielenkiintoinen ja opettavainen. Jotta projekti saadaan onnistuneesti maaliin, mukaan tarvitaan edustajia useista sidosryhmistä: henkilöstöä, trukkitoimittajaa, järjestelmäasiantutijaa. Kaikkien osaamista vaaditaan, kun yhdessä rakennetaan juuri meidän tarpeisiin toimivaa ympäristöä, hän kertoo.
Henkilöstö onkin sitoutettu mukaan projektiin heti alussa. Heitä on kuultu ja he ovat voineet kertoa omia mielipiteitään siitä, miten automaatio voisi arjen työssä auttaa parhaiten. HUB logistics järjesti henkilöstölle myös nimikilpailun, jossa etsittiin AGV-trukille sopivaa nimeä.
Automaattitrukilla noin kahden vuoden takaisinmaksuaika
HUB logisticsilla on selkeät tavoitteet automaattitrukille. Yksinkertaistettuna tavoite on saada laadukkaasti oikea tavara oikeaan paikkaan.
- Hyödyt liittyvät varaston tehokkaaseen materiaalivirtaan ja laatuun. Saapuva tavara toimitetaan vastaanoton alueelta tänne korkeavarastoon ja sieltä ihmisten toimesta kerätään lähetetykseen. Näemme, että automaattitrukki lisää tehoa, laatua ja turvallisuutta, Anssi Tura summaa.
Suunnitelmien mukaan trukkiautomaatio tekee Hakkilassa noin 130 siirtoa päivässä. Trukki kulkee keskeytyksettä ilman taukoja ja se optimoi reittinsä, mikä vähentää aikaa ja resursseja manuaaliselta trukkitoiminnalta. Automaattitrukki ei myöskään tee virheitä, joten esimerkiksi hyllytysvirheiltä ja niiden tuomalta hukka-ajalta säästytään. Lisäksi automaattitrukit kolaroivat hyvin harvoin, sillä niiden turvallisuusominaisuudet on kehitetty niin, että ne hidastavat ja pysähtyvät ennen havaittua estettä.
- Nämä ovat isoja investointeja ja projekteja, mutta pitkässä juoksussa tämä investointi tuo säästöä. Olemmekin arvioineet, että AGV-trukki maksaa itsensä takaisin työpanoksellaan noin kahdessa vuodessa.
Iloa ja hyötyä varastotyössä
Kehitysasiantuntija Mika Uotinen on ollut mukana AGV-trukin ja automaation kehitysprojektissa. Hän näkee, että uusi trukki tuo hyötyä käytännön työhön.
- Parasta tässä projektissa on sen tuoma hyöty meille. Meidän ihmisten työkuorma vähenee, kun AGV-trukki hoitaa pidempien etäisyyksien siirtoja, joilla ei ole niin kiire, hän sanoo.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että AGV-trukki hoitaa pitkät ajomatkat, jotka kestävät 3–4 minuuttia ja tuo saapuvan tavaran lattiatasoon hyllyjen luo. Siellä ihmisten ohjaamat trukit nostavat muutamassa kymmenessä sekunnissa lavan ylemmäs hyllyyn.
Anssi Turan mielestä AGV-trukin työ logistiikkakeskuksessa on avannut silmät myös uusien mahdollisuuksien tunnistamiseen.
- Olemme löytäneet jo monia ajatuksia, missä voimme tulevaisuudessa AGV-trukkeja hyödyntää monin eri tavoin.
Hän uskookin, että tulevaisuudessa logistiikkakeskuksessa nähdään yhä etenevissä määrin automaattitrukkeja työkavereina.
- Ne ovat mukana täällä meidän ihmisten joukossa auttamassa meitä. Mutta on hyvä muistaa, että automaattitrukkejakin pitää osata johtaa, jotta ne toimisivat tehokkaasti. Me HUB logisticsilla haluamme olla ensimmäisten joukossa harjoittelemassa tätä automaattitrukkien johtamista.