Kuuluisa Lean-filosofia perustuu hyvin pitkälle Toyotan kehittämään Toyota Production System-johtamisfilosofiaan (TPS). Tiukan määritelmän mukaan TPS-filosofiassa korostuu prosessin ja tuotteen laadun jatkuva parantaminen (Kaizen) hukkaa eliminoimalla ja tahtiaikaa lyhentämällä tuottaen hallitulla prosessilla oikeita tuotteita oikea-aikaisesti. Näin varmistetaan yrityksen kilpailukyky. Leanin yhteydessä puhutaan hyvin yleisesti sellaisesta jatkuvasta parantamisesta ja projekteista, jotka tähtäävät kustannuksien leikkaamiseen. Tosin sen tulkintoja ja määritelmiä on monia.
Leanin merkitys
Usein Leanin yhteydessä unohdetaan edellä mainittu TPS:n alkuperäinen määritelmä, jonka keskiössä on ehdottomasti tuotteen ja prosessin laatu asiakkaan näkökulmasta. Kääntäen voidaan sanoa, että TPS mahdollistaa laadun parantamisen, joka johtaa lopulta kilpailukykyiseen tuotteen tai palvelun kustannustasoon. Tällöin toimitusketjun päässä oleva asiakas saa laadukkaan tuotteen kilpailukykyiseen hintaan ja on tyytyväinen. Eli lopputuloksen (tyytyväinen asiakas ja kilpailukykyinen yritys) tulisi olla sama näkökulmista tai termeistä riippumatta.
Myös Toyota Material Handlingin toiminta Euroopassa ja Suomessa perustuu hyvin pitkälle Toyota Production System-johtamisfilosofiaan paikallisilla mausteilla lisättynä. Kaiken keskiössä olet sinä eli asiakas. Haluamme koko ajan olla ajan hermolla asiakkaidemme tarpeista jatkuvan kehittämisen hengessä. Toimintamme tärkein mittari on asiakastyytyväisyys, jota seuraamme säännöllisesti. Jos osaamme palvella asiakkaitamme laadukkaasti oikeaan aikaan oikeilla tuotteilla/palveluilla ilman hukkaa eli turhaa tekemistä niin asiakkaamme ovat tyytyväisiä.
Soveltaminen
Hyvä esimerkki Toyota Production Systemin soveltamisesta suomalaiseen asiakaspalveluun on jälkimarkkinointi. Periaatteena ei ole myydä huoltoa tai korjauksia vaan trukkien käytettävyyttä. Toisin sanoen tehtävämme on varmistaa, että asiakkaan kaluston käytettävyys pysyy mahdollisimman korkealla. Toyotan koko huoltoprosessi on rakennettu tämän mukaisesti. Hyvä käytännön esimerkki on varaosien yöjakelu. Toimitamme varaosat huoltomekaanikkomme huoltoautoihin yön aikana ympäri Suomen. Aamulla varaosat löytyvät heti mekaanikon huoltoautosta, jolloin työt asiakkaan koneen kimpussa voidaan aloittaa välittömästi. Tämä nopeuttaa koneen kuntoon saattamista ja koneen käytettävyys pysyy korkealla.
Toinen hyvä esimerkki on Toyotan myyntifilosofia. Emme halua myydä väkisin tuotteita ja palveluita asiakkaalle vaan kartoitamme aina asiakkaan tarpeet ja ongelman. Kun asiakkaan oma tavoite on selvillä niin sitten keksimme parhaan ratkaisun yhteistyössä asiakkaan kanssa. Se ei aina tarkoita kalleinta mahdollista tuotetta tai palvelua vaan sellaista, joka siinä tilanteessa sopii asiakkaan tarpeeseen. Toisin sanoen emme etsi pikavoittoja vaan teemme yhteistyötä asiakkaiden kanssa pitkällä aikajänteellä.