Mekaanikkomme uratarina: Täydessä iskussa eläkkeelle

8 minuuttia luettavaa

trukkihuolto

 Huoltomekaanikkomme varmistavat asiakkaidemme trukkien luotettavan toiminnan päivästä toiseen. Yksi heistä on Hannu Rauma, joka jää 17 palvelusvuoden jälkeen eläkkeelle marraskuun alussa. Hän jatkoi työssä pitkälle yli minimieläkeiän, koska virtaa riittää ja terveys on hyvä.

Toyota Material Handling Finlandin huoltomekaanikko Hannu Rauma

Hannu aloitti Toyota Material Handling Finlandin trukkimekaanikkona vuonna 2008 Seinäjoella. Töitä piisasi Kannuksesta Vaasaan ja Seinäjoelta Evijärvelle.

– Paljon tuli ajettua ympäri Pohjanmaata, ja sitten aina palattiin Seinäjoelle. Jotkin asiakkaat tulivat hyvin tutuksi. Eräällekin asiakkaalle olisi voinut melkein sängyn viedä, sillä töitä piisasi runsaasti. Siellä oli jo tuolloin paljon koneita ja paljon mielenkiintoista työtä.

Ennen Toyotalle tuloaan Hannulla oli ollut vuonna 1978 perustettu elektroniikkalaitteiden huoltoyritys ensin Vetelissä ja sitten Kauhavalla. Kun viihde-elektroniikkalaitteet muuttuivat niin, ettei niitä kannattanut huoltaa, työt vähenivät. Hannu päätti siirtyä laitehuoltoon, jossa töitä piisaa.

Sitkeä vikakorjaaja

Pohjanmaan vuosien jälkeen Hannu muutti vuonna 2017 Nokialle ja alkoi hoitamaan laajaa asiakaskuntaa Pirkanmaalla. Hän keskittyi erityisesti varastokoneiden huoltoihin ja vaativaan vikakorjaukseen.

- Hannu on erityisen hyvä tekijä vaikeiden sähkövikojen korjaamisessa. Hän ei luovuta ennen kuin vika löytyy, Pirkanmaan alueen trukkihuollon tiiminvetäjä Karri Järvi sanoo. Hän on työskennellyt Hannun kanssa koko sen ajan, kun Hannu on ollut Pirkanmaalla.

Elektroniikkaosaaminen asiakkaan hyödyksi

Digitalisaation läpimurto on ollut Hannun mukaan työn suurin muutos. Kun työt hoidettiin alkuvuosina paperilla ja puhelimella, suurin osa asioista hoituu nyt tietokoneella.

Yksi osa työn sisällössä on muuttunut.

– Koneet olivat ennen mekaanisia ja nyt ne ovat väyläohjattuja. Varastokoneet muuttuivat ensin esiohjatuiksi, ja myöhemmin myös ulkokoneet. Varasto- ja ulkokoneet ovat lähentyneet teknisesti toisiaan, Hannu sanoo.

Hannun pitkäaikainen kokemus elektroniikkalaitteista ja syvä ymmärrys elektroniikasta ovat olleet suureksi avuksi, kun väyläohjaus tuli trukkeihin. Vaikka suurin osa työstä on vikakoodien jäljittämistä ja ohjausmoduulien vaihtoa, Hannu pääsi joskus hyödyntämään kolvi kädessä osaamistaan.

– On ollut mukavaa, että olen osannut korjata moduuleja. Korjaus on ollut asiakkaalle halvempaa ja nopeampaa kuin uuden moduulin tilaaminen.

Rehti herrasmies

Menneestä yrittäjäurasta on ollut hyötyä myös asiakaskontaktien hoidossa. Asiakkaat ja heidän tarpeisiin vastaaminen on ollut tärkeä osa Hannun työtä.

– Minulla oli jo Pohjanmaalla omat asiakkaat. Pirkanmaalla tutustuin pian uusiin asiakkaisiin ja loin heihin tiiviit kontaktit. Monet tutut asiakkaat ottavat suoraan yhteyden minuun, kun tulee tarve hoitaa joku erikoisempi asia. Minä olen sitten avannut työn tilausjärjestelmäämme.

– Asiakaskontaktit ja niiden ylläpito sekä asiakkaiden yhteyshenkilöihin tutustuminen ovat olleet tässä työssä tärkeitä asioita minulle.

Vuosien varrella tiimissä on huomattu Hannun kyvyt asiakastyössä.

– Hannu on taitava ja tarkka tekijä sekä rehti ja luotettava herrasmies. Minkä hän lupaa, sen hän pitää, Karri sanoo.

Apua aina tarjolla

Hannu sai alkuvuosina runsaasti koulutusta Toyotan pääpaikalla Vantaan Korsossa. Hän hankki muun muassa luvat huoltaa korkeakeräilijöitä. Kun hän nyt jää nyt eläkkeelle, hän on perehdyttänyt uuden mekaanikon tähän työhön.

Tampereen kymmenen mekaanikon työyhteisössä on hyvä yhteishenki.

– Aina löytyy kaveri, joka on aiemmin tehnyt työn ja osaa sen. Kun toisen kanssa opettelee uusia asioita, homma hoituu paremmin kuin että yksin tekisi. Sama pätee toisinpäin eli itse olen aina ollut valmis auttamaan toisia.

– Olen auttanut monia uusia tekijöitä alkuun, kun heitä on vuosien varrella tullut. Vuoden verran siinä menee, kun näihin asioihin pääsee sisälle.

Saako sinulle soitella vielä eläkepäiville?

– Kyllä olen antanut siihen luvan, Hannu lupaa.

Hyväkuntoisena eläkkeelle

Eläkepäivät Hannu aloittaa hyvissä voimin. Ikää on jo 67 eli pitkälti yli sen, jolloin eläkkeelle olisi jo voinut jäädä.

Mikä on tukenut pitkää työuraa?

– Pidän itsestäni huolta liikkumalla eli juoksen, pyöräilen, hiihdän ja laskettelen. Lihasvaivoista pääsee eroon jumppaamalla.

– Olisi mahtavaa, jos kaikki ymmärtäisivät sen, miten tärkeää terveydestä huolehtiminen on, Karri kehuu Hannua.

Aika nauttia vapaa-ajasta

Työssä Hannu on viihtynyt yli minimieläkeiän siksi, että työ on ollut mielenkiintoista.

– Ei ole kahta samanlaista päivää. Olen saanut keskittyä paljon vikakorjauksiin. Toki olen voinut myös kasvattaa eläkekertymää varsinkin, kun mitään esteitä ei ole ollut kunnon puolesta.

Myös työyhteisö iloitsee pitkästä yhteisestä taipaleesta.

– Kokemus on tässä työssä valttia. On ollut hienoa, että olemme saaneet nauttia näin pitkään Hannun osaamisesta, Karri sanoo.

Viimeisiä lomiaan viettäessään Hannu suuntaa Leville pyöräilemään ja nauttimaan ruskasta. Mikäs on nauttiessa, kun pääsee pitkän työuran jälkeen hyvävoimaisena ja terveenä vapaaherraksi.

Suositut blogi-artikkelit