Miksi automaattitrukki?

Jukka Heinonen - 3 heinäkuuta 2017

Automaattitrukkijärjestelmä on loistava investointi sen joustavuuden ja tavoitettavissa olevien säästöjen ansiosta. Tuottavuuden kasvaessa myös yrityksen työturvallisuus paranee ja henkilöresursseja voidaan vapauttaa kannattavampaan ja mielekkäämpään työhön.

Miksi kannattaa hankkia automaattitrukki

Tuottavuuden lisääminen

Automaattitrukit voivat lisätä yrityksessä tuottavuutta monin tavoin. Niillä on korkea käytettävyys, koska ne voivat toimia 24/7 ilman kuljettajia, jolloin lakisääteisten lepotaukojen tarve poistuu. Automaattitrukit osaavat myös ladata itsensä automaattisesti aina sopivan hetken tullen. Akkujen lataus ja akkuhuolto eivät tällöin syö tehokkuutta, vaan konetta voidaan hyödyntää maksimaalisesti tavaran siirtoon.

Automaattitrukin ohjelmoinnissa voidaan huomioida siirrettävän ja kuljetettavan tavaravirran ja tuotannon kannalta sopivat tauot lataamiseen. Automaattitrukki päättää siis akun lataamisajankohdan tilausjononsa ja ennalta määritellyn prioriteettijärjestyksen perusteella. Koneiden huollot ovat helposti ennalta aikataulutettavissa ja sovitettavissa muihin mahdollisiin tuotanto- ja huoltokatkoihin.

Myöskään akkuhuolto ei sido henkilöresursseja. Perinteisten trukkien kanssa operoidessa akku on vaihdettava jokaisen vuoron välissä, jolloin ainakin yksi työntekijä on varattuna akkujen vaihtoon, lataukseen laittamiseen ja latauksen jälkeiseen akkujen vesittämiseen. Automaattitrukkien myötä tämä prosessi jää pois yrityksen päivittäisestä tekemisestä.

Trukkiautomaation kommunikoidessa reaaliaikaisesti tuotannonohjaus- (ERP) sekä varastonhallintajärjestelmän (WMS) kanssa, yrityksestä poistuu erillinen seurannan ja raportoinnin tarve. Mikäli käytössä on toimintamalli, joka ei keskustele suoraan minkään käyttöjärjestelmän kanssa tarvitaan aina ihmistä pitämään kirjanpitoa toiminnasta. Tämä kirjanpito on vietävä järjestelmään, mikä vaatii manuaalista henkilötyötä, esimerkiksi viivakoodinlukijalla järjestelmään kirjaamista. Henkilöresursseja vievä työ pystytään eliminoimaan, kun trukkiautomaatio kommunikoi reaaliajassa ERP:n ja WMS:n kanssa. Tällöin järjestelmissä oleva tieto on reaaliaikaista ja manuaalinen raportointi sekä tiedonkeruu poistuu.

Tuottavuuden lisäämisestä esimerkkinä toimii hyllystösukkuloiden ja trukkiautomaation muodostama keskenään toimiva parivaljakko. Ratkaisu mahdollistaa tilankäytön merkittävän tehostamisen ja on herättänyt suomalaisissa yrityksissä runsaasti mielenkiintoa. Tilaa vapautuu, kun pääosa käytävistä voidaan käytännössä poistaa, koska hyllyt niputetaan yhteen. Varastorakenne perustuu tällöin hyllystösukkulasoliin, joihin voidaan työntää kuormalavoja. Automaattitrukki pystyy siirtämään sukkulan aina oikeaan solaan toimittamaan tavaraa hyllyyn ja pois koneiden keskustellessa keskenään.

Kustannusten alentaminen

Trukkiautomaatiolla yrityksen vauriokustannuksia voidaan alentaa merkittävästi. Usein perinteisellä trukilla operoidessa kiinteistö kärsii trukkikolareista, esimerkiksi nosto-ovia rikkoontuu tai hyllytolppia hajoaa, kun niihin törmäillään inhimillisten ohjausvirheiden vuoksi. Valitettavasti perinteisellä trukilla operoidessa ei myöskään henkilövahingoilta voida aina välttyä. Aina kun käytät yhden euron trukin kolarivaurion korjaamiseen, niin samalla sinun pitää investoida 10 € ympäristön korjaamiseen.

Automaattitrukin kanssa työturvallisuus kasvaa ja turvajärjestelmien ansiosta trukkiliikenteen vauriokustannusten määrä voidaan eliminoida. Automaattitrukki pystyy ennakoimaan törmäystilanteet hidastamalla ja tarvittaessa jopa pysäyttämällä liikkeensä.

Trukkiautomaatiolla myös yrityksen energiakustannuksia voidaan pienentää. Kiinteistön energiakustannuksia voidaan alentaa, kun automaattitrukki voi toimia olosuhteissa, joissa kuljettajien operoimat koneet eivät kykene toimimaan, esimerkiksi pimeässä ja matalassa lämpötilassa. Lisäksi automaattitrukit voidaan varustaa Li-Ion -akkutekniikalla, joka säästää latauksen energiakustannuksissa jopa 30 % verrattuna perinteiseen tekniikkaan.

Automaattitrukeilla pystytään myös luonnollisesti pienentämään ja säästämään trukkien kuljettajakustannuksissa. Koska automaattitrukit toimivat ilman kuljettajia, työkustannuksia voidaan vähentää jopa yli 80 % toiminnoissa, joihin lisätään automaattitrukki. Tällöin työntekijät voidaan vapauttaa tuottavampaan sekä mielekkäämpään työhön. Lisäksi korkean käyttöasteen kohteissa automaatiojärjestelmän takaisinmaksuaika on nopea, keskimäärin 24–30 kk.

Työturvallisuus paranee

Koska automaattitrukit voivat käytännössä toimia vuorokauden ympäri, trukkien ajonopeuksia voidaan laskea työturvallisuuden lisäämiseksi. Työkohteiden liikenneturvallisuus paranee automaattitrukin ennakoidessa mahdolliset törmäystilanteet tarvittaessa hidastamalla ja lopuksi pysähtymällä. Trukeissa on sisäänrakennettuja turvajärjestelmiä ja tutkajärjestelmiä, jotka pystyvät lukemaan tapahtumia koneen eri puolilla, käytännössä joka suunnassa ja havainnoimaan eri korkeudella olevia esteitä ja muuta liikennettä.

Automaattitrukkijärjestelmän joustavuus

Automaattitrukkijärjestelmän avulla sisälogistiikan materiaalivirtoja voidaan tehostaa joustavasti yrityksen tarpeen mukaan ja monella eri tavalla. Automattitrukit tuovat hyötyjä myös työpaikalle, kun henkilökunnalle voidaan tarjota haastavampia työtehtäviä ja samalla lisätä työn mielekkyyttä. Tarvittaessa automaattitrukkia voidaan operoida myös manuaalisesti, esimerkiksi poikkeavien tavaravirtojen käsittelyn ajaksi, jolloin kuljettaja voi hypätä ohjaamaan trukkia. 

Automaattitrukin toimintajärjestelmä edellyttää erittäin vähän asennuksia kiinteistöön. Ratkaisun joustavuutta lisää se, että trukkiautomaatiojärjestelmä on helposti siirrettävissä tai toiminnot muokattavissa yrityksen tarpeiden muuttuessa. Lisäksi järjestelmä skaalautuu helposti volyymien muuttuessa, koska koneita on helppo lisätä ja vähentää samassa järjestelmässä.

Lataa trukkiautomaation tarkistuslista

Aiheet: automaatio toyota trukit

Jukka Heinonen

Jukka on työskennellyt Toyotalla myyntijohtajana vuodesta 2010 ja hänellä on laaja-alaista osaamista myynnin ja sen eri osa-alueiden kehittämisessä trukkialalalla.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli