Näin vältät trukkien ostossa tuhansien ylimääräiset kulut

Ville Sihvonen - 21 syyskuuta 2016

Kun varastolle tai tehtaalle tarvitaan tavaroiden siirto- ja nostolaitteita, voi lyhyen aikavälin säästöjä saada neuvottelemalla hinnan alhaiseksi ja hankkimalla halvimmat mahdolliset koneet. Trukkien osalta kustannukset eivät kuitenkaan aina ole aivan sitä, miltä päällepäin näyttää. Ota siis seuraavat asiat huomioon, jotta voisit tehdä hyvät kaupat, mutta myös loistavan päätöksen pidemmällä aikavälillä – ja näin säästää organisaatioltanne tuhansia euroja.

trukin kokonaiskustannukset

 

Trukkia ostettaessa tulee ensinnäkin varmistaa, että ostettava laite todella soveltuu siihen tarkoitukseen, johon sitä ollaan hankkimassa. Jos trukki ei sovellu tehtäväänsä joko ominaisuuksiensa tai esimerkiksi kapasiteettinsa puolesta, käsissäsi voi olla todellinen kustannuspainajainen.

Pelkkä trukin hintalapun tuijottaminen ei kuitenkaan riitä, oli laite sitten halvimmasta tai kalliimmasta päästä. Trukkien todelliset kulut ovat usein piilossa, sillä laitteiden käytöstä syntyy paljon sivukustannuksia. Tehdäksesi oikeasti hyvän ja kustannustehokkaan ostopäätöksen, on sinun otettava huomioon trukin kokonaiskustannukset.


Trukin todelliset elinkaarikustannukset muodostuvat ostohinnan lisäksi mm. seuraavista asioista:



1. Korjauskulut. Trukin päivittäinen käyttö ei ole sen ainoa kustannus, vaan erityisesti sillä kolarointi ja muut vahingot maksavat. Usein luullaan, että trukilla kolarointi ei maksa sen enempää, kuin huollosta saatu yksittäinen lasku. Tässä on kuitenkin tärkeää ymmärtää, että kustannukset voivat karata isoiksi siksi, että vahingon sattuessa trukin saama vaurio ei ole ainoa asia, joka pitää korjata.

Kun trukilla kolaroidaan johonkin, kuten varaston hyllyihin tai kiinteistön nosto-oviin, pitää myös niihin syntyneet vauriot korjata. Onkin tutkittu, että jokaista euroa kohti, joka käytetään trukin korjaamiseen, täytyy käyttää 10 euroa ympäristön korjaamiseen. Näin ollen, jos esimerkiksi perusvauriokorjaus maksaa 500 euroa, syntyy sen lisäksi kustannuksia keskimäärin 5 000 euroa. Tähän päälle tulee huomioida myös kuljetettava tavara; jos trukki oli kuljettamassa kuormaa ja tuo kuorma vahingoittuu, syntyy myös siitä oma menoeränsä.


2. Kuljettajan virheet. Tutustu tarkasti trukin elinkaarikustannuksen rakenteeseen. Laitetta pidetään yleisesti hirveän kalliina, vaikka todellisuudessa trukin elinkaarikustannuksista vain 10 % on itse trukin osuus. 70 % kustannuksista ovat trukin kuljettajan aiheuttamia, yllä kuvattuja ylimääräisiä menoja. Kun pohdit kokonaiskustannuksia, kannattaa siis harkita tehtävien automatisointia soveltuvin osin inhimillisten virheiden välttämiseksi. Toisin sanoen, myös automaattitrukki voi olla vaihtoehto.


3. Turvallisuus. Trukkikuljettajien on toki tiedettävä miten he voivat toimia mahdollisimman turvallisesti niin, ettei vahinkoja syntyisi. Mutta kuljettaja voi välttää tapaturmia vain tiettyyn pisteeseen asti: vahinkoja sattuu ja tulee jatkossakin sattumaan inhimillisten virheiden vuoksi. Siihen, kuinka paljon näitä yritykselle maksavia haavereita tapahtuu, voidaan kuitenkin vaikuttaa trukkia ostettaessa.

Vaikka päätettäisiin ostaa tavallinen trukki automaattitrukin sijaan, tulee laitteen varustelutasoon kiinnittää huomiota. Vanhat koneet ovat voineet joskus olla ajan turvallisuusstandardien mukaisia, mutta tekniikka on kehittynyt hurjasti, jonka vuoksi modernit trukit jo itsessään vähentävät onnettomuuksien riskiä. Kun trukissa on hyvä varustelutaso, parantaa se turvallisuutta, mutta vähentää myös merkittävästi 1. kohdassa mainittuja trukin sekä ympäristön korjaus- ja siivouskuluja tulevaisuudessa.


4. Polttoaine. Kiinnitä huomiota myös trukin energiamuotoon, eli siihen, millä polttoaineella kone kulkee. Etenevissä määrin ollaan siirtymässä sähkötrukkeihin, jonka pitäisi kiinnostaa sinua siksi, että sähkötrukin polttoainekustannukset ovat karkeasti vain ⅓ dieselistä tai kaasusta. Kun teet ostohetkellä oikean valinnan, voit siit pudottaa trukin käyttökulut polttoaineen osalta jopa kolmasosaan! Tämä tarkoittaa, että sopivalla polttoainevalinnalla voidaan viiden vuoden sopimuskaudella saavuttaa polttoainekuluissa noin 10 000 euron säästöt per kone, jopa jo yksivuorotyössä.

Sähkökoneiden osalta täytyy tosin ottaa huomioon kuinka kauan akun lataus kestää ja tuleeko akkua vaihtaa kesken työnteon. Normaali akunlataus kestää 8–10 h ja yhdellä akulla ajaa kutakuinkin yhden työvuoron, jonka jälkeen työntekoa voidaan jatkaa vaihtoakun voimin. On olemassa myös akkuja, joita ei tarvitse vaihtaa, mutta niillä voi ajaa 24/7 lyhyitä taukojen aikaisia latauksia hyödyntäen. Kun valitset trukkimallin, jossa akun vaihtoa ei tarvitse tehdä, säästät vaihtoon uppoavaa työaikaa 4 000 - 5 000 euron edestä viiden vuoden aikana kaksivuorokäytössä.

Jos kuitenkin tarvitset diesel- tai kaasutrukin, niin pyri aina mahdollisimman pienipäästöiseen malliin. Erilaiset moottorit kuluttavat eri määriä polttoainetta ja markkinoilta löytyy niin vanhaa kuin uuttakin tekniikkaa. Kannattaa aina panostaa uuteen, sillä modernit koneet syövät huomattavasti vähemmän polttoainetta, kuin vanhat.

 


Edellä mainittujen asioiden huomioon ottaminen mahdollistaa osaltaan yrityksellenne mahdollisimman alhaiset trukkikaluston elinkaarikustannukset ja auttaa säästämään pitkän pennin. Vastuullisen toimittajan velvollisuudet eivät kuitenkaan lopu kaupantekoon. Vähintä mitä sinun on syytä trukkien toimittajalta ja huollolta vaatia, on että laskutus on läpinäkyvää. Et voi seurata hankintasi kannattavuutta ja siitä aiheutuneita (tai sillä säästettyjä) menoeriä, ellet tiedä kalustosi aiheuttamia todellisia kustannuksia. Ei riitä, että tiedät kuinka paljon trukin hankinta tai vuokra maksaa, tärkeää on myös tietää ylläpidon ja korjausten kustannukset. Kun seuraat näitä, voit osoittaa aikaansaamasi säästöt todeksi sekä tehdä tulevaisuudessa vielä parempia päätöksiä.

Lataa trukin ostajan muistilista

Aiheet: trukin ostaminen

Ville Sihvonen

Villellä on viiden vuoden kokemus Toyotan trukkimyynnissä eri positioissa. Tällä hetkellä Ville toimii avainasiakaspäällikkönä Suomessa ja vastaa siten osaltaan Suomessa toimivista avainasiakkaista. Villen erikoisosaamista on asiakkaan trukkikaluston optimointi ja fleetin hallinta sekä elinkaarikustannusten optimointi.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli