Selvää säästöä trukkien ajoitetulla yölatauksella

5 minuuttia luettavaa

Energiakriisi ja sähkönhinnan nousut ovat tulleet ruokapöytäkeskusteluihimme. Niin myös meillä Toyota Material Handlingilla. Oivalsimme helpon tavan, miten asiakkaamme voivat säästää vuodessa merkittävän määrän euroja lataamalla trukkeja öisin.

Lataa, kun sähkö on edullista 

Säästöjä saadaan, kun hyödynnetään vuonna 2019 tai sen jälkeen hankittujen litiumioniakkuisten koneiden varaajan eli laturin älykästä latausta.

Latureissa on ajastusominaisuus, jolla laturille ilmoitetaan jokaiselle viikonpäivälle ne kellonajat, jolloin se ei varaa trukkia. Aivan pienemmissä laitteissa, kuten lavansiirtovaunuissa ja pinontatrukeissa, voi olla sisäinen varaaja, eikä niissä siksi välttämättä ole tätä ominaisuutta.

Ajastusominaisuus estää sen, ettei laturi aloita akun latausta heti työvuoron jälkeen iltapäivällä neljältä tai illalla kymmeneltä. Sen sijaan lataus käynnistyy esimerkiksi yöllä yhdeltä, jolloin sähkö on edullisempaa. Latausta ei kannata estää työpäivän aikana, koska litiumakkuista trukkia on usein perusteltua ladata esimerkiksi taukojen aikana.

Litiumioniakun varaajan ajastettu latausTiistaisin trukin lataus käynnistyy puolen yön jälkeen. Klo 16.00-00.00 välillä latausta ei tapahdu, vaikka trukki  on kytketty varaajaan.

Viiden 1,8 tonnin Traigo 48 -trukin kanssa voidaan ajastusominaisuudella säästää 4 700 euroa vuodessa ja 4,5 tonnin Traigo 80 -trukeilla 15 500 euroa vuodessa. Kun nämä säästöt skaalataan kaikkiin Suomessa oleviin trukkeihimme voidaan saavuttaa todella suuret säästöt. Laskelmien oletuksena on 45 sentin hinta per kilowattitunti päiväsähkölle ja yösähkölle 17 senttiä per kilowattitunti.

Merkittävien säästöjen lisäksi voimme yösähkön käytöllä vähentää sitä riskiä, että sähköverkossa tulee päiväsaikaan ongelmia ja sähkön saantia joudutaan rajoittamaan.

Älykäs virtapiikkien tasaustoiminto

Kun trukkeja on fleetissä enemmän, on ajastettu lataus kätevä tapa estää sähköverkon kuormituspiikkejä. Litiumioniakkujen lataus aiheuttaa helposti virtapiikkejä, koska akut pystyvät ottamaan vastaan suuria energiamääriä lyhyessä ajassa ja niiden laturit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin lyijyakkujen laturit.

Vuoden 2019 jälkeen toimitetuissa litiumioniakkujen latureissa on myös älykäs virtapiikkien tasaustoiminto, joka rajoittaa tarvittaessa verkosta otettavan sähkön määrää. Tätä ominaisuutta voidaan käyttää myös niin, että laturit kytketään ryhmäksi, jossa tyhjin akku saa virtaa maksitehoilla ja täydempien akkujen lataustehoa rajoitetaan. Tässä järjestelyssä yksi laturi toimii päävaraajana, joka ohjaa muita latureita.

Litiumioniakkuisten trukkien etuna on fiksumman latauksen lisäksi myös nopeampi lataus. Siinä missä litiumioniakkuinen latautuu tyhjästä täyteen 1-2 tunnissa, vaatii vastaava lyijyakkuinen trukki 8-12 tunnin latauksen. Litiumioniakkuinen kone on 30 prosenttia energiatehokkaampi kuin lyijyakkuinen, mikä näkyy myös sähkölaskussa.

Lue lisää litiumioniteknologiasta >>

 

Suositut blogi-artikkelit