Kuvittele tulevaisuuden varasto: tavaravirta soljuu varastossa järjestelmän ohjaamana ilman virheitä 24/7. Tavaraa vastaanotetaan ja sitä lähetetään keskeytyksettä, tavarat kulkeutuvat heti omille paikolleen varastoon ja jatkuvasti tiedetään paljonko varastossa on tavaraa ja kuinka paljon sitä lähtee. Lavat ja pakkaukset ovat tip-top-kunnossa. Tavara liikkuu, tieto liikkuu ja trukit liikkuvat.
Kaikissa varastoissa ei olla vielä tässä tilanteessa. Erinäköiset käyttöympäristöt, valtava tavaroiden kirjo ja erilaiset pakkaustavat tuovat omat haasteensa varastojen automatisointiin. Tulevaisuutta kannattaa kuitenkin pohtia ja siihen voi jo omassa toiminnassa varautua. Ja vaikka tulevaisuudenkuvaan tuntuisi olevan vielä pitkä matka, trukkiautomaatio voi olla jo nyt osana materiaalinkäsittelyn ratkaisuja myös nykyvarastoissa.
Varastot ovatkin trukkiautomaation ja automaattitrukkien näkökulmasta todella mielenkiintoinen maailma. Varastoissa liikkuu valtavasti tavaraa, ne ovat usein suuria kiinteistöjä, toistuvia siirtoja on paljon ja ne toimivat usein 24/7. Näiden seikkojen vuoksi automaattitrukit ovat oiva vastaus erilaisten varastojen ja terminaalien toiminnan tehostamiseen.
Hybridimalli toimii jo nyt
Vielä nyt automaattitrukkien käytössä voi törmätä muutamiin käytännön ongelmiin. Nykyisellä navigointitekniikalla varustettu automaattitrukki ei esimerkiksi kykene purkamaan ja lastaamaan kuormausyksiköitä. Automaattitrukille myös erikokoiset ja -näköiset tavarat voivat aiheuttaa vielä ongelmia.
Mutta varastoissakin voidaan toimia nykyautomaattitrukkien kanssa mainiosti. Esimerkiksi hybriditoimintamallissa, jossa muun muassa kuormayksiköiden purut tehdään manuaalisesti, on trukkiautomaatio jo täysin mahdollinen ja toimiva ratkaisu. Kun esivalmistelevat työt ja lavajärjestelyt tehdään manuaalisesti, voivat automaattitrukit hakea ja tuoda järjestelypisteestä tavaroita varastoon. Moni varastotila on nykyisellään sekä kulkukäytäviltään että hyllytyksiltään valmis automaattiturkkien toimintaan.
Tehoja varastotyöhön
Tehoa syntyy tiedon hyödyntämisestä, joka kaikesta automaattitrukin toiminnasta jää. Kun automaattitrukki on kytketty varasto-ohjausjärjestelmään, tieto tavaravirrasta liikkuu liittymärajapinnassa reaaliajassa. Automaattitrukki raportoi minne se vie tavarat ja se kuittaa tekemänsä työt jatkuvasti. Tieto pitää varasto-ohjausjärjestelmän ajan tasalla ja myös toiminnan mittaaminen onnistuu helposti.
Automaattitrukki minimoi virheet; se vie tavaran varastossa aina oikeaan paikkaan.
Myös automaattitrukin mahdollisista poikkematilanteista jää jälki, se ei tee omineen mitään ennalta arvaamatonta. Jos eteen tulee ongelma, se voidaan esim. ohjata viemään tavara vaikkapa erityiskäsittelyalueelle.
Kun varastossa operoidaan automaattitrukilla, laatu säilyy hyvänä ja virheitä tulee vähemmän, sillä toiminta on ennalta arvattua ja kontrolloitua.
Luo mahdollisuudet tulevaan
Hybridiratkaisu on usein toimiva nykyisissä varastoympäristöissä tämän hetkisellä automaattitrukkiteknologialla. Mutta on hyvä muistaa, että teknologia kehittyy huimaa vauhtia. Automaattitrukit toimivat pian myös varastoissa kirjoituksen alussa kuvatun tulevaisuuden vision mukaisesti.
Tulevaisuus kannattaa ottaa huomioon, kun varastossa on tapahtumassa muutoksia tai murroksia. Jos esimerkiksi tilaa suunnitellaan uudestaan tai materiaalivirtoja muutetaan, ole yhteydessä meihin. Logistiikkakonsultaation avulla uudet toimintamahdollisuudet saadaan selville ja ne voidaan ottaa jo suunnitteluvaiheessa huomioon. Joissakin tapauksissa riittää vanhan käyttöympäristön modifiointi, joskus saatetaan suunnitella kokonaan uutta.
Tulevaisuuteen on hyvä valmistautua ja on järkevää luoda mahdollisuudet tulevaan. Ohjeeni onkin: älä poissulje ratkaisuja. Ole yhteydessä, niin puntaroidaan bisneksesi kannalta järkevät ratkaisut, joiden avulla varastosta saadaan nyt ja tulevaisuudessa kaikki tehot irti.
Automaattitrukkien käyttö lisääntyy sisälogistiikassa. Samaan aikaan automaattitrukit kehittyvät ja uusia malleja tuotetaan asiakkaiden tarpeisiin. Haluatko lukea lisää trukkiautomaatiosta, vihivaunuista ja agv-trukeista? Katso lisätietoa täältä »