Vastuullinen huolto on arjen tekoja

Picture of Jukka Heinonen

Jukka Heinonen

5 minuuttia luettavaa

Vastuullinen sisälogistiikka

Vastuullisuus on kiinteä osa Toyotan kenttähuollon jokapäiväistä toimintaa. Se alkaa aamulla, kun kenttämekaanikot suunnittelevat päivän ajoreitit ja päättyy siihen, kun he huolehtivat käytettyjen varaosien ja jäteöljyjen kierrätyksestä. 

Kenttämekaanikot hakivat aiemmin varaosat aluekonttoreista. Jos aluekonttori oli kohtuuttoman matkan päässä, tavara noudettiin postista tai varaosatoimittajien varastoista.

Tästä kertyi kuukausittain satoja kilometrejä ja monia turhia ajotunteja jokaiselle mekaanikolle. Se oli melkoista työajan ja polttoaineen tuhlausta sekä ylimääräisiä hiilidioksiditonneja taivaan tuuliin. 

Järkeä varaosajakeluun

Kun tuhlatut tunnit ja polttoainemäärät muutettiin rahaksi, päädyttiin muuttamaan toimintamalli uuteen. Siinä varaosajakelija Danx jakaa tarvittavat osat yöaikaan joko suoraan mekaanikkojen huoltoautoihin tai asiakkaan huoltopisteisiin. Danx saa varaosat Toyotan varastosta Mjölbystä ja osan suomalaisilta tavarantoimittajilta. Kun kenttämekaanikko aloittaa aamulla työnsä työpisteellään, on hänellä kaikki osat valmiina.

Uusi toimintamalli tuotti Toyotalle merkittäviä työaika- ja hiilidioksidisäästöjä. Danxilla on jakelureittien optimointijärjestelmä, joka osaltaan minimoi varaosajakelun kustannukset ja hiilidioksidipäästöt.

Kierrätys uuteen kuosiin

Käytettyjen varaosien ja nesteiden kierrätys kuuluu vastuulliseen huoltotoimintaan. Kierrätys lähtee siitä, kun kenttämekaanikko lajittelee metallit, energiajätteet, öljynsuodattimet ja sekajätteet huoltoautossaan värikoodattuihin astioihin. Jäteöljyt ovat omassa kanisterissaan.

Kun Danxin varaosajakelija tuo autoon uusia varaosia, hän ottaa jätteet mukaansa ja toimittaa ne asianmukaiseen paikkaan kierrätykseen. Esimerkiksi metallijätettä kertyy vuodessa noin 200 000 kiloa, joka sisältää myös romutetut trukit.

Danx vastaa samalla kätevällä tavalla likaisten työvaatteiden toimituksesta Lindströmille pesuun ja puhtaiden haalareiden palautuksesta mekaanikkojen autoihin varaosajakelun mukana.

Muutos on melkoinen aiempaan toimintatapaan, jossa mekaanikko vei itse jätteet ja likaiset työvaatteet aluekonttorin lajittelupisteeseen. Siihen kului sekä työaikaa että polttoainetta ja ylimääräinen ajo aiheutti turhia hiilidioksidipäästöjä.

50 tonnia vuodessa vähemmän päästöjä

Huoltoautojen päivittäminen vähäpäästöisempiin on ollut mekaanikkojen arjessa tuntuva keino vähentää hiilidioksidipäästöjä. Autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat pudonneet 222 grammasta 169 grammaan kilometriä kohden. Tällä keinolla saavutetaan vuodessa reilun 50 hiilidioksiditonnin päästövähennys.

Asiakkaan luona kiinteästi oleva mekaanikko on osa vastuullista toimintaa. Turvallisuus paranee, kun vikaantuneet trukit saadaan heti huoltoon ja nopeasti takaisin tuotantoon. Tämä ehkäisee sen, ettei vikaantuneella trukilla ajeta ja näin aiheuteta vaaratilanteita.

Kaikki kehittävät vastuullisuutta

Ajan ja polttoaineen säästöjen sekä päästövähennysten lisäksi uudet toimintatavat ovat mahdollistaneet sen, että kenttämekaanikot voivat keskittyä työssään siihen, missä he ovat parhaimmillaan eli palvelemaan asiakkaita. Toyota kehittää jatkuvasti uusia menetelmiä, joilla polttoainelitralla saadaan maksimaalinen määrä työtunteja. Viimeisen vuoden aikana autojen käyttö on tehostunut kymmenen prosenttia.

Arjen työhön jalkautettu vastuullinen huolto nostaa Toyotan arvostusta asiakkaiden parissa ja vahvistaa sen kilpailukykyä. Toyota aloitti kestävän kehityksen toimet jo vuosia sitten, paljon ennen kuin vastuullisuus tuli useimpien yritysten työpöydille. Asiakkaille on tärkeää, että trukkihuollosta vastaava kumppani on vastuullinen toimija, joka kehittää jatkuvasti toimintaansa. Toyotalla koko henkilökunta vie eteenpäin tätä kehitystyötä.

Hiilijalanjäljen minimointi

Lue lisää aiheesta:

Vastuullinen sisälogistiikka on tekoja arjessa »
Ecovadis todentaa vastuullisen toiminnan »

Suositut blogi-artikkelit