Fusti kierrättää autojen osat tehokkaasti

9 minuuttia luettavaa

käytetyt trukit , Asiakastarinat

Tampereen Linnainmaalla on yritys, jonka pihamaalla on valtava määrä purettavia autoja. Jokaisen taival jatkuu, sillä valtaosa niiden osista päätyy uudelleen käyttöön.

”Ihan hävettää, että tingin hintaa, kun näin hyvän koneen he meille kunnostivat.”

Näin toteaa autopurkamo Fustin toisen polven yrittäjä Juha Vähäoja Tonero 25 -vastapainotrukin ohjaimissa. Kyseinen kone on Toyotan takuukunnostama trukki, joka näyttää aivan uuden veroiselta. Monet osat ovatkin uusia ja uusi maalipinta vielä antaa komean loppusilauksen koneelle.

Toyota_Material_Handling_Fusti_Oy_blogi

Vähäojalla on monta syytä hymyyn: käytössä on Toneron lisäksi myös takuukunnostettu työntömastotrukki, uudet toimitilat hohtavat kiiltävinä ja liiketoiminta sujuu.

Kierrätyksen pioneeri

Kun katsomme uuden varastorakennuksen toisen kerroksen palaverihuoneen ikkunasta, avautuu näkymä yli automeren. Siellä odottaa yli 800 eri tavalla vaurioitunutta autoa uutta elämää.

”Autoala on kierrätyksen pioneeri. Siitä saakka, kun autoja alettiin valmistamaan, oivallettiin että käytöstä poistettavien autojen osia voidaan käyttää varaosina. Esimerkiksi auton ovi voi kiertää kolmanteen autoon. Tavara kiertää erinomaisesti ja mikä parasta, raha tästä jää Suomeen”, Vähäoja sanoo.

Hän on sielultaan kierrätyksen kannattaja ja luontoihminen, joka pyrkii kaikessa yrityksensä toiminnassa ympäristöystävällisyyteen ja ekologisuuteen. Yksi esimerkki on koko purkamoalueen alle rakennettu nesteiden keruujärjestelmä, josta kertyvät hulevedet johdetaan alueella olevaan aktiivihiilisuodattimeen mahdollisten haitta-aineiden poistamiseksi. Näin alueelta lähtevä vesi on liki juomakelpoista.

Massiivinen tietomassa

Purettavien autojen kierrätysosilla on valtavat markkinat. Sekä autokorjaamot että yksityisasiakkaat ostavat mielellään kierrätysosia niiden edullisuuden vuoksi. Kolmannes osista menee yksityisille autonomistajille. Sekä korjaamot että yksityiset saavat edullisen hinnan päälle annoksen hyvää mieltä, kun on edistänyt kierrätystä.

Autoista irrotetaan osat sen jälkeen, kun niistä on ensin poistettu nesteet, akku ja renkaat. Niille on omat kierrätysreittinsä. Moottori, voimansiirto sekä muut mekaaniset ja sähköiset osat sekä pellit erotellaan kukin tarkan suunnitelman mukaan. Kaikki osat kirjataan yrityksen tietokantaan, missä on vuosikymmenten ajalta valtavasti dataa osien liikkumisesta yrityksen läpi.

”Pohdimme tekoälyn hyödyntämistä siihen, että saisimme tiedon, miten eri osien kysyntä todennäköisesti kehittyy sekä miten eri-ikäisten auton osia kannattaa irrottaa myyntiin ja missä vaiheessa pitää toimittaa romuttamoon. Tällä hetkellä toimintamme perustuu kokemustietoon ja oletuksiin”, Vähäoja kertoo.

Tällä hetkellä yritys tarjoaa verkkokaupassaan yli 100 000 erilasta autonosaa noin 1000 eri automallista.

Kasvun myötä laajennus

Vähäojan isä perusti autopurkamonsa jo vuonna 1959. Fusti jatkaa sen perinteitä, onhan Juha Vähäoja lapsesta saakka kasvanut autojen ja yrittäjyyden keskellä. Alalla on mennyt koronavuosien ja autoalan logistiikkaongelmien vuoksi kohtuullisen hyvin. Käytetyille varaosille on ollut kysyntää, kun uusien merkkiosien saatavuus on ollut heikkoa. Niinpä Fustin liikevaihto on kivunnut vuoden 2018 alle 0,7 miljoonasta eurosta vuoden 2022 yli 1,2 miljoonaa.

Toyota_Material_Handling_Fusti_Oy_blogijpg

Covidin ja toimitusketjuongelmien jälkeen tullut Venäjän hyökkäys on tuonut oman lisänsä käytettyjen varaosien kysyntään. Syynä ovat esimerkiksi eurooppalaisten autojen ajovalot, joista 75 prosenttia on tehty Venäjällä. Myös Ukrainassa on ollut paljon autonosien valmistusta. Uusien osien saatavuusongelmat nostavat käytettyjen osien kysyntää.

Suotuisan kasvun myötä liiketoiminta tarvitsi uuden konttori- ja varastorakennuksen. Se valmistui joulukuussa 2022. Uuteen varastoon hankittiin hyllyt ja sitten piti päättää uudesta trukkikalustosta.

”Poikani selvitti netistä trukkitarjontaa ja hän ehdotti minulle, että otan yhteyden Toyotaan. Poikaani vakuutti hänen netissä näkemänsä tuotteiden esittelyvideot sekä trukkien ominaisuudet.”

Koneet tarpeen mukaan

Ensimmäinen yhteydenotto Toyotaan ei johtanut tarjoukseen, vaan Toyotan Pirkanmaan alueen myyjä Jani Ahtikari tuli purkamolle tapaamaan Vähäojaa. Yhdessä he kartoittivat trukkitarvetta niin, että valittava ratkaisu palvelee joustavasti Fustin tämän päivän ja huomisenkin tarpeita.

”Toyotan Janin laaja ymmärrys trukeista ja niiden kunnostuksesta sekä kyky ymmärtää asiakkaan tarve tekivät vaikutuksen minuun. Kaupanteko oli todella avointa, eikä minulle jäänyt mitään epäselväksi. Välillemme syntyi alusta alkaen luottamuksellinen suhde”, Vähäoja muistelee.

Hänelle käytetyn koneen ostaminen ei ollut ongelma, päinvastoin. Vuokrakoneena ollut trukkia on koko ajan hyvin ylläpidetty. Vähäoja arvostaa sitä, että Toyotan asiantuntijat ovat kunnostaneet koneen.

”Käytetty kone on meille oleellisesti parempi kuin uusi. Edellinen käyttäjä on takuu meille. Onhan se halunnut ajaa koko ajan hyvässä kunnossa olevalla koneella. Koneen kunnostuksessa näkyy tuotteen arvostus ja ymmärrys siitä, että hyvän koneen jälkeen asiakas ostaa jatkossakin Toyotan.”

Koneet on tuunattu Fustin tarpeisiin. Esimerkiksi BT Reflex -työntömastotrukin nopeus on säädetty normaalia alemmaksi, jotta myös varastotyötä harvemmin tekevät pystyvät käyttämään sitä. Kone varoittaa, kun masto on neljässä metrissä, ettei mastolla osuta tällä korkeudella oleviin ilmastointiputkiin.

Toyota_Material_Handling_Fusti_Oy_blogi1

Poikkeuksellisen nopeaa toimintaa

Fustin henkilökunta sai koneiden käyttöön perinpohjaisen koulutuksen sekä opastuksen koneiden huoltoon ja ylläpitoon. Kulkupelit ja tekniikan hyvin tunteville osaajille trukin ylläpito ja akun vesittäminen käy omatoimisesti.

Koneiden toimitusnopeus oli Fustille tärkeä asia. Sopimus trukkihankinnasta tehtiin maaliskuun puolivälissä, ja työntömastotrukki toimitettiin Fustille jo huhtikuun 12. päivänä. Hieman enemmän työtä vaatinut vastapainotrukki saapui Linnainmaalle toukokuun lopulla.

Koko henkilökunta on harjoitellut koneiden käyttöä. Uusille koneille on selkeästi omat tehtävät. Tonero tekee töitä pääasiassa ulkona, missä se siirtää autoja ja lastaa tavaraa kuormiin. BT Reflex -työntömastokone on puolestaan omiaan varaston sisätöissä.

Suositut blogi-artikkelit