Sähkövallankumous trukkimarkkinoilla

Jukka Heinonen - 14 maaliskuuta 2019

Viime vuonna trukkimaailmassa tapahtui suuria muutoksia. Vastapainotrukeissa sähkötrukkien myynti ohitti polttomoottorikäyttöisten trukkien myynnin. Sähköpuolella taas litiumioniakkuteknologia löi lopullisesti läpi. Toyota Material Handling teki myös päätöksen vuonna 2018, että kaikkiin sen varastorukkeihin tulee telematiikkateknologia vakiona.

Trukkeja käytetään jossain vaiheessa jokaista kuljetusketjua. Trukkikauppa kertoo siis paljon mitä tapahtuu kuljetusalalla ja taloudessa ylipäänsä. Toimitusjohtajamme Pasi Nieminen kertoi Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdelle trukki- ja sisälogistiikkamaailman tämän hetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä. Artikkelissa käsitellään trukkimarkkinan trendejä ja tulevaisuudennäkymiä erityisesti uusien innovatiivisten tuotekehityshankkeiden kautta.

Toyotan kehittämän Li-ion -tekniikan tuottamat säästöt näkyvät asiakasrajapinnassa

 Normaaliin märkälyijyakkuun verrattuna litiumioniteknologia on huoltovapaampaa ja akun elinikä kolme kertaa pidempi. Litiumioniakkujen hinta on myös laskenut huomattavasti ja kokonaiskustannus on selkeästi halvempi. Ääripäiden välissä on muutakin akkuteknologiaa ja ne tulevat elämään vielä rinnakkain, koska asiakkaat ovat satsanneet esimerkiksi märkälyijyakuissa tarvittaviin akunvaihtohuoneisiin.

Suomalaiset ovat ottaneet litiumioniakun hyvin vastaan. Teimme esimerkiksi Valmet Automotive kanssa syyskuussa merkittävän litiumionitrukkikaupan ja Uudenkaupungin autotehtaalla luovuttiin täysin polttomoottoritrukeista. Suurista asiakkaistamme myös esimerkiksi Kesko on satsannut litiumioniteknologiaan. Meidän varastotrukkien tarjouksista puolet lähtee litiumioniakulla ja kolmasosa on myyty kyseisellä akkuteknologialla. Tämänkin teknologian suhteen läpilyönti on tapahtunut selkeästi myös viime vuoden aikana. Perinteinen akku pitää ladata kahdeksan tunnin välein, kun litiumioniakulla voi ajaa kellon ympäri käytännössä kahvituntilatauksilla. Tämä on mullistanut trukkien käytön. Uudenkaupungin tehdaskin laski huomattavat työaikasäästöt litiumionin käytöstä. Litiumionin selkeä hyöty on myös siinä, että akkuja ei tarvitse vaihtaa. Logitri Oy esimerkiksi avasi viime vuonna Suomen ensimmäisen logistiikkakeskuksen, jossa ei ole akunvaihtohuonetta. Logitri säästi näin rakennuskustannuksissa ja pystyy käyttämään kyseiset neliöt varastotoimintaan. Lue lisää Logitrin onnistuneesta projektista tästä.

Trukin akkuteknologian vaikutukset kustannuksiin

Vaihtoehtoiset voimanlähteet ovat lyöneet läpi trukkimarkkinoilla

Trukkimaailmassa on selkeästi ollut näkymä siirtymästä polttomoottoritukeista sähkökäyttöisiin trukkeihin. Sähkökäyttöisyys tuli ensin pienempiin vastapainotrukkeihin ja varastotrukkeihin (tuotelinkit hyperlinkattuina). Viime vuosina sähkötrukki on ollut jo hyvin kilpailukykyinen 2-5 tonnin kokoluokassa. Aivan viime aikoina akkutekniikka ja tehot ovat kehittyneet sen verran, että viidestä tonnista on tultu suurempiinkin sähkötrukkeihin, jotka pärjäävät polttomoottorille. Vuonna 2014 Suomessa myytiin sähköisiä vastapainotrukkeja väliaikaisesti polttomoottorikäyttöisiä enemmän. Vuoden 2018 voi sanoa olleen trukkimarkkinoilla vallankumouksellinen, kun sähkötrukkeja jälleen myytiin polttomoottorikäyttöisiä enemmän. Myyntitrendin perusteella sähkö ohitti viime vuonna polttomoottorin trukkien voimanlähteenä. Edellisinä vuosina sähköisten vastapainotrukkien markkina on kasvanut aika tasaisesti noin 20 prosentin vauhtia, kun polttomoottorimarkkina on kasvanut vain 5-10 prosentin vuosivauhtia.

vertaa trukkeja verkkokaupassa

Lue koko artikkeli tästä >>

 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden sivut >>

 

Aiheet: trukin ostaminen kustannussäästöt li-ion -akut varastonhallinta

Jukka Heinonen

Jukka on työskennellyt Toyotalla myyntijohtajana vuodesta 2010 ja hänellä on laaja-alaista osaamista myynnin ja sen eri osa-alueiden kehittämisessä trukkialalalla.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli