Perinteinen polttomoottoritekniikka (diesel- ja nestekaasu) on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Uudet määräykset ovat vaikuttaneet esimerkiksi päästörajoituksiin ja valmistajat ovat parantaneet tekniikkaa niiden mukana. Näin ollaan saatu muun muassa pakokaasujen puhtaustaso parantumaan huimasti. Trukkien uusista energiatekniikoista merkittävintä kehitystä on kokenut kuitenkin sähkötekniikka.
Sähkötrukkitekniikan kehitys on mennyt kovaa vauhtia eteenpäin ja trukkien käyttäjät ovat seuranneet mukana. Kun verrataan polttomoottorilla käyvien vastapainotrukkien ja sähkövastapainotrukkien markkinoita, jotka molemmat ovat yleisiä trukkityyppejä Suomessa, on sähkövastapainotrukkien markkina kasvanut vuoden takaiseen verrattuna 22 prosenttia. Polttomoottoritrukkien markkina on taas samana ajankohtana pudonnut viisi prosenttia, kun kokonaismarkkinan kasvu oli 15 prosenttia. Selkeä siirtymä sähkötrukkeihin on siis havaittavissa.
Sähkötrukit yhä paremmin varusteltuja
Kehityksessä on ollut kolme merkittävää osa-aluetta: sähkötrukkien ajettavuus, käytettävyys ja energiatekniikan kehitys. Sähkötrukkien tehokkuus on nykyään jopa samaa tasoa kuin polttomoottorikoneissakin useampien mallien kohdalla Myös käytettävyyteen liittyvä varustelutaso on kohentunut huomattavasti sähkömoottoritrukeissa. Sähkötrukit pystyvät tarjoamaan nykyisin erinomaisesti varusteltuja ja lämmitettyjä hyttejä, joita voidaan käyttää myös pohjoisissa oloissa. Käytännössä kaikki samat toiminnot, mitä voidaan tehdä polttomoottoritrukilla ulko-olosuhteissa, voidaan tehdä myös sähkötrukilla.
Litiumioniakut eivät enää ole kalliita
Talven ja kevään aikana Toyota lanseeraa uuden trukkien litiumioniakkumalliston. Sen rakenne ja toimintaperiaate perustuvat autoteollisuudessa käytettäviin Li-Ion –akkuihin. Samalla Li-Ion –tekniikan hinta alenee merkittävästi. Litiumionitekniikka mahdollistaa akun lataamisen aina silloin kun siihen on sopiva tilaisuus, kännykän tapaan. Akku ei kärsi lataamisesta kuten perinteinen lyijyakku.
Li-Ion –tekniikassa on merkittäviä etuja
Sähkötrukki sinänsä, oli se sitten lyijy- tai litiumioniakku, pudottaa CO2 -päästöjä merkittävästi. Paikallisesti sähkötrukki on nollapäästöinen, millä on merkittävä vaikutus esimerkiksi työtilojen sisäilman puhtauteen.
Myös muut litiumioniakkujen käytöstä koituvat hyödyt ja säästöt puoltavat niihin siirtymistä. Ne eivät vaadi samanlaisia ilmanvaihdollisia ratkaisuja kuin polttomoottoritrukkien sisäkäyttö.
Myöskään akkujen lataustilat eivät vaadi erityisjärjestelyjä kuten perinteisissä sähköakuissa (ns. lataushuone). Litiumioniakku on täysin suljettu järjestelmä, ja se ei päästä ulospäin mitään höyryjä tai nesteitä. Ominaisuuksiensa vuoksi niitä voidaan ladata normaaleissa työtiloissa, mikä tuo säästöä kiinteistöpuolella merkittävästi jo rakennusvaiheessa. Suomeen on jo rakenteilla ensimmäinen valtava logistiikkakeskus ilman kallista erillistä akkujen lataushuonetta.
Litiumioniakussa myöskään akunvaihtoja ei enää tarvita, sillä akkua voi ladata vaikkapa lounas- ja kahvitauoilla. Taukolataukset kattavat työvuoronaikaisen energiatarpeen. Li-Ion -tekniikka on myös turvallisuus ja ergonomiakysymys - raskaita akkuja ei enää tarvitse vaihtaa ja työtapaturmien riski ja lihasvoiman tarve vähenee.
Eritoten vastapainotrukeissa energian kulutuksessa tehtävät säästöt ovat merkittäviä, vaikka litiumionitekniikka onkin hankintahinnaltaan hieman kalliimpaa kuin perinteiset sähköakut. Litiumioniakku säästää virrankulutuksessa noin 30 prosenttia.
Litiumioniakun elinikä on noin nelinkertainen verrattuna perinteisiin sähköakkuihin. Toyota myöntää uuteen Li-ion -akkumallistoon jopa seitsemän vuoden takuun.
Tulevaisuudessa siintää polttokennotekniikka
Jos tähytään pidemmälle trukkien energiateknologian tulevaisuuteen, polttokennotekniikka vaikuttaa etenkin ympäristön kannalta lupaavalta mahdollisuudelta. Tekniikka perustuu pitkälti nykyiseen sähkötrukkitekniikkaan muun kuin energialähteensä osalta. Polttokennotekniikan käyttö kuitenkin yleistynee vasta pidemmällä aikavälillä, arviolta noin 10-15 vuoden päästä.
Toistaiseksi polttokennoteknologian tarvitsema vedyn jakeluverkosto on Suomessa vielä hyvin rajallinen, ja käytännössä tämän tekniikan käyttöönotto vaatisi oman jakelupisteen pystyttämistä. Tällä hetkellä sitä käyttävät siksi lähinnä pioneeriyritykset, joille ympäristöarvot ovat strategisesti merkittäviä.