Hub logistics: ensimmäisen vuoden kokemukset ja opit automaattitrukista

13 minuuttia luettavaa

Asiakastarinat

HUB logistics on palvelulogistiikan edelläkävijä. Yritys ottaa käyttönsä uusia teknologioita, testaa niiden toimivuutta matalalla kynnyksellä ja laajentaa käyttöä sen mukaan, kun niistä saadaan hyötyjä. Tämä koskee myös trukkiautomaatiota, jossa yritys on lähtenyt kehityspolulle Toyota Material Handlingin kanssa.

HUB logisticsin Vantaan Hakkilan logistiikkakeskuksessa on vuoden ajan työskennellyt Toyotan toimittama automaattitrukki. Se hankittiin ratkaisemaan liikennesumppua, joka oli syntyä saapuvan tavaran ja lähtevän tavaran liikennevirtojen solmukohtaan.

Automaattitrukki (AGV) ratkaisee ongelman, kun se vie saapuvan tavaran vastaanotosta lavoja kiertoreittiä pitkin hyllypaikoille. Tämä vähentää liikennettä ruuhkapaikassa.

”Kun AGV hoitaa osan vastaanoton tavaravirrasta korkeavarastoomme, parantaa se samalla turvallisuutta, kun törmäysriski ruuhka-alueella pienenee”, HUB logisticsin kehitysjohtaja Anssi Tura sanoo.

Toyotan AGV-trukki Hub logicsticilla. Kuvassa Anssi Tura ja Mika UotinenKuvassa Hub logisticsin kehitysjohtaja Anssi Tura (vasen) ja asiakaspäällikkö Mika Uotinen.

Jatkuvaa toiminnan kehittämistä

Ensimmäisen AGV-suunnitelmansa HUB logistics teki vuonna 2017.

”Yritimme haukata liian ison palan kerrallaan. Harkitsimme useita koneita, jotka tekevät monia tehtäviä. Tämä olisi nostanut investointia ja lisännyt riskejä melkoisesti”, Tura sanoo.

Asiaa lähdettiin katsomaan uusin silmin, kun päätettiin, että AGV-hankkeessa nojataan yrityksen jatkuvan parantamisen periaatteeseen.

”Laskimme investoinnille realistisen takaisinmaksuajan. Halusimme kuitenkin lähteä liikkeelle, jotta opimme automaattitrukin kanssa työskentelyä ja näemme siitä saatavat hyödyt.”

Yksi syy asiassa etenemiselle on HUB logisticsin lukuisat teolliset sisälogistiikka-asiakkaat, joiden logistiikkatoiminnan kehittämisessä trukkiautomaatio voi olla tärkeässä roolissa.

Tavoitteet ja todellisuus

Kun AGV otettiin syyskuussa 2024 käyttöön, sille oli laskettu tarkka työskentelytavoite: keskimäärin 93 lavaa päivässä. Luku laskettiin lavamääristä, joita oli siihen saakka siirretty manuaalitrukeilla ja jotka voisivat soveltua AGV:llä siirrettäviksi. Tämä työmäärä merkitsi kahden vuoden ja kolmen kuukauden takaisinmaksuaikaa.

”Tiesimme jo alussa, minkä lavojen kanssa voi tulla ongelmia, paljonko niitä on ja miten ongelmia voidaan ratkoa.”

Odotettuja ongelmia on ilmennyt, eikä tavoitteeseen ole vielä päästy. Vuosi käyttöönoton jälkeen ollaan kolmen kuukauden keskimääräisessä lavamäärässä 75:ssä, kun automaattitrukki työskentelee kahdessa vuorossa. Tällä lavamäärällä takaisinmaksuaika on kolme vuotta. Koneen käyttöikä on näillä ajomäärillä vähintään kymmenen vuotta.

”Alussa määrät olivat pari-kolmekymmentä, mutta nyt päivittäinen lavamäärä on noussut. Parhaimmillaan on ollut 113 lavaa päivässä. Tulos on tähän mennessä meistä tyydyttävä.”

Työntekijät ovat tottuneet

Lavamäärän kasvuun on vaikuttanut eniten henkilöstön oppiminen siihen, että AGV on osa työympäristöä. Jos laite pysähtyy ja alkaa vilkuttaa valoja, sen voi käynnistää uudelleen, eikä odottaa, että joku toinen tekee sen.

Kaikki vastaanottoalueella työskentelevät ovat saaneet peruskoulutuksen automaattitrukin turvallisuuteen ja sen peruskäyttöön.

”Koko vastaanoton tiimimme on oppinut, miten automaattitrukin kanssa toimitaan: miten lavojen pitää olla valmiina AGV:lle ja miten lavoihin kiinnitetään viivakooditarrat, niin, että AGV osaa lukea ne oikein. Sekä Toyotan kouluttajat että pääkäyttäjämme Mika Uotinen ovat antaneet henkilöstölle lisäoppia AGV:n käyttöönoton jälkeen.”

Asiakaspäällikkö Uotinen on käynyt koneen pääkäyttäjänä läpi monipuolisen Toyotan tarjoaman koulutuksen, perehtynyt kaikissa käyttöönoton vaiheissa laitteen ja varastonhallintajärjestelmän integraatioon sekä kouluttanut työntekijöitä työskentelemään AGV:n kanssa.

”Käyttöönoton ja testauksen jälkeen laitteen toimintaan ei juuri ole tarvinnut puuttua”, Uotinen sanoo.

Työntekijät arastelivat AGV:tä ensimmäisten kuukausien aikana. Sittemmin tilanne on muuttunut. Vuoden käyttökokemusten jälkeen laite on muuttunut osaksi tuotantoa. Siihen ei kiinnitetä huomiota, kun se toimii odotusten mukaan.

”Jos häiriötilanteita tulee, ne hoidetaan samoin kuin muutkin työt”, Tura sanoo.

Yhden tekijän työt

Tura näkee AGV:n hyödyt logistiikkakeskuksen jokapäiväisessä työssä.

”Sillä on yllättävän iso merkitys työn sujuvuudelle, kun trukkikuskien ei tarvitse miettiä ruuhkapaikassa, kuka menee ensin. On hienoa, että meillä on nyt paremmin tilaa käytävillä ja trukilla voi ajaa pitkät matkat vailla vaaraa, että syntyy ruuhkaa.”

Tura kertoo, että vuoden aikana tehtyjen muutosten - joista AGV:n hankinta on vain yksi - myötä logistiikkakeskuksessa sama työntekijämäärä käsittelee enemmän materiaalia.

”AGV tekee karkeasti laskien yhden työntekijän työt.”

Parantuneen turvallisuuden ja tehokkuuden lisäksi AGV:n työ on laadukasta.

Toyotan AGV-trukki Hub logisticsin Hakkilan varastolla

”AGV ajaa automaattisesti sille määrättyä reittiä ja väistää tarvittaessa. Hyvä ominaisuus on se, AGV ajaa helposti koko vuoron ilman latausta”, Uotinen sanoo.

Virheitä voi tulla, jos AGV:lle on annettu väärät ohjeet. Näin on sattunut muutaman kerran.

”Työntekijämme antoi WMS:lle väärän lavakoon. Lavapaikka, jonne AGV vei lavan oli liian matala eli 160 senttinen lava päätyi 120 senttiselle paikalle. AGV:n anturi huomasi heti, ettei lava mene paikalle ja kone pysähtyi”, Tura kertoo.

Jotta nämä harvinaiset ja inhimilliset virheet vältetään, on kaikki jättöpaikat suurennettu riittävän korkuisiksi. Jatkossa yksi ratkaisu voisi olla AGV:n kulkureitille rakennettava mittauspiste, jossa sensori mittaa lavan korkeuden ja kertoo AGV:lle, onko lava oikean korkuinen lavapaikalle.

Poikkeustilanteet punnittiin ennakolta

Vuosi kehitystyötä AGV:n parissa on hersyttänyt uusia ajatuksia, miten konetta voi käyttää. Kun AGV liikennöi nyt vastaanoton ja korkeavaraston välillä, suunnitellaan sille toista reittiä saapuvasta tavarasta varastointiautomaatin syöttöpisteeseen. Tätä kokeillaan, koska AGV:n kapasiteetti riittää siihen.

Tällä hetkellä AGV lukee Astro-varastonhallintajärjestelmästä tulostetusta ja lavaan kiinnitetystä viivakooditarrasta, mille korkeavaraston lavapaikalle se vie lavan. Tulevaisuudessa viivakooditarra kertoo, pitääkö AGV:n suunnata korkeavarastoon vai varastointiautomaatin syöttöpisteeseen.

Korkeavaraston paikat, minne AGV vie lavoja, ovat tällä hetkellä lattiapaikkoja, mistä työntekijät nostavat lavat manuaalitrukeilla ylemmille hyllyille. Jatkosuunnitelmissa on, että AGV tekee myös tämän työn.

Kymmenen automaattitrukkia viiden vuoden päästä

Kokemukset trukkiautomaation käytöstä saa Turan myös visioimaan, kuten HUB logisticsin suunnannäyttäjän rooliin kuuluukin.

”Viiden vuoden päästä meillä on kymmenen automaattitrukkia. Kaikki eivät ole täällä Vantaalla, vaan osa muilla paikkakunnillamme ja osa asiakkaidemme sisälogistiikkaa tehostamassa.”

Vantaalla toinen trukki tulee todennäköisesti pian töihin eli siinä vaiheessa, kun automaattitrukki valjastetaan nostamaan lavoja korkeavaraston lattiapaikoilta ylemmille hyllypaikoille.

Oppeja trukkiautomaation hanketta suunnittelevalle

Vuoden kokemusten jälkeen Tura antaa neuvoja AGV-hankintaa harkitseville:

💡
AGV:n käyttöönotto on osa toiminnan jatkuvaa parantamista ja siinä kannattaa edetä askel kerralla. Ensimmäisen investointi on suurin ja sen kanssa opitaan paljon uudesta tekniikasta.

💡
Ennen käyttöönottoa on tärkeää miettiä laitetoimittajan kanssa erilaiset poikkeustilanteet ja se, miten AGV ohjelmoidaan toimimaan niissä. Tässä vaiheessa kokeneen laitetoimittajan asiantuntemuksesta on paljon hyötyä.

💡
Yksi valinta on se, haluaako hankkeen tehdä itse vai osaavan kumppanin kanssa. Me olemme tyytyväisiä siihen, että valitsimme Toyotan kumppaniksi. Työtä helpottaa kovasti, että ammattilaisilla on kokemusta uuden tekniikan käyttöönotosta ja he osaavat valita toimintaamme parhaiten tukevat ratkaisut.

 

 

Suositut blogi-artikkelit