Ammattityökalujen sekä metsä- ja puutarhakoneiden maahantuoja Makita Oy:lle valmistui uudet toimitilat Tuusulaan maaliskuussa 2025. Uusiin tiloihin, saman katon alle on keskitetty pääkonttorin toimistotilat, varasto, showroom sekä demo- ja huoltotilat.
Varaston puolella korkealle kohoavat varastohyllyt ovat vielä tämän tekstin kirjoittamishetkellä tyhjiä ja kiiltävät uutuuttaan, mutta kun noin 19 000 m2 kokoinen varasto otetaan käyttöön, palvelee se Makitan koko Suomen varastointitarpeita.
Uuden varaston sisälogistiikan suunnittelu toteutettiin yhteistyössä Toyota Material Handlingin kanssa. Toyota oli projektissa mukana suunnittelupöydältä toteutukseen asti kattaen varastokalustesuunnitelman, varastokalusteet ja niiden asennuksen sekä trukkikaluston.
"Projekti oli mielenkiintoinen ja siinä yhdistyi organisaatiomme laaja osaaminen ja kokemus sisälogistiikasta, varastokalusteista ja trukeista", Toyotan logistisista ratkaisuista vastaava Hannu Finnilä kertoo.
Lisää kapasiteettia
Varaston suunnitteluvaiheessa pöydällä pyöriteltiin useampaa eri varastokalusteratkaisua kapeakäytäväratkaisuista perinteiseen kuormalavahyllystöön. Lopulta varastoon valittiin perinteinen kuormalavahylly ja pientavarakerroshyllystö.
Uuden varaston myötä Makitan varastointikapasiteetti kasvaa huomattavasti ja toimintaa saadaan tehostettua. Vanhassa varastossa haasteita aiheutti Makitan erikoismittaiset lavat, ja tämä otettiin huomioon heti projektin alussa. Nyt kuormalavahyllyt on mitoitettu Makitan erikoislavojen mukaisesti, mikä helpottaa ja tehostaa kuljettajien työskentelyä.
"Yhteistyö Toyotan kanssa suunnitteluvaiheessa on sujunut hyvin. Mulla ei ole ollut paljon suunnittelu- ja sparrailuapua meidän päässä, niin olen saanut sitä Toyotalta koko ajan", kertoo Makita Oy:n logistiikkapäällikkö Joni Rauduskoski.
Varastokalusteprojektissa huomioitiin myös kiertotalous. "Makitan vanhan varaston hyllyt olivat täysin käyttökelpoisia, vaikkakaan ne eivät sopineet Makitan tarpeisiin. Olisi ollut harmillista, jos ne olisivat menneet hukkaan. Ostimme Makitan vanhat hyllyt ja annoimme niille niin sanotusti toisen elämän toisaalla", toteaa Finnilä iloisena.
Uutta ja vanhaa
Siellä missä varasto, siellä trukki.
Uuden varaston myötä trukkikalusto vaati päivitystä. Upouuteen varastoon valikoitui Toyotan trukit.
"Kävimme Toyotan toimipisteellä työnjohdon ja työntekijöiden kanssa koeajamassa trukkeja ja siellä valittiin sopivat koneet ja varustelut jokaiseen koneeseen”, Rauduskoski toteaa.
Makitan uudet trukit kulkevat energiatehokkaiden litiumioniakkujen voimin. Li-ion akullisten trukkien käyttö mahdollistaa taukolatauksen, jolloin työntekijöillä ei mene tehokasta aikaa akkujen vaihtoihin. Myöskään erillisen lataushuoneen rakentamista ei tarvinnut ottaa rakentamisvaiheessa huomioon, vaan trukit on helppo ladata niille varatuilla paikoilla varaston puolella.
Suunnittelusta toteutukseen
Siirtyminen suunnittelupöydältä toteutukseen ja varastokalusteiden asennukseen ei ollut aivan tavanomainen urakka, sillä ympärillä oli hektinen ja jatkuvasti etenevä rakennustyömaa. Toyota Material Handlingin varastokalusteiden asennusaikataulu sovitettiin rakennustyömaan tahtiin, ja turvallisuus piti huomioida normaalista poikkeavalla tavalla useiden eri sidosryhmien työskennellessä samaan aikaan työmaalla.
Varastokalusteiden asennusurakan tarkka suunnittelu sekä tiivis ja avoin yhteistyö Makitan rakennusprojektista vastanneen pääurakoitsija Catedral Group Oy:n kanssa oli avain onnistuneeseen asennusurakkaan.
Reilu 12 viikkoa kestäneen urakan varrelle mahtui niin odottelutaukoja asennusurakan ollessa edellä työmaan aikatauluja, mutta myös muutamia viivästyksiä.
"Projektia suunniteltiin todella tarkasti, mutta silti muutamat ilmastointiputket pääsivät yllättämään loppumetreillä ja pieniä muutoksia oli tehtävä lennosta. Yllätykset saatiin kuitenkin taklattua ja lopputuloksena oli ajallaan valmistunut varastokalusteprojekti ja toimiva sellainen", Hannu Finnilä toteaa ylpeänä.
Makitan varastokalusteasennus1,5 minuuttiin tiivistettynä
Yhteistyöllä toimiva sisälogistiikan kokonaisuus
"Varastokalustehankintaa suunnittelevan kannattaa lähteä avoimin mielin keskustelemaan Toyotan kanssa ratkaisusta. Mulla oli aika selkeä idea siitä, miten tämä homma tullaan tekemään, mutta sitä ideaa kyllä jalostettiin ja kehitettiin Toyotan palautteen pohjalta. Uskon, että saatiin tehtyä paras mahdollinen ratkaisu yhdessä", toteaa Rauduskoski.
Vaikka varasto on valmis, varastokalusteasennus suoritettu ja trukit toimitettu, Toyotan ja Makitan yhteistyö jatkuu huoltosopimuksen merkeissä. Huoltosopimukseen kuuluu Toyotan lähimekaanikkojen säännölliset huoltokäynnit, joiden aikana suoritetaan määräaikaishuollot ja varmistetaan, että kaikki toimii moitteettomasti.