Sulzer kuuluu maailman johtaviin yrityksiin nesteenkäsittelyn ja kemiallisen prosessoinnin ratkaisuissa. Vuonna 1834 perustetun yhtiön pääkonttori on Winterthurissa Sveitsissä, ja sillä on 180 tehdasta ja palvelukeskusta ympäri maailmaa. Sulzerin pumpputehdas Kotkan Karhulassa kuuluu alan edistyneimpiin tuotantolaitoksiin. Pitkälle automatisoidulla ja digitalisoidulla tuotantolinjalla on vuoden 2022 lopusta asti työskennellyt myös kaksi Toyotan automaattitrukkia.
Automaattitrukit vastaavat tehtaalla prosessipumppulinjan materiaalin siirtelyistä. Trukit siirtävät koottavia pumppuja ja niiden komponentteja kolmen työpisteen välillä, ja ne ovat tuoneet selkeitä hyötyjä tehtaan tuotantoon.
- Ratkaisua suunnitellessa halusimme ensinnäkin panostaa turvallisuuteen. Automaattitrukit parantavat tuotantolinjan turvallisuutta, mutta myös mahdollistavat sen, että asentajamme pystyvät keskittymään täysin asennustyöhön eikä aikaa kulu tavaran liikutteluun, kertoo Launch and New Products Leader Mikko Ryhänen Sulzerilta.
Tasaisuutta tuotantoon
Automaattitrukilla on tasainen, ennakoitava suoritus, ja inhimillisten virheiden mahdollisuus materiaalin siirroissa vähenee merkittävästi. AGV-trukkien tuomat edut on ymmärretty hyvin Sulzerilla, ja laitteet on otettu tehtaalla myönteisesti vastaan.
- AGV:n kanssa tietää koko ajan, mitä kukin trukki on hakemassa tai tuomassa, ja missä se milloinkin liikkuu. Toki alussa, kun tällaisia ei ollut aiemmin ollut tehtaalla, kaikki tulivat kovasti ihmettelemään ja katsomaan, mitä ne linjalla tekevät. Ovathan ne aika sympaattisia tuolla tuotannossa liikkuessaan, kun kommunikoivat keskenään ja reitittävät keikkojaan, naurahtaa Ryhänen.
Ennakkosuunnittelu on valttia
Ryhäsen mukaan automaattitrukin käyttöönottoa suunniteltaessa on hyvä kiinnittää erityistä huomiota ympäristöön, jossa laite tulee toimimaan. Esimerkiksi tilan esteettömyys, lattiapinta ja trukin liikkumiseen tarvittava tila vaikuttavat siihen, miten automaattitrukki pystyy toimimaan osana muuta tuotantoa.
- Kannattaa myös huomioida kuorma, jota automaattitrukilla halutaan kuljettaa. Esimerkiksi onko se täysin symmetrinen vai vähän epäkeskeinen? Toisin sanoen onko kuljetettavan lavan painopiste jossain muualla kuin aivan keskellä.
Automaatioprojektien toimittamisessa järjestelmän määrittelyvaihe edellyttää tiivistä yhteistyötä asiakkaan ja laitetoimittajan välillä. Sulzerin tehtaalla automaattitrukkien käyttöönottoprojekti meni kokonaisuutena erittäin sujuvasti.
- Hyvin tehdyt määrittelyt luovat pohjan halutulle projektin lopputulokselle. Osapuolilla on selkeä kuva sovitusta aikataulusta ja kummatkin tietävät mikä on lopullinen tavoite projektille, kertoo Automation Manager Petri Lindfors Toyotalta.
- Olimme tiiviissä yhteistyössä Toyotan kanssa koko ajan ja suunnittelimme yhdessä järjestelmää ja logiikkaa, jolla automaattitrukit tulevat meidän ympäristössämme toimimaan. Jos tuli pieniä mutkia matkaan, niin hyvin saimme ne yhdessä aina pohdittua. Toyota oli kyllä tosi joustava käyttöönottoprojektissa ja tuki meitä aina tarvittaessa, Mikko Ryhänen kiteyttää.