Tämä blogi on osa Toyotan vastuullisen sisälogistiikan portaalia.
Toyotan oranssit lavansiirtovaunut, korkeakeräilijät, työntömastorukit ja muut varastolaitteet ovat jatkuvassa liikkeessä Logitrin logistiikkakeskuksessa. Töitä tehdään arkisin kolmessa vuorossa kellon ympäri, eikä vauhti juuri hidastu viikonloppuina.
Unelma todeksi
Vipinällä on syynsä, sillä töitä piisaa. Tuusulan Kulomäen teollisuusalueella sijaitsevan 32 000 neliömetrin varaston läpi virtaa vuorokaudessa 6000 lavaa. Lavapaikkoja on 80 000-90 000. Kaikkialla näkee, että kesällä 2018 startannutta toimintaa optimoidaan jatkuvasti.
”Sijoitimme litiumionitrukkiemme latausasemat taukotilojen ääreen. Siellä koneet joka tapauksessa pysähtyvät päivän aikana pisimpään." - Logitrin toimitusjohtaja Jarno Hanhinen sanoo latauksessa olevien kahden työntömastotrukin äärellä.
Logitrin toiminta käynnistyi kymmenisen vuotta sitten, jolloin tilaa oli 8000 neliötä. Näkemys palveluvarastoinnin kasvusta oli jo silloin Hanhisella ja hänen liikekumppanillaan selkeä.
Niistä vuosista toiminta on kasvanut niin, että Kulomäen logistiikkakeskuksen lisäksi Logitrillä on 24 000 neliömetriä varastotilaa Hakkilassa ja 6000 neliömetriä Veromiehessä. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2018 noin kahdeksan miljoonaa euroa ja vuonna 2019 mennään jo yli kymmenen miljoonan euron.
Yritysryppääseen kuuluu palveluvarastojen lisäksi kuljetusliike ja henkilöstövuokrausyritys, joka ohjaa joustavasti 170 hengen työvoimaa logistiikkakeskusten ja kuljetusten välillä aina sinne, missä tarve on suurin.
”Olemme palkanneet 60 työntekijää kesän 2018 jälkeen. Kaikki tekijämme ovat moniosaajia. Logiikkakeskuksiin saamme paremmin tekijöitä, mutta kuljetuksissa on tiukempaa.”
Uudet koneet aina litiumionilla
Logitrin kolmessa toimipaikassa on kaikkiaan 64 Toyotan toimittamaa konetta, joista valtaosan voimanlähteenä on litiumioniakusto. Konekanta on kaksinkertaistunut vuodessa. Kun vanhat märkälyijyakkuiset koneet tulevat käyttöikänsä päähän uusitaan ne litiumioniakkukoneilla.
Koneilla on nopea kierto. Käyttöaika on lyhimmillään vain pari kolme vuotta. Ei ihme, sillä varsinkin hyllytyskoneet ja lavasiirtovaunut ovat kovassa käytössä.
”Ensimmäisiin tänne tulleisiin koneisiin on kertynyt jo lähes 5000 käyttötuntia”, Hanhinen kertoo, kun tutustumme neljään lohkoon jaetun ja yli 450 metriä pitkään rakennukseen.
Litiumioniteknologian edut tulevat esille tehokkaassa käytössä ja suurella konemäärällä.
”Nopean latauksen ansiosta koneelle saadaan vuorokaudessa huomattavasti enemmän käyttötunteja kuin vanhalla tekniikalla. Kun erillistä lataamoa ei tarvita, saamme enemmän tilaa varastohyllyille.”
Litiumionitekniikka on osa Logitrin vastuulista toimintaa. Energiatehokas laitekanta hyödyntää rakennuksen katolla olevaa aurinkovoimalaa, joka tuottaa vuodessa 380 000 kilowattituntia sähköä.
Tekniikaltaan ja käytettävyydeltään yhtenäinen kalusto mahdollistaa sen, että lähes kaikki työntekijät voivat käyttää ja ladata mitä konetta tahansa.
Kymmenen vuoden yhteinen taival
Toyota Material Handlingin ja Logitrin yhteistyö alkoi jo silloin, kun nykyiset logistiikkakeskukset olivat vielä kaukaisia haaveita. Usko tulevaan oli kuitenkin kova.
”Toyotan yhteyshenkilömme luotti jo alkutaipaleilla visioomme. Saimme koneita, vaikkei meillä ollut heti rahaa. Yhteistyömme rakentui alusta alkaen yhdessä kehittämiselle”, Hanhinen muistelee.
Uusien ideoiden kokeilu on leimannut yhteisiä vuosia. Tuoreiden konemallien rinnalla myös hyllystöjä mietitään taajaan uudelleen, koska logistiikkakeskuksen lay outin on kyettävä joustavasti vastaamaan asiakastarpeiden muutoksiin.
”Monta kertaa vuodessa keräännymme miettimään tietokoneruudun ääreen, miten piirrämme hyllykuvat uudestaan. Samalla suunnittelemme, mitkä koneet vastaavat parhaiten uusiin vaatimuksiin.”
Aina uutta mielessä
Hanhinen on mielissään siitä, että Toyota on tarjonnut heille innovatiivisia ratkaisuja aina sen mukaan, minkälaisia uusia tarpeita Logitrin asiakkaiden tarpeet ovat edellyttäneet.
”Asiakastarpeiden muutokset heijastuvat siihen, miten tavarat sijoitellaan. Hyllyjen rakenteita ja hyllypaikkoja pitää muuttaa, jotta voimme optimoida lattianeliöiden käytön. Tässä hyödynnämme tekoälyä, jolla tehostetaan tavaroiden sijoittelua esimerkiksi ottokertojen näkökulmasta.”
Koneiden lyhyet vuokraus ajat ovat Hanhisen mieleen, sillä varastohotellibisneksessä on usein lyhyitä kiireellisiä jaksoja, jolloin konetarve on suurempi.
Tulevaisuudessa Logitrillä vilkkuu automaatioratkaisut. Aivan tämän tai vuoden asia se ei kuitenkaan ole.
Tulevaisuudessa Logitrillä vilkkuu automaatioratkaisut. Aivan tämän tai ei vielä seuraavankaan vuoden asia se ei kuitenkaan ole.
”Automatiikka halpenee koko ajan ja sen myötä saamme automaatiota tukemaan toimintaamme. Kokonaan emme varmaan koskaan siirry automatiikkaan. Varsinkin pitkissä siirtomatkoissa automaattitrukki voisi olla hyvä ratkaisu”, Hanhinen sanoo ja viittaa Logitrin logistiikkakeskuksen 450 metrin pituuteen.
Tutustu Toyotan Vastuullisen sisälogistiikan portaaliin >>