Joustavat logistiikkaratkaisut auttavat Logitrin kasvua

Picture of Jukka Heinonen

Jukka Heinonen

9 minuuttia luettavaa

toyota trukit , Vastuullinen sisälogistiikka , Asiakastarinat

Logitri on noussut parissa vuodessa palveluvarastoinnin kuninkuusluokkaan. Jatkuvasti muuttuvat asiakastarpeet tyydytetään Toyota Material Handlingin asiantuntijoiden kanssa kehitettävillä logistiikkaratkaisuilla.

Toyotan oranssit lavansiirtovaunut, korkeakeräilijät, työntömastorukit ja muut varastolaitteet ovat jatkuvassa liikkeessä Logitrin logistiikkakeskuksessa. Töitä tehdään arkisin kolmessa vuorossa kellon ympäri, eikä vauhti juuri hidastu viikonloppuina.

Unelma todeksi

Vipinällä on syynsä, sillä töitä piisaa. Tuusulan Kulomäen teollisuusalueella sijaitsevan 32 000 neliömetrin varaston läpi virtaa vuorokaudessa 6000 lavaa. Lavapaikkoja on 80 000-90 000. Kaikkialla näkee, että kesällä 2018 startannutta toimintaa optimoidaan jatkuvasti.

”Sijoitimme litiumionitrukkiemme latausasemat taukotilojen ääreen. Siellä koneet joka tapauksessa pysähtyvät päivän aikana pisimpään. 15 minuuttia riittää koko vuoron lataukseen”, Logitrin toimitusjohtaja Jarno Hanhinen sanoo latauksessa olevien kahden työntömastotrukin äärellä.

Toyota_Material_Handling_Logitri_02_900px

Jokaiselle koneelle on asennettu latauspiste. Tällä varmistetaan se, että vaikka kaikille ei ole koskaan yhtä aikaa tarvetta, on vapaita latauspisteitä aina tarjolla jossain päin laajaa hallia.

Logitrin toiminta käynnistyi kymmenisen vuotta sitten, jolloin tilaa oli 8000 neliötä. Näkemys palveluvarastoinnin kasvusta oli jo silloin Hanhisella ja hänen liikekumppanillaan selkeä.

Niistä vuosista toiminta on kasvanut niin, että Kulomäen logistiikkakeskuksen lisäksi Logitrillä on 24 000 neliömetriä varastotilaa Hakkilassa ja 6000 neliömetriä Veromiehessä. Kaikkiaan siis reilut 60 000 neliömetriä palveluvarastoa, joka on pohjoismaisittain suuri kokonaisuus. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2018 noin kahdeksan miljoonaa euroa ja vuonna 2019 mennään jo yli kymmenen miljoonan euron. 

Yritysryppääseen kuuluu palveluvarastojen lisäksi kuljetusliike ja henkilöstövuokrausyritys, joka ohjaa joustavasti 170 hengen työvoimaa logistiikkakeskusten ja kuljetusten välillä aina sinne, missä tarve on suurin. 

”Olemme palkanneet 60 työntekijää kesän 2018 jälkeen. Kaikki tekijämme ovat moniosaajia. Logiikkakeskuksiin saamme paremmin tekijöitä, mutta kuljetuksissa on tiukempaa.”

Työntekijöistä lähes puolet on naisia. He ovat Hanhisen mukaan erityisen taitavia tarkkuutta vaativassa keräilytyössä.

Uudet koneet aina litiumionilla

Logitrin kolmessa toimipaikassa on kaikkiaan 64 Toyotan toimittamaa konetta, joista valtaosan voimanlähteenä on litiumioniakusto. Konekanta on kaksinkertaistunut vuodessa. Kun vanha lyijyakkukalusto koneet tulevat käyttöikänsä päähän, kaikki ne uusitaan litiumioniakkukoneilla.

Koneilla on nopea kierto. Käyttöaika on lyhimmillään vain pari kolme vuotta. Ei ihme, sillä varsinkin hyllytyskoneet ja lavasiirtovaunut ovat kovassa käytössä.

”Ensimmäisiin tänne tulleisiin koneisiin on kertynyt jo lähes 5000 käyttötuntia”, Hanhinen kertoo, kun tutustumme neljään lohkoon jaetun ja yli 450 metriä pitkään rakennukseen.

Litiumioniteknologian edut tulevat esille tehokkaassa käytössä ja suurella konemäärällä.

”Nopean latauksen ansiosta koneelle saadaan vuorokaudessa huomattavasti enemmän käyttötunteja kuin vanhalla tekniikalla. Kun erillistä lataamoa ei tarvita, saamme enemmän tilaa varastohyllyille.”

Litiumionitekniikka on osa Logitrin vastuulista toimintaa. Energiatehokas laitekanta hyödyntää rakennuksen katolla olevaa aurinkovoimalaa, joka tuottaa vuodessa 380 000 kilowattituntia sähköä. Työturvallisuus on uuden tekniikan koneilla selvästi parempi kuin vanhoilla lyijyakkukoneilla.

Tekniikaltaan ja käytettävyydeltään yhtenäinen kalusto mahdollistaa sen, että lähes kaikki työntekijät voivat käyttää ja ladata mitä konetta tahansa. 

Toyota_Material_Handling_Logitri_01_900px

Kymmenen vuoden yhteinen taival

Toyota Material Handlingin ja Logitrin yhteistyö alkoi jo silloin, kun nykyiset logistiikkakeskukset olivat vielä kaukaisia haaveita. Usko tulevaan oli kuitenkin kova.

”Toyotan yhteyshenkilömme luotti jo alkutaipaleilla visioomme. Saimme koneita, vaikkei meillä ollut heti rahaa. Yhteistyömme rakentui alusta alkaen yhdessä kehittämiselle”, Hanhinen muistelee.

Uusien ideoiden kokeilu on leimannut yhteisiä vuosia. Tuoreiden konemallien rinnalla myös hyllystöjä mietitään taajaan uudelleen, koska logistiikkakeskuksen lay outin on kyettävä joustavasti vastaamaan asiakastarpeiden muutoksiin. 

”Monta kertaa vuodessa keräännymme miettimään tietokoneruudun ääreen, miten piirrämme hyllykuvat uudestaan. Samalla suunnittelemme, mitkä koneet vastaavat parhaiten uusiin vaatimuksin. Suunnittelussa olemme miettineet käytävänpituuksista ja keräilyreiteistä alkaen, mikä ratkaisu toimii parhaiten.”

Aina uutta mielessä

Hanhinen on mielissään siitä, että Toyota on tarjonnut heille innovatiivisia ratkaisuja aina sen mukaan, minkälaisia uusia tarpeita Logitrin asiakastarpeet ovat edellyttäneet.

”Asiakastarpeiden muutokset heijastuvat siihen, miten tavarat sijoitellaan. Hyllyjen rakenteita ja hyllypaikkoja pitää muuttaa, jotta voimme optimoida lattianeliöiden käytön. Tässä hyödynnämme hieman tekoälyä, jolla tehostetaan tavaroiden sijoittelua esimerkiksi ottokertojen näkökulmasta.”

Kun saavumme seuraavalle latauspisteelle, näemme laajan kirjon koneita. Joukossa on pitkäsarvinen keräilykone ja sen vieressä lyhytsarvinen, jonka lattia nousee.

”Toyotalta olemme saaneet monenlaisia koneita ja niiden lisälaitteita kokeiluun. Vastapainokoneisiin on tulossa läpsyt, jolla voi tarttua paaleihin. Sellainenkin keräilykone oli kerran, johon menee kolme lavaa kerrallaan. Sen piikit olivat kuitenkin liian pitkät meidän käyttöömme.”

Koneiden lyhyet vuokraajat ovat Hanhisen mieleen, sillä varastohotellibisneksessä on usein lyhyitä kiirejaksoja, jolloin konetarve on suurempi.

Tulevaisuudessa Logitrillä vilkkuu automaatioratkaisut. Aivan tämän tai ei vielä seuraavankaan vuoden asia se ei kuitenkaan ole.

”Automatiikka halpenee koko ajan ja sen myötä saamme automaatiota tukemaan toimintaamme. Kokonaan emme varmaan koskaan siirry automatiikkaan. Varsinkin pitkissä siirtomatkoissa automaattitrukki voisi olla hyvä ratkaisu”, Hanhinen sanoo ja viittaa Logitrin logistiikkakeskuksen 450 metrin pituuteen.

Suositut blogi-artikkelit