Kaikki trukkirenkaista – mitä pitää mielessä, kun valitset trukin renkaat? Osa 1

11 minuuttia luettavaa

Trukin renkaat

Renkaat materiaalinkäsittelyyn, tai tuttavallisemmin trukin renkaat ovat usein ratkaiseva tekijä sujuvassa sisälogistiikkatoiminnossa. Olemme kirjoittaneet blogisarjan, jossa käsittelemme kaiken trukkien eri rengastyypeistä trukin renkaiden soveltuvuuksiin, renkaiden huoltoon, trukkirenkaiden valmistukseen, renkaanvaihtoon ja kustannusvaikutuksiin.

Blogisarjan ensimmäisessä osassa tutustumme trukkien rengastyyppeihin, trukkirenkaiden valmistukseen, rengaskoon lukemiseen, mittaamiseen ja valitsemiseen sekä rengassuosituksiin!

Trukkien rengastyypit

Kimmokumirenkaat (press-on band)

Kimmokumirenkaat on valmistettu vulkanoimalla kumi terässylinterin päälle. Kumi voi olla joko kuvioitu tai sileä. Ne ovat hyvin kestävät ja soveltuvat parhaiten sisätiloihin tai kevyeen ulkokäyttöön tai tasaisille alustoille.

Ilmakumirenkaat (pneumatic tyres)

Ilmakumirenkaat ovat ristikudosrenkaita eli rättirenkaita tai vyörenkaita, jolloin rengaskoko on merkitty esim. 6.50R10. Ilmakumirenkaan kanssa asennetaan sisärengas ja vanneunauha kun kyseessä on ristikudosrengas. Vyörenkaan kanssa voidaan käyttää erityisrakenteista vannenauhaa, jolloin sisärengasta ei tarvita. Trukkikäytössä olevat renkaat ovat useimmiten kuviopintaisia.

Ilmakumirenkaisiin voidaan tehdä uretaanikumitäyttö, jolloin ne eivät puhkea.  Renkaan sisällä oleva ilma korvataan täyttömassalla, jolloin voidaan säilyttää pyörän käyttöpaine koko käyttöiän ajan. Ilmatäytteisiä renkaita käytetään sisätiloissa ja ulkona.

Joustokumirenkaat (resilient solid tyres)

Joustokumirenkaat ovat täyskumirenkaita. Ne ovat hyvin kestävät eivätkä ne voi puhjeta tai tyhjentyä, joten ne soveltuvat erinomaisesti teollisuudenaloille, joissa muodostuu terävää jätettä, kuten kierrätyskeskuksiin ja lautatarhoihin.

Polyuretaanirenkaat (polyurethane press on tyres)

Polyuretaanirenkaat ovat eräs press-on-rengastyyppi. Ne ovat kevyet ja kestävät kumirenkaita paremmin halkeamista, repeämistä tai leikkautumista kuormituksessa. Niissä hyvä pito yhdistyy matalaan vierintävastukseen. Polyuretaanirenkaiden käyttöikä on yleensä kaksinkertainen kumirenkaisiin nähden.

Polyuretaanirenkaat ovat vakiorenkaat työntömastotrukeissa ja lavapinkkareissa joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Tahraamattomat renkaat (non marking tyres)

Tahraamattomat renkaat valmistetaan hydratoiduista piidioksideista ja erikoislisäaineista, jotta niistä ei jää jälkiä lattiaan. Niitä on saatavana ilmatäytteisiin renkaisiin, kimmokumi- ja joustokumirenkaisiin. Tahraamattoman joustokumin käyttöikä on samalla tasolla vakiomustiin renkaisiin nähden. Tahraamattomat renkaat muodostavat staattista sähköä, joten trukissa on oltava antistaattinen liuska. Markkinoille on tullut tahraamattomia joustokumi- ja kimmokumirenkaita jotka johtavat sähköä renkaissa olevan erikoisrakenteen ansiosta.

Trukin renkaat ovat usein ratkaiseva tekijä sujuvassa sisälogistiikkatoiminnossa

Mistä trukinrenkaat valmistetaan?

Trukinrenkaat voidaan valmistaa polyuretaanihartsista tai kumista. Niissä voi olla hiilimustaa tai hydratoitua piidioksidia. Renkaiden rakenteeseen voi kuulua teräsvaijeroitu runko, jota nailonkangas ympäröi. Kaikki riippuu rengastyypistä. Seuraavassa esittelemme tarkalleen, mistä kukin trukinrengas on valmistettu.

Mistä kimmokumirenkaat valmistetaan?

Kimmokumirenkaat valmistetaan terässylinterin päälle vulkanoidusta kumista. Muissa paitsi tahraamattomissa renkaissa on hiilimustaa. Ne aiheuttavat lattiaan mustia jälkiä. Polyuretaanirenkaat puolestaan valmistetaan – aivan oikein – polyuretaanihartsista sekä synteettisistä aineista ja seoksista.

Mistä joustokumirenkaat valmistetaan?

Joustokumirenkaat ovat täyskumirenkaita ja niiden on tarkoitus olla kestävät ja huoltovapaat.

Renkaan runko tehty kumista, teräsvaijereista ja nailonista.

Pehmeä joustinkerros edesauttaa käyttömukavuutta ja vähentää koneenkäyttäjän väsymistä. Joustinkerroksen rakenne vaikuttaa siihen, miten rengas kestää lämpökuormaa sekä minkälainen vierintavastus renkaalla on?

 Viimeisenä on kulutuspinta – renkaan kuluva osa. Se valmistetaan hankauksenkestävästä kumiseoksesta.

Mistä tahraamattomat renkaat valmistetaan?

Tahraamattomat versiot valmistetaan luonnonkumin sekä hydratoidun piidioksidin ja erikoislisäaineiden sekoituksesta. Hiilimustaa ei ole, joten lattiaan ei jää jälkiä.

Miten trukin rengaskokoja luetaan?

Aloitetaan perusteista. Oletpa sitten trukin käyttäjä tai varastopäällikkö, sinulla on tuottavuuden ja tehokkuuden tähden oltava perustiedot trukkien renkaista. Trukinrenkaiden perusosat ovat:

Kylki – sisältää tärkeät rengastiedot, kuten renkaan merkki, koko, rengastyyppi ja kulumisraja.

Kulutuspinta – korotettu kumiosa, joka osuu maahan.

Vanne – pyörän metalliosa, joka pitää renkaan paikallaan.

Trukin rengaskokojen lukeminen

Trukinrenkaan kokotiedot sijaitsevat renkaan kyljessä. Jos et näe kokoa sieltä, voit tarkistaa koon käyttöoppaasta tai soittaa paikalliselle mallia myyvälle trukkimyyjälle. Myyjän pitäisi pystyä kertomaan trukkimallisi oikean rengaskoon.

Rengaskoot merkitään eri tavoin trukkityypistä riippuen.

Kimmokumirenkaiden kokomerkintä on ulkohalkaisija x leveys x vanteen halkaisija. Esimerkki: 16 x 6 x 10,5.

Ilmatäytteisten ja umpikumirenkaiden koot merkitään muodossa leveys x vanteen halkaisija. Esimerkki: 6,50 x 10. Lisäksi on tullut millimetrikoot tuumakoon rinnalle.

Yleisesti ottaen jokaisella trukilla on oma suosituskokonsa. Mikäli rengaskoon muutoksia tehdään pitää, varmista mitoitus sekä kantavuusvaatimukset. Tarkista suositukset ohjekirjasta.

Mitä pitää mielessä, kun valitset trukin renkaat?

Miten trukin rengas mitataan?

Trukin renkaan voi mitata metrimitalla.

Mittaa renkaan ulkohalkaisija mittanauhalla tarkasti renkaan keskeltä reunasta reunaan.

Mittaa vanteen halkaisija suuntaamalla mittanauha renkaan keskellä vanteen reunasta reunaan.

Mittaa renkaan leveys asettamalla mittanauha vasten renkaan maahan osuvaa osaa ja mittaa reunasta reunaan.

Muista, että kimmokumirenkaista on mitattava ulkohalkaisija, renkaan leveys ja vanteen halkaisija. Ilma- ja umpikumirenkaista mitataan leveys ja vanteen koko.

Oikean rengaskoon valitseminen

Kun valitset rengaskokoa, huomioi käyttökohde, trukkimalli ja työskentely-ympäristö.

Usein kysytään, voiko joustokumirenkailla varustettuun trukkiin laittaa ilmarenkaat. Trukkisi pyörät ja runko on suunniteltu yleensä tietylle rengastyypille (tavallisesti ilma tai joustokumi), joten on parasta  varmistaa ohjekirjasta soveltuva koko. 

Joustokumirenkaissa on olemassa kaksi runkotyyppiä eli vakiorunkoinen rengas ja lukottomaan asennukseen soveltuva rengasrunko.

Käytettävä vanne määrittää pitkälti rengasratkaisun.  Vakiorunkoiset joustokumirenkaat voidaan asentaa samoille vanteille mikä on ilmakumirengasasennuksessa käytetty. Jos joustokumirengas on lukottomassa asennuksessa niin ilman vanneosia siihen ei voida asentaa ilmarengasta. Halkaistavalle 2-osaiselle trukkivanteelle voidaan asentaa ilmarengas sekä vakiorunkoinen joustokumirengas.

Kun on aika vaihtaa renkaat, varmista, että trukin molemmilla puolilla on sama rengastyyppi. Etu- ja takarenkaat voivat poiketa toisistaan, mutta molempien etu- ja molempien takarenkaiden on oltava samaa tyyppiä. Mikäli renkaita vaihdetaan yksi kerrallaan per akseli tulee helposti ongelmia tasapainon kanssa.

Yhdenmukainen rengastus on ykkösvalinta trukkiin.

Lataa muistilista rengassuosituksiin eri käyttökohteissa

 

Tarjoamme nyt rengasvaihtoa palveluna!

Toyotan rengaspalvelu tarjoaa rengaskokoonpanon toimituspalvelun vastapainotrukkeihin. Nykyään vastapainotrukin renkaanvaihto vaatii koneen pysäyttämisen useiden tuntien ajan, kunnes rengas saadaan asennettua. Asennustyö tehdään usein loppuasiakkaan toimesta, joka sitoo resursseja pois yrityksen ydintoiminnasta. Toyotan rengaspalveluun kuuluu vanteille valmiiksi asennetut renkaat sekä vanhojen renkaiden palautus.

tutustu palveluun

Suositut blogi-artikkelit