Trukkien rengassuositukset eri käyttökohteissa

13 minuuttia luettavaa

Trukin renkaat

Eri käyttökohteet edellyttävät erilaisia trukkeja ja siten myös eri rengastyyppejä. Alla on eritelty muutama yleinen käyttökohdesuositus. Varmista trukkisi jälleenmyyjältä, että suositus soveltuu tilanteeseesi.

Käyttö sisätiloissa
Sisätiloihin, jossa lattioilla ei ole roskia tai muita esteitä, soveltuvat parhaiten joustokumirenkaat. Tässä ympäristössä joustokumirenkaat kestävät pidempään, lisäävät trukin ketteryyttä ja parantavat pitoa.

Käyttö ulkona ja haastavassa maastossa
Ulkona ja haastavassa maastossa käytetään tavallisesti ilmakumirenkaita tai joustokumirenkaita. Ilmakumirenkaan kantopinta on parempi verrattuna joustokumirenkaaseen.

Trukkien rengassuositukset eri käyttökohteissa

Varastotiloissa keräilytrukeissa käytetään lähes poikkeuksetta polyuretaanirenkaita, sillä ne voivat pidentää koneen akunkestoa ja lisäävät trukin vakautta ja pitoa.

Käyttö varastossa
Keräilytrukeissa käytetään lähes poikkeuksetta polyuretaanirenkaita, sillä ne voivat pidentää koneen akunkestoa ja lisäävät trukin vakautta ja pitoa.

Käyttö kylmissä olosuhteissa
Kylmissä olosuhteissa tai paikoissa, joissa lattiat ovat jatkuvasti märkiä, käytetään polyuretaanirenkaita, joissa on pitoa ja jarrutustehoa lisääviä kapeita viistoon aseteltuja uria (renkaiden valinta menee trukkityypin mukaan).

Öljyroiskeet
Jos ympäristössä on öljylätäköitä tai  öljyroiskeita, on syytä käyttää polyuretaanirenkaita, jotka kestävät öljyä eivätkä rikkoudu niin herkästi (renkaiden valinta menee trukkityypin mukaan).

Käyttö herkillä alueilla
Herkissä käyttökohteissa, kuten elintarvike-, paperi- tai painoalalla, on käytettävä yleensä tahraamattomia renkaita, sillä tavalliset renkaat sisältävät hiilimustaa. Tavallisista renkaista irtoaa käytön yhteydessä hienojakoista pölyä, joka voi aiheuttaa ongelmia.

Trukinrenkaita koskevat standardit alallasi
Myös alakohtaiset rajoitukset voivat vaikuttaa päätöksentekoon. Tarkista aina, mikä rengastyyppi on yleinen eri alojen käyttökohteissa.

TAULUKKO: Trukkien rengastyypit ja suositukset

taulukko-rengassuosituksista-eri-käyttökohteissa

Trukkien rengastyypit

KIMMOKUMIRENKAAT (press-on band)
Kimmokumirenkaat on valmistettu vulkanoimalla kumi terässylinterin päälle. Kumi voi olla joko kuvioitu tai sileä. Ne ovat hyvin kestävät ja soveltuvat parhaiten sisätiloihin tai kevyeen ulkokäyttöön tai tasaisille alustoille.

ILMAKUMIRENKAAT (pneumatic tyres)
Ilmakumirenkaat ovat ristikudosrenkaita eli rättirenkaita tai vyörenkaita, jolloin rengaskoko on merkitty esim. 6.50R10. Ilmakumirenkaan kanssa asennetaan sisärengas ja vannenauha kun kyseessä on ristikudosrengas. Vyörenkaan kanssa voidaan käyttää erityisrakenteista vannenauhaa, jolloin sisärengasta ei tarvita.

Trukkikäytössä olevat renkaat ovat useimmiten kuviopintaisia. Ilmakumirenkaisiin voidaan tehdä uretaanikumitäyttö, jolloin ne eivät puhkea. Renkaan sisällä oleva ilma korvataan täyttömassalla, jolloin voidaan säilyttää pyörän käyttöpaine koko käyttöiän ajan. Ilmatäytteisiä renkaita käytetään sisä- ja ulkotiloissa.

JOUSTOKUMIRENKAAT (resilient solid tyres)
Joustokumirenkaat ovat täyskumirenkaita. Ne ovat erittäin kestävät, eivätkä ne puhkea tai tyhjene. Joustokumirenkaat soveltuvat erinomaisesti teollisuudenaloille, joissa muodostuu terävää jätettä, kuten kierrätyskeskuksiin ja lautatarhoihin.

POLYURETAANIRENKAAT (polyurethane press on tyres)
Polyuretaanirenkaat ovat eräs press-on-rengastyyppi. Ne ovat kevyet ja kestävät kumirenkaita paremmin halkeamista, repeämistä tai leikkautumista kuormituksessa. Niissä hyvä pito yhdistyy matalaan vierintävastukseen. Polyuretaanirenkaiden käyttöikä on yleensä kaksinkertainen kumirenkaisiin nähden. Polyuretaanirenkaat ovat vakiorenkaat työntömastotrukeissa ja lavapinkkareissa joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

TAHRAAMATTOMAT RENKAAT (non marking tyres)
Tahraamattomat renkaat valmistetaan hydratoiduista piidioksideista ja erikoislisäaineista, jotta niistä ei jää jälkiä lattiaan. Niitä on saatavana ilmatäytteisiin renkaisiin, kimmokumi- ja joustokumirenkaisiin. Tahraamattoman joustokumin käyttöikä on samalla tasolla vakiomustien renkaiden kanssa.

Tahraamattomat renkaat muodostavat staattista sähköä, joten trukissa on oltava antistaattinen liuska. Markkinoille on tullut  tahraamattomia joustokumi ja kimmokumirenkaita, jotka johtavat sähköä renkaissa olevan erikoisrakenteen ansiosta.


Oikean rengaskoon valitseminen

Kun valitset rengaskokoa, huomioi käyttökohde, trukkimalli ja työskentely-ympäristö.

Usein kysytään, voiko joustokumirenkailla varustettuun trukkiin vaihtaa ilmarenkaat. Trukin pyörät ja runko on suunniteltu yleensä tietylle rengastyypille (tavallisesti ilma tai joustokumi), joten on parasta varmistaa ohjekirjasta soveltuva koko.

Joustokumirenkaissa on olemassa kaksi runkotyyppiä eli vakiorunkoinen rengas ja lukottomaan asennukseen soveltuva rengasrunko.

Käytettävä vanne määrittää pitkälti rengasratkaisun. Vakiorunkoiset joustokumirenkaat voidaan asentaa samoille vanteille, joita on ilmakumirengasasennuksessa käytetty. Jos joustokumirengas on lukottomassa asennuksessa niin ilman vanneosia siihen ei voida asentaa ilmarengasta. Halkaistavalle 2-osaiselle trukkivanteelle voidaan asentaa ilmarengas sekä vakiorunkoinen joustokumirengas.

Kun on aika vaihtaa renkaat, varmista, että trukin molemmilla puolilla on sama rengastyyppi. Etu- ja takarenkaat voivat poiketa toisistaan, mutta molempien etu- ja molempien takarenkaiden on oltava samaa tyyppiä. Mikäli renkaita vaihdetaan yksi kerrallaan per akseli tulee helposti ongelmia tasapainon kanssa. 

Yhdenmukainen rengastus on ykkösvalinta trukkiin.

 

Miten trukin rengaskokoja luetaan?

Aloitetaan perusteista. Oletpa sitten trukin käyttäjä tai varastopäällikkö, sinulla on tuottavuuden ja tehokkuuden tähden oltava perustiedot trukkien renkaista. Trukinrenkaiden perusosat ovat: 

Kylki – sisältää tärkeät rengastiedot, kuten renkaan merkki, koko, rengastyyppi ja kulumisraja.
Kulutuspinta – korotettu kumiosa, joka osuu maahan.
Vanne – pyörän metalliosa, joka pitää renkaan paikallaan.

Trukin rengaskokojen lukeminen

Trukinrenkaan kokotiedot sijaitsevat renkaan kyljessä. Jos et näe kokoa sieltä, voit tarkistaa koon käyttöoppaasta tai soittaa paikalliselle mallia myyvälle trukkimyyjälle. Myyjän pitäisi pystyä kertomaan trukkimallisi oikea rengaskoko.

Rengaskoot merkitään eri tavoin trukkityypistä riippuen.

Kimmokumirenkaiden kokomerkintä on ulkohalkaisija x leveys x vanteen halkaisija. Esimerkki: 16 x 6 x 10,5.

Ilmatäytteisten ja umpikumirenkaiden koot merkitään muodossa leveys x vanteen halkaisija. Esimerkki: 6,50 x 10. Lisäksi on tullut millimetrikoot tuumakoon rinnalle.

Yleisesti ottaen jokaisella trukilla on oma suosituskokonsa. Mikäli rengaskoon muutoksia tehdään, varmista mitoitus sekä kantavuusvaatimukset. Tarkista suositukset ohjekirjasta.

Miten trukin rengas mitataan?

Trukin renkaan voi mitata metrimitalla. Mittaa renkaan ulkohalkaisija mittanauhalla tarkasti renkaan keskeltä reunasta reunaan. Mittaa vanteen halkaisija suuntaamalla mittanauha renkaan keskellä vanteen reunasta reunaan. Mittaa renkaan leveys asettamalla mittanauha vasten renkaan maahan osuvaa osaa ja mittaa reunasta reunaan.

Muista, että kimmokumirenkaista on mitattava ulkohalkaisija, renkaan leveys ja vanteen halkaisija. Ilma- ja umpikumirenkaista mitataan leveys ja vanteen koko.

 

Toyotan rengaspalvelu trukeille

Toyotan rengaspalvelu tarjoaa rengaskokoonpanon toimituspalvelua vastapainotrukkeihin.Tutustu palveluun: www.toyota-forklifts.fi/rengaspalvelu

Suositut blogi-artikkelit