Kaikki trukkirenkaista – mitä pitää mielessä, kun valitset trukin renkaat? Osa 2

14 minuuttia luettavaa

Trukin renkaat

Renkaat materiaalinkäsittelyyn, tai tuttavallisemmin trukin renkaat ovat usein ratkaiseva tekijä sujuvassa sisälogistiikkatoiminnossa. Olemme kirjoittaneet blogisarjan, jossa käsittelemme kaiken trukkien eri rengastyypeistä trukin renkaiden soveltuvuuksiin, renkaiden huoltoon, trukkirenkaiden valmistukseen, renkaanvaihtoon ja kustannusvaikutuksiin.

Blogisarjan toisessa osassa tutustumme trukkirenkaiden tehokkaaseen käyttöön, trukin renkaiden vaihtoon sekä kustannusten vähentämiseen.

Trukinrenkaiden mahdollisimman tehokas käyttö

Hyväkuntoinen rengas lisää trukkisi tehokkuutta ja parantaa tuottavuutta sekä työergonomiaa. Lisäksi trukinrenkaan mahdollisimman tehokas käyttö on kustannustehokasta ja parantaa työturvallisuutta.

Miten siis pitää renkaat hyvässä kunnossa? Kaikki alkaa käyttäjän koulutuksesta, rengastyypistä ja käyttöympäristöstä.

Käyttäjän koulutus

Huonot käyttötottumukset lyhentävät eniten renkaan käyttöikää. Nämä käyttäjää koskevat perussäännöt parantavat työturvallisuutta ja pidentävät renkaan käyttöikää.

Käyttäjä ei saa:

  • Pyöritella konetta turhaan paikallaan
  • Ylikuormittaa ajoneuvoa
  • Ajaa roskien päältä (pakkauspahvit, muovit, muut roskat)

Käyttäjän tulee välttää:

  • Äkillisiä lähtöjä
  • Äkillisiä pysähdyksiä
  • Liiallista ajonopeutta
  • Teräviä, aggressiivisia kaarteita

Rengaspaine

Ilmatäytteisten renkaiden rengaspaine on tarkistettava aina ennen käyttöä. Jos se ei ole mahdollista, tee se edes päivittäin. Rengaspainesuositukset sijaitsevat renkaan kyljessä. 

Rengaspaine on tarkistettava usein, sillä paine vaihtelee lämpötilojen nousujen ja laskujen yhteydessä. Korkeat lämpötilat suurentavat painetta ja matalat lämpötilat pienentävät painetta. Jotta nostovakavuus säilyy on rengaspaineen oltava molemmissa eturenkaissa sama, riskit kasvavat nopeasti mitä korkeammalle taakkaa nostetaan.

Miksi rengaspaineella on merkitystä? Liian pieni rengaspaine heikentää pitoa ja voi näin ollen aiheuttaa onnettomuuksia. Liian suuri rengaspaine voi aiheuttaa rengasrikon, mikä puolestaan aiheuttaa seisokin ja tulonmenetyksiä. Rengaspaineen tarkistaminen on helppo tapa välttää vakavammat, tuottavuutta alentavat ongelmat.

Trukinrenkaita koskevat talvisuositukset

Talvi asettaa haasteita ulkona käytettävän trukin toiminnalle. Kylmyyden mukanaan tuomat lumi ja jää aiheuttavat liukkautta ja alentavat pitoa. Usein pito-ongelmien ensisijainen ratkaisu ovat lumiketjut, mutta ne eivät ole ainoa vaihtoehto.

Pidon heikkeneminen on keskeinen huolenaihe, kun ajoreitille kertyy lunta ja jäätä. Trukki jää yllättävän helposti jumiin. Henkilökuljettimeen verrattuna trukki on paljon painavampi jopa ilman kuormaa, joten riittävä kitka on näin ollen entistäkin tärkeämpi, kun trukkia käytetään liukkaalla alustalla.

Suosittelemme käyttämään ilmatäytteisiä renkaita joustokumirenkaiden sijaan. Ilmarenkaat ovat taipuisammat kuin umpikumirenkaat, joten niiden kosketuspinta maahan on suurempi ja siten pitokin on parempi.

Vinkki: Varmista, että ilmarenkaiden rengaspaine tarkistetaan säännöllisesti. Liian pieni rengaspaine voi heikentää pitoa ja liian suuri rengaspaine puolestaan voi aiheuttaa rengasrikon.

Voi tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta varmista silti, että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa. Ilman sitä rengas ei pysty tarttumaan maahaan. Jos kulutuspinta on täysin kulunut, on aika vaihtaa renkaat.

Vaikka lumiketjut eivät ole ainoa vaihtoehto, ne ovat erinomainen keino lisätä pitoa liukkaalla alustalla. Lumiketjuja on saatavana sekä ilmatäytteisiin että umpikumirenkaisiin. Käytä niitä vain, kun trukin käyttö on lumen ja jään takia vaarallista tai kun olosuhteet heikentävät työskentelytehokkuutta tai tuottavuutta.

Vinkki: Lumiketjut eivät sovellu kaikkiin olosuhteisiin, sillä ne voivat vaurioittaa renkaita ja maanpintaa, jos niitä käytetään kuivalla, tasaisella alustalla, kuten asfaltilla.

Umpikumirenkaisiin voidaan ruuvata nastat, jotka helpottavat jäällä liikkumista. Suosittelemme nastoja, joissa on kiinteä karbidikärki. Ne ovat vahvempia ja kestävämpiä.

Rengas ei vaurioidu, vaikka nastat irrotetaan, ja voit käyttää nastoja myöhemmin uudelleen.

Ilma- ja joustokumirenkaita voidaan pinnoittaa ns. kuorma-auton talvivetopinnalla, joka parantaa pitokykyä huomattavasti. Nastoitus on mahdollista tehdä näihin ”talvipintaisiin” renkaisiin.

Hyväkuntoinen rengas lisää trukkisi tehokkuutta ja parantaa tuottavuutta sekä työergonomiaa.

Milloin trukin renkaat on vaihdettava?

Jos trukin renkaita ei vaihdeta asianmukaiseen aikaan, polttoainetaloudellisuus kärsii. Heikkokuntoiset renkaat aiheuttavat vaaratilanteita kuljettajalle ja muille trukin ajoreitin läheisyydessä oleville. Myös koneelle voi koitua laajamittaisia vahinkoja, jos renkaita ei vaihdeta ajoissa.

On selvää, että trukin renkaat on tärkeä vaihtaa oikeaan aikaan, mutta mistä tietää, milloin on vaihtamisen aika? Trukinrenkailla ei ole tiettyä vaihtoväliä. Trukinrenkaat on vaihdettava, kun ne ovat kuluneet tai vaurioituneet.

Renkaiden kuluneisuuden ja vaurioiden tarkastaminen

Tarkasta trukkisi renkaat säännöllisesti kulumisen ja vaurioiden varalta. 

Tarkistamalla seuraavat seikat voidaan määrittää, milloin renkaat on syytä vaihtaa:

  • Kulumis-/turvaraja – Monien valmistajien renkaisiin on merkitty kulumisraja. Jos kumi on kulunut merkkiin saakka, on aika vaihtaa renkaat.

  • Kirjaimet – Toinen keino tarkistaa renkaiden kuluneisuus on renkaan kyljessä. Kun rengas yltää kyljessä olevien kirjainten tai numeroiden yläreunan tasalle, rengas on vaihdettava.

  • Kulutuspinta – Katso kulutuspinnan urasyvyys samalla tavoin kuin autonrenkaastakin ja määritä sen avulla, onko rengas vaihdettava. Jos rengas muuttuu sileäksi, vaihda se.

  • Halkeilu – Rengas alkaa halkeilla, jos trukilla ajetaan toistuvasti ajoreitille kuulumattomien materiaalien yli (pakkausroskat yms.), ja pian renkaasta irtoaa suuria paloja. Ajaminen alkaa tuntua käyttäjästä epätasaiselta. Lisäksi renkaan halkeilun seurauksena voi olla kuorman tai tuotteen vaurioituminen.

  • Litteät kohdat – Renkaaseen voi syntyä litteitä, tasaisia kohtia, jos trukkia pyöritetään tai jarrutetaan voimakkaasti. Tämä tekee ajamisesta käyttäjälle töyssyistä ja epämukavaa. Renkaiden litteitä kohtia voidaan ehkäistä opettamalla käyttäjille asianmukaiset ajonopeudet ja jarrutustavat.

  • Säteittäinen murtuminen – Säteittäismurtuma voi aiheutua renkaan kuumenemisesta, joka on usein seurausta koneen ylikuormituksesta. Jos ilma- tai joustokumirenkaissa näkyy jatkuvasti säteittäismurtumia, harkitse, olisiko syytä käyttää suurikokoisempia tai leveämpiä renkaita, jotta kuormitus jakautuisi laajemmalle alueelle. Kuumeneminen voi johtua myös pitkistä ajomatkoista ilman haarukassa olevaa painoa. Tällöin vastapaino lepää ohjaavien pyörien päällä eikä jakaudu tasaisesti.

Trukinrenkaan mahdollisimman tehokas käyttö on kustannustehokasta ja parantaa työturvallisuutta

Renkaanvaihto rengastyypin mukaan

Kuluminen ja vaurioituminen voivat näyttää erilaisilta rengastyypistä riippuen, ja on olemassa useita tapoja tarkistaa rengastyyppikohtaisesti, onko renkaat vaihdettava. Aloitetaan kimmokumirenkaista.

On olemassa muutama keino tarkistaa, onko kimmokumirenkaat vaihdettava.

Yksi ensisijaisista keinoista on kahden tuuman sääntö. Jos renkaan alkuperäisestä korkeudesta on kulunut kaksi tuumaa tai enemmän, se on vaihdettava. Renkaan alkuperäinen korkeus tai ulkohalkaisija on merkitty renkaan kylkeen.

Muista, että kahden tuuman sääntö pätee vain kimmokumirenkaisiin.

Kimmokumirenkaan kulumiskaavio

Tarkista kimmokumirenkaan kyljestä sen ulkohalkaisija (OD) ja vanteen sisähalkaisija (ID). Jos renkaan ulkohalkaisija on suunnilleen kyseisen rengaskoon OD-merkinnän kohdalla, se on aika vaihtaa.

Tarkista kulutuspinta silmämääräisesti. Tarkista kuvioidun kimmokumirenkaan kulutuspinta silmämääräisesti, sillä siihen ei ole olemassa ratkaisevaa työkalua. Kun 25–30 % kulutuspinnasta on kulunut, rengas on vaihdettava.

Siirrytään joustokumirenkaisiin. Jos selkeitä vaurioitumisen merkkejä ei ole, tutki kuluneisuutta. Kun joustokumirenkaan kulutuspinnasta on hävinnyt 75–80 %, se on syytä vaihtaa. Tämä sääntö pätee pääsääntöisesti, mutta huomioi myös käyttäjät ja käyttökohde.

Lopuksi tarkastellaan polyuretaanirenkaiden kuluneisuutta. Yksi polyuretaanirenkaiden yleisimmistä kulumisen merkeistä on säteittäismurtuma. Sellainen muodostuu, kun rengasmateriaali kuumenee sisältä ja lämpö poistuu renkaan ulkopuolelle. Polyuretaanirenkaat, joissa on säteittäismurtuma, on vaihdettava.

Renkaanvaihdon hyödyt

Vasta vaihdetuista renkaista on hyötyä trukin käyttäjälle ja yritykselle. Tässä muutama esimerkki:

  • Pienempi polttoaineenkulutus
  • Maksimaalinen tehokkuus
  • Parempi pito

Lisäksi uudet renkaat vaimentavat iskuja, joten ajaminen on käyttäjälle miellyttävämpää. Se voi myös alentaa huoltokustannuksia. Vasta vaihdetut renkaat vaikuttavat samalla tavoin kuin polkupyörässä vaihteenvaihto suuremmalle: sama matka päästään pyörän pienemmällä kierrosmäärällä. Näin ollen voimansiirron osat kuluvat vähemmän.

Lataa opas: Säästä kustannuksissa oikealla rengasvalinnalla

 

Tarjoamme nyt rengasvaihtoa palveluna!

Toyotan rengaspalvelu tarjoaa rengaskokoonpanon toimituspalvelun vastapainotrukkeihin. Nykyään vastapainotrukin renkaanvaihto vaatii koneen pysäyttämisen useiden tuntien ajan, kunnes rengas saadaan asennettua. Asennustyö tehdään usein loppuasiakkaan toimesta, joka sitoo resursseja pois yrityksen ydintoiminnasta. Toyotan rengaspalveluun kuuluu vanteille valmiiksi asennetut renkaat sekä vanhojen renkaiden palautus.

tutustu palveluun

Suositut blogi-artikkelit