Masto määrää muutakin kuin pelkän nostokorkeuden

4 minuuttia luettavaa

vastapainotrukit

Masto määrää trukin suurimman mahdollisen nostokorkeuden. Se vaikuttaa kuitenkin myös turvallisuuteen lattiatasolla. Maston valinta vaikuttaa nimittäin merkittävästi kuorman ja työympäristön näkyvyyteen.

Mastoja on useita tyyppejä. Maston osien määrä ratkaisee muun muassa nostokorkeuden. Mastot jaetaan yksi-, kaksi- ja kolmijatkeisiin mastoihin. Kolmijatkeinen eli triplex-masto koostuu kolmesta masto-osasta ja sillä päästään suurimpiin korkeuksiin. Maston osat menevät useimmiten siististi sisäkkäin, jolloin masto haittaa näkyvyyttä mahdollisimman vähän. Myös kaksijatkeisen maston osat menevät sisäkkäin ja näkyvyys on yleensä parempi kuin kolmijatkeisen maston kanssa.

Vapaanosto

Maston tyyppi määrittää nostokorkeuden lisäksi myös trukin vapaanostokorkeuden. Yleisesti ottaen rakennekorkeus on sitä pienempi, mitä enemmän mastossa on osia. Mastossa voi olla yksi tai kaksi vapaata nostosylinteriä. Niiden avulla voidaan nostaa kuorma tiettyyn korkeuteen (vapaanostokorkeus) ilman, että trukin kokonaiskorkeus kasvaa. Työn tyyppi ratkaisee, kannattaako vapaanostoon käyttää kahta vai yhtä sylinteriä. Kuormalavojen käsittelyyn valitaan usein yksi keskellä oleva sylinteri, koska silloin näkyvyys haarukoiden päihin on parempi. Pidemmillä ajomatkoilla taas on hyvä, jos ajoreitti on selvästi näkyvissä. Silloin kannattaa valita kaksisylinterinen ratkaisu.

Kuollut kulma

Valmistajat suunnittelevat maston mahdollisimman kapeaksi, jotta kuljettajan näkyvyys olisi mahdollisimman hyvä. Vakaudesta ja lujuudesta ei kuitenkaan tingitä. Vaikka maston profiili olisi kuinka kapea tahansa, rakenteeseen jää aina kuollut kulma mm. haarukkalevyn vuoksi.

Kuollut kulma on yleensä pienin, jos trukissa on kapea haarukkalevy, jolloin näkyvyys on paras. Sivuttaissiirto suurentaa usein kuollutta kulmaa, mutta toisaalta se helpottaa kuorman tarkkaa sijoittelua.

 

New call-to-action

Suositut blogi-artikkelit