Rengasvalinta vaikuttaa tuottavuuteen, käyttöön ja mukavuuteen

Jukka Heinonen - 26 syyskuuta 2019

Millaiset renkaat tarvitsen vastapainotrukkiin?

Jokaiseen käyttökohteeseen, vannekokoon ja nostotehoon on saatavana useita erilaisia trukin renkaita. Mikä sitten on oikea rengas kuhunkin käyttötarkoitukseen? Onko edes olemassa optimaalista ratkaisua? Monet käyttäjät tekevät valintansa lähinnä ostohinnan perusteella, mutta halvalla saa harvoin hyvää.

Trukkien renkaat ovat (usein) mustia ja näyttävät kaikki samanlaisilta. Halvimpien renkaiden ostaminen houkuttelee, vaikka ne eivät olisikaan trukin valmistajan vaatimusten mukaisia. Halvalla saa kuitenkaan harvoin hyvää. Renkaat vaikuttavat nimittäin useampiin asioihin kuin voisi kuvitella. Rengasvalintaan vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa käyttölämpötila, ajomatkat, käyttötiheys, trukin ja kuorman paino sekä lattian rakenne. Eri rengastyyppeihin kannattaakin perehtyä huolella.

Umpikumirengas on yleisin

Trukissa voidaan käyttää kolmenlaisia renkaita: kimmokumirenkaita, ilmatäytteisiä renkaita ja joustokumirenkaita. Suurin osa Suomessa käytettävistä trukeista kulkee joustokumirenkailla. Niissä yhdistyvät umpi- ja ilmatäytteisten renkaiden hyvät puolet. Yksi tämän rengastyypin etu on se, etteivät ne voi puhjeta.

Joustokumirenkaat koostuvat kolmesta kumiseoskerroksesta. Kumin laatu määrää vierintävastuksen, joustavuuden ja trukin ajo-ominaisuudet. Heikkolaatuisempi kumi ja renkaan runko voivat vaarantaa trukin vakauden ja turvallisuuden. Jos renkaita ei ole tarkoitettu trukkikäyttöön, niiden vierintävastus voi olla suurempi, jolloin energiankulutus kasvaa. Myös elimistöä kuormittava tärinä saattaa voimistua.

Sileä vai kuvioitu

Kimmokumirenkaan ulkopinnan kulutusta kestävä kulutuspinta on yleensä kuvioitu. Kuviointi ei teoriassa ole tarpeen käyttökustannusten ja energiankäytön minimoinnin kannalta. Kosketuspinta on nimittäin suurin ja vierintävastus pienin, jos renkaan pinta ei ole kuvioitu, jolloin trukin energiankulutus pienenee. Kuvioimattomista renkaista jää myös vähemmän jälkiä varaston lattiaan. Ne soveltuvat turvallisuuden kannalta kuitenkin vain sisäkäyttöön kuivalla, kovalla ja tasaisella lattialla.

Koska trukkeja käytetään usein myös muissa olosuhteissa ja ulkonakin, trukkien renkaissa on lähes aina kuviointi. Se parantaa pitoa irtonaisella alustalla ja estää luisumista (märillä) kivi- ja betonilaatoilla.

Kuumeneminen ja nokihiukkaset

Joustokumirenkaiden suurin ongelma on kuumeneminen suurilla nopeuksilla, pitkillä ajomatkoilla ja painavia kuormia kuljetettaessa. Jos kertynyt lämpö ei pääse poistumaan, rengas vahingoittuu pysyvästi.

Renkaaseen lisätäänkin nokihiukkasia, jotka imevät voimakkaan käytön aikana kertyvää lämpöä. Noen lämmönimemiskyky estää liiallista kulumista. Renkaan nokihiukkaset parantavat myös kulumiskestävyyttä, alentavat vierintävastusta ja suojaavat rengasta UV-säteilyltä, joka heikentää kumia.

Nokihiukkasista jää kuitenkin lattiaan mustia raitoja. Jos niitä ei haluta esimerkiksi siksi, että trukkia käytetään elintarvikeympäristössä, on valittava tahraamattomat renkaat. Niissä käytetään nokihiukkasten sijaan piidioksidia tai liitua.

Ilmatäytteinen vai joustokumi

Ilmatäytteiset renkaat ovat suosituin vaihtoehto joustokumirenkaan jälkeen. Tämä rengastyyppi tarjoaa parhaan iskunvaimennuksen epätasaisella alustalla. Sen joustavuus suojaa trukkia ja kuormaa ja auttaa välttämään kuljettajan selän ylikuormittumista. Ilmatäytteiseen renkaaseen kertyy myös vähemmän lämpöä pidemmillä ajomatkoilla. Lämmön kertyminen aiheuttaa kuitenkin valtaosan kaikkien kumirenkaiden kulumisesta. Se voi vahingoittaa kumin rakennetta ja toisiinsa kiinni liitetyt kerrokset voivat irrota.

Kolmas, trukeissa huomattavasti harvemmin käytettävä rengastyyppi on kimmokumirengas. Kimmokumirenkaalla saavutetaan suuri kantokyky pienellä rengaskoolla. Koska niiden pinta on kova ja jäykkä, niiden iskunvaimennusominaisuudet ovat heikommat, joten niitä käytetään yleensä vain sisätiloissa sileillä lattioilla.

Kultainen keskitie

Ihanteellinen rengas on aina kompromissi, koska niin monet tekijät vaikuttavat valintaan. Pehmeä rengas on mukava, mutta sen vierintävastus on suuri, rengas kuluu nopeammin ja energiaa kuluu enemmän. Kulutusta kestävä rengas auttaa alentamaan energiankulutusta ja pidentämään käyttöikää, mutta se on jäykempi ja vähemmän mukava. Renkaiden valmistajat valitsevatkin käytännössä usein keskitien. Eri renkaiden vierintävastuksen, vakauden ja ajo-ominaisuuksien erot määräävät yhdessä, voidaanko työ tehdä helpommin ja turvallisemmin jollakin tietyllä renkaalla. Rengasasioissa hyvät neuvot ovat tarpeen.

Jukka Heinonen

Jukka on työskennellyt Toyotalla myyntijohtajana vuodesta 2010 ja hänellä on laaja-alaista osaamista myynnin ja sen eri osa-alueiden kehittämisessä trukkialalalla.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli