Ohjaamoa tarvitaan välttämättä joissakin käyttökohteissa. Tarjolla on runsaasti vaihtoehtoja, mutta ohjaamon valinnassa ei saa koskaan unohtaa näkyvyyttä ja ergonomiaa.
Useimmissa haarukka- ja työntömastotrukeissa on vakiotoimituksena lainsäädännössä vaadittu suojakatto. Niissä ei siis ole varsinaista ohjaamoa. Tällainen ratkaisu toimii mainiosti etenkin, jos trukkia käytetään enimmäkseen sisällä. Joissakin tilanteissa ohjaamo kuitenkin parantaa mukavuutta ja voi olla jopa välttämätön, esimerkiksi ajettaessa säännöllisesti ulkona luonnonvoimien armoilla tai, jos trukkia käytetään kylmä- tai pakkasvarastoissa. Hyvä ohjaamo on silloin välttämätön. Mistä sitten tietää, onko ohjaamo hyvä, ja mitä vaihtoehtoja on saatavana?
Pelkästä tuulilasista täydelliseen ohjaamoon
Vastapainotrukeissa puhutaan ohjaamosta jo silloin, kun trukissa on etu- tai takaikkuna tai pelkkä kattoikkuna. Tällainen osittainen ohjaamo suojaa kuljettajaa ajoviimalta ja tuulelta. Se parantaa mukavuutta ja vähentää mahdollisia tarpeettomia poistumisia trukista.
Jos mukavuutta halutaan parantaa edelleen, ohjaamoon voidaan lisätä yksi tai kaksi sivuseinää tai -ovea. Täydellinen ohjaamo on tietenkin mukavin, mutta monet pitävät sitä myös hankalana, esimerkiksi silloin, jos kuljettaja joutuu poistumaan ohjaamosta usein.
Ovien hyvään sulkeutumiseen ja kiinni pysymiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Se auttaa välttämään ongelmia sekä kesällä että talvella. Oven tai sivuseinän työntöikkuna on kätevä apuväline viestintään ja töihin, joissa kuljettajan ei tarvitse poistua ohjaamosta. Silloin ovia ei tarvitse aukoa tarpeettomasti.
Näkyvyys ja ergonomia
Turvallisuus täytyy pitää aina mielessä myös ohjaamon valinnassa. Täydellinen ohjaamo lisää turvallisuutta, koska kuljettaja ei silloin jää puristuksiin trukin alle, jos trukki pääsee kaatumaan.
Turvallisuuteen liittyy kuitenkin paljon muitakin asioita. Työympäristön turvallisuuden kannalta on esimerkiksi erittäin tärkeää, että kuljettaja näkee kuorman ja työympäristön jatkuvasti hyvin. Esimerkiksi kapeat oviprofiilit parantavat näkyvyyttä, ja myös lasinpyyhkijöillä on merkitystä. Jotkin lasinpyyhkijät on sijoitettu lasin yläreunaan, jolloin haarukat näkyvät paremmin. Tällaiset pyyhkijät eivät kuitenkaan kovalla sateella poista vettä yhtä tehokkaasti, jolloin ikkunaan voi jäädä kuljettajan näkyvyyttä heikentäviä raitoja. Ikkunan alareunaan sijoitetut lasinpyyhkijät puolestaan työntävät veden sivuun, jolloin tätä ongelmaa ei ole.
Käsinoja, johon on integroitu ohjauslaitteet ja näyttö, parantaa näkyvyyttä eteenpäin. Työntömastotrukin kallistuva ohjaamo puolestaan takaa kuljettajan näkyvyyden, kun työskennellään korkealla. Kallistuvan ohjaamon integroitu käsinoja parantaa myös ergonomiaa.
Kunnossapito ja melutaso
Myös kunnossapito ja melutaso kannattaa ottaa huomioon. Kuinka helppoa jarrunesteen tai hydrauliikkaöljyn lisääminen on? Tarvitaanko työkaluja, jotta tärkeisiin osiin pääsee käsiksi? Melutaso vaikuttaa osaltaan kuljettajan mukavuuteen. Sillä on merkitystä myös lupien myöntämisen kannalta. Lisäeristys onkin usein hyvä ratkaisu. Se alentaa melutasoa 2–3 dB, mikä saattaa vaikuttaa vähältä, mutta koska melu voimistuu asteittain, eron huomaa ohjaamossa selvästi.