Mahdollisimman hyvä tuottavuus saavutetaan, kun valitaan mahdollisimman tehokas trukki. Tämä on ehkä logistiikka-alan yleisin virhekäsitys. Riippumattomissa testeissä on nimittäin osoitettu jo vuosien ajan, ettei trukin suuremmasta ajonopeudesta ole juuri koskaan hyötyä.
Nykyaikaiseen trukkiin liittyy paljon asetuksia, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin ja trukin luonteeseen. Ne vaihtelevat tehokkaasta ja tuottavasta energiaa säästävään. Ajonopeus, kiihtyvyys, nosto- ja laskunopeudet – näitä kaikkia voidaan säätää, ja kuljettaja valitsee ne usein etukäteen määritettyjen ajo-ohjelmien kautta. Mutta mitkä asetukset sitten sopivat mihinkin käyttöön?
Vähintään 75 metriä
Riippumattomissa tutkimuksissa on todettu, että enimmäisajonopeudella on merkitystä vain siinä tapauksessa, että esteetön ajomatka on vähintään 75 metriä. Jos matka on lyhyempi, suuremmalla nopeudella saavutettu etu häviää, kun joudutaan jarruttamaan ja sitten taas kiihdyttämään. Vauhtia voi joutua hidastamaan vaikkapa muiden trukkien, risteyksen, hidasteen tai kääntymisen turvallisuuden vuoksi. Haarukka- tai työntömastotrukki tarvitsee yleensä noin 20 metrin matkan kiihdyttämiseen täyteen vauhtiinsa, eikä juuri missään varastossa ei pysty ajamaan esteettä yli 75 metriä.
Ihanteellinen nopeus
Kannattaakin valita ajonopeus, joka on lähellä keskimääräistä ajonopeutta. Vuosien testauskokemuksen perusteella ihanteellinen ajonopeus on 11 km/h työntömastotrukeilla ja trukeilla, joiden nostokapasiteetti on enintään 2 tonnia. Jos tuottavuutta halutaan painottaa, nopeus on 12 km/h. Jos taas halutaan painottaa erityisesti turvallisuutta, kannattaa valita ajonopeudeksi 10 km/h. Voisi kuvitella, että esimerkiksi 8 km/h olisi vieläkin turvallisempi, mutta niin ei ole. Ajonopeus on nimittäin silloin niin pieni, että kuljettajan mielenkiinto herpaantuu helpommin ja hän alkaa tehdä jotakin, mikä ei liity trukin ajamiseen mitenkään. Jos nostokapasiteetti on yli 2 tonnia ja trukki on nelipyöräinen, ihanteellinen nopeus on 14 km/h.
Säästäväisempi ja tuottavampi
Ajomatkan kasvaessa myös ajonopeuden vaikutus tuottavuuteen ja energiankulutukseen tietenkin kasvaa. Yleisesti ottaen hallittu ajotyyli ja hieman pienempi ajonopeus tuovat kuitenkin jo 20–30 prosentin energiansäästön. Usein myös tuottavuus paranee. Kuljettaja ei nimittäin pysty kuromaan kiinni menetettyä aikaa, jos hän joutuu tekemään yhdenkin korjauksen liian kovan ja hätäisen ajotyylin vuoksi. Kerralla oikein toimiminen on aina nopeampaa ja myös turvallisempaa.