Sisälogistiikan kehittäminen siivittää Logitrin kasvua

13 minuuttia luettavaa

varastonhallinta , Asiakastarinat , I_Site

Toiminnan jatkuva tehostaminen ja uusien innovaatioiden hyödyntäminen ovat palvelulogistiikkayhtiö Logitrin toimitusjohtaja Jarno Hanhisen bisnesajattelun ytimessä. ”Palkkojen ja energiahinnan nousulle sekä indeksikorotuksille emme voi mitään, mutta omaa toimintaa voimme kehittää jatkuvasti”, Hanhinen sanoo.

Logitrin vuonna 2018 rakennetun varaston mittasuhteet ovat häkellyttävät. Kun kävelemme toimitusjohtaja Hanhisen kanssa pääkäytävää pitkin ja arvelemme sen pituudeksi 400 metriä, saamme nopeasti palautetta.

”456 metriä eli pyöristetään 500:een”, Hanhinen korjaa ja naurahtaa.

Kasvua asiakkaiden kanssa

Hanhisella on syytä iloita, sillä liiketoiminta on kasvanut kymmenen vuotta keskimäärin parinkymmentä prosenttia vuodessa. Koronavuosikin tuotti alkusäikähdyksen jälkeen lopulta plusmerkkisen kasvun.

Asiakkaiden pysyminen ja niiden tarve kasvattaa palveluvarastotoimintoja on Logitrin kasvun tärkein ajuri.

”Me kasvamme asiakkaidemme kasvun mukana.”

Kasvu edellyttää jatkuvaa hereillä oloa, joka tarkoittaa asiakastarpeiden tarkkaa kuuntelemista. Vaikka Logitrin palveluvalikoima on tehokkuuden vuoksi pitkälti vakioitu, joustavat konseptit asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Arjessa se näkyy jatkuvasti tiivistyvinä aikatauluina, tarkkoina toimitusaikoina sekä asiakkaiden tarpeena siirtää tuotteidensa pakkausta Logitrille. Tämä koskee erityisesti elintarviketeollisuuden asiakkaita, joiden kaupan keskusvarastoihin ja terminaaleihin jaettavat tavaraerät pakataan Logitrillä usein uudelleen.

Verkkokaupan aikataulujen tiivistyminen on iso logistiikkatoimijoiden toimintatapoja ravisuttava trendi. Jos siihen ei kykene vastaamaan, on edessä karu tulevaisuus.

”Me olemme harjoitelleet nopeita toimituksia keskusliikkeiden terminaalitilausten kanssa. Kun sen rinnalle tulee yhä enemmän tiivisrytmisiä last mile -toimintoja, pääsemme tekemään töitä aivan uudella tavalla.”

Toyota_Material_Handling_Logitri_19

40 000 uutta lavapaikkaa

Liiketoiminnan kasvu näkyy Logitrillä konkreettisesti keväällä 2021 avautuvana uutena 17 500 neliömetrin varastona, joka korvaa kaksi Vantaalla sijainnutta varastoa ja tuo kaivattua lisäkapasiteettia. Siirtyvissä varastoissa oli yhteensä noin 28 000 lavapaikkaa ja uudessa yli 40 000 lavapaikkaa.

Uusi rakennus ei mahtunut enää vanhalle tontille, jossa sijaitsee vuonna 2018 valmistunut 32 000 neliömetrin rakennus. Niinpä rakennuttaja osti vierestä lisää maata. Jatkoakin on jo suunnittelupöydällä, mutta niistä aikeista Hanhinen vielä vaikenee.

Pitkäaikainen yhteistyökumppani Toyota Material Handling on ollut tiiviisti mukana uudisrakennuksen lay outin, hyllystöjen ja trukkikaluston suunnittelussa. Perustoteutukseltaan uusi varasto on hyvin samanlainen kuin aiempi isoveli: selkeä suorakulmainen varastotila niin, että muut toiminnot on sijoitettu tämän tilan ulkopuolelle.

Mullistava toimintamalli: maksa käytöstä

Hanhinen oivalsi pari vuotta sitten, että Logitrillä on liikaa koneita. Monet niistä seisoi suurimman osan ajasta odottamassa kiireaikoja. Hän lähti hakemaan tutkittua numerotietoa, jonka pohjalta voisi tehdä päätöksiä konekannan koosta ja laadusta.

”Halusin selvittää koneiden käyttötunteja ja käyttötapoja. Toyotan I_Site kalustonhallintajärjestelmän otimme syksyllä 2020 käyttöön selvittämän näitä asioita. Siinä on koko ajan paljon uutta opittavaa.”

Yksi oivallus on ollut se, että koneille asetettavat tavoitetunnit ovat hyvin erilaisia: toisilla koneilla ajetaan päivän aikana paljon pitkiä ajoja ja toiset ovat mukana keräilyssä, jossa ajoa tulee huomattavasti vähemmän. I_Site kertoo muun muassa, kauanko koneella on ajettu, kauanko virrat ovat olleet päällä ja kauanko konetta on ladattu.

”Aiemmin lisäsimme koneiden määrää lähes automaattisesti, kun toimintamme kasvoi. Nyt mietimme I_Sitesta saadun tiedon perusteella tarkasti, voimmeko optimoida tekemistä nykyisellä konekannalla ja minkälaisia koneita tarvitsemme, jos hankimme uusia”, Hanhinen sanoo.

Logitrillä on kohtuullisen paljon koneita ja toiminnan volyymi vaihtelee melkoisesti.

”Mietimme, miten koneiden kustannuksia saadaan pienemmäksi silloin, kun osa koneista seisoo toimettomina. Kehitimme Toyotan kanssa vuokrauksen rinnalle pay per use -mallin. Maksamme siinä vain koneiden käytöstä.”

Moderni toimintamalli soveltuu hyvin esimerkiksi työntömastotrukeille, joiden tulee olla valmiina silloin, kun sesonki alkaa. Logitrin mitoitukseen sopivia koneita kun ei ole Toyotan varastossa vuokrakoneina odottamassa.

”Tämä on trukkibisneksessä mullistava asia ja erinomainen keksintö meidän kaltaiselle toimijalle, jolla on voimakkaat sesonkivaihtelut. Asiakkaallamme saattaa tulla yllättäviä tarpeita, jolloin toimintamme pitää skaalautua nopeasti.”

Pay per use -malli ei kokonaisuutena vähennä kalustokuluja, mutta kulut kohdentuvat nyt tarkemmin niille kuukausille, jolloin kalustoa myös käytetään.

”Kulujen ja tulojen jaksotus samoille kuukausille on järkevää. Mieluummin teemme koko ajan plussaa”, Hanhinen sanoo.

Uusi malli edellyttää sen, että sekä Logitri että Toyota saavat koneiden käyttötunneista tarkat tiedot. Niinpä Logitri on ottanut käyttöön Toyotan I_Site -kalustonhallintaratkaisun, johon on liitetty noin 80 prosenttia Logitrin trukeista ja lavasiirtovaunuista kalustosta.

”I_Site on tärkeä työkalu noin sadan koneen fleetin hallinnassa. Sieltä saadun datan perusteella näemme, mitkä koneet meidän kannattaa ottaa pitkäaikasilla vuokrasopimuksilla ja mihin koneisiin on järkevää soveltaa pay per use -mallia. Jatkossa meillä on 20–30 prosenttia koneista uudella kustannusmallilla.”

 

Toyota_Material_Handling_Logitri_09

Dataohjattu bisnestä

I_Site ja sen yhteistyö varastonhallintajärjestelmän kanssa tuo aivan uudenlaisen, dataohjatun toimintamallin.

”Kun I_Site on jatkossa meillä kaikissa koneissa, saamme siitä kattavaa mittaroitua dataa, jota voimme hyödyntää toimintamme mittaroinnissa ja päätöksenteossa. Vielä emme edes ymmärrä, mitä kaikkea voimme sillä tehdä. Kun datan määrä lisääntyy, pystymme hyödyntämään sitä koko ajan paremmin”, Hanhinen sanoo.

Uusi tapa toimia on Logitrin ensimmäinen askel digiloikassa, joka näkyy jatkossa yhä laajempana tiedon tallentamisena, hallitsemisena, analyysina ja siirtymisenä maailmaan, jossa analysoitua dataa käytetään laajasti liiketoiminnan ohjaukseen.

Logitrin kalustopolitiikkaa ohjaa standardointi. Tämä koskee samalla tavalla trukkeja, lavasiirtovaunuja, kuorma-autoja ja varastohyllyjä. Yhtenäinen kalusto helpottaa päivittäistä työskentelyä, kun henkilökunta voi siirtyä käyttämään koneita osastolta toiselle ja työtehtävästä toiseen. Hyllystöjen kohtuullinen muokkaaminen asiakastarpeiden mukaan käy helposti omalla väellä.

Automaatiota lähivuosina

Automaattitrukit eli AGV:t (Automated Guided Vechile) ovat Logitrin ja Toyotan seuraava iso kehityshanke.

”Olemme miettineet Toyotan kanssa, miten voisimme tehostaa toimintaamme automaattisilla lavasiirtäjillä. Tekniikka kehittyy koko ajan ja hinnat tulevat alaspäin. Lähivuosina ne tulevat todennäköisesti varteenotettavaksi vaihtoehdoksi manuaaliselle työlle”, Hanhinen arvelee.

Palveluvarastoinnin alle viiden vuoden sopimuskaudet hidastavat isoja ja edelleen melko hintavia automaatioinvestointeja. Yhteen asiakastarpeeseen tehty sovellus ei välttämättä taivu seuraavaan.

Mutta pilottihankkeet ovat Hanhisella kuitenkin mielessä.

”Tutkimme olisiko meillä tehtäviä, missä automaattitrukki voisi tyhjentää tai täyttää alueita omatoimisesti silloin, kun henkilökuntamme ei ole töissä.”

AGV voisi esimerkiksi öisin ja viikonloppuisin siirtää tavaraa hyllyn päästä lähettämöön, tai päinvastoin tai kuljettaa roskapönttöjä vakiopaikkaan.

”Aina pitää laskea, että onko automaatiolle riittävästi toistoja, jotta sen tekeminen on kustannustehokasta.”

Toyota_Material_Handling_Logitri_13

Aina valmis uuteen

Hanhinen seuraa tekniikan kehittämistä tarkoin.

”Me olemme avoimia uusille tekniikoille ja niiden soveltamisella. Kun löydämme Toyotan kanssa yhdessä mahdollisuuksia kokeilla uutta ja kiinnostavaa, me olemme valmiina testaamaan.”

Toyotan kanssa kehittämishankkeet jatkuvat uusien tekniikoiden ja fiksumpien toimintatapojen parissa. Säännöllisesti pohditaan, mikä on Logitrille optimaalinen koneiden määrä ja minkälaisia koneita kannattaa jatkossa käyttää.

”Toyotalta on aina löytynyt tuki ja turva, liittyy yhteistyö sitten koneisiin, hyllyihin, toimintatapoihin tai uuden suunnitteluun. Yhteistyö on heijastunut myös varsin kohtuulliseen hinnoitteluun”, Hanhinen sanoo yli kymmenen vuoden yhteistyön kokemuksella.

 

Suositut blogi-artikkelit