Trukkikaluston hallinta parantaa sisälogistiikan tuottavuutta

Picture of Jukka Heinonen

Jukka Heinonen

10 minuuttia luettavaa

toyota trukit , trukkihuolto , Asiakastarinat , I_Site

Petrokemianteollisuuden yritys BEWi RAW Oy luottaa Toyota Material Handlingin trukkikalustoon ja hallintasovellus I_Siteen tuotantolaitoksensa ja varastonsa sisälogistiikan tehostamisessa.

Täsmälleen samannäköiset trukit ajavat edestakaisin BEWin tehtaalla, kun ne siirtävät tavaraa tuotannosta lastausalueelle ja suoraan lastattaviin rekkoihin. Parhaimmillaan näköpiirissä on neljä yrityksen seitsemästä 1,8 tonnin Tonero-vastapainotrukista.

Koneiden tyyppi on valikoinut vuosien varrella sellaiseksi, että jokainen kone voi liikkua sisällä ja ulkona ja sopii kaikkiin tuotannon ja varaston tehtäviin.

Kovaa ajoa 24/7

Kovin kuormitus tulee tuotantolinjan päässä toimiville 24/7-käytössä oleville trukeille, jotka ajavat jatkuvalla syötöllä tuotteita varastoon ja lähettämöön. Muillakin koneilla riittää vilskettä.

”Lähettämön koneet lastaavat arkisin 7-16 jatkuvalla syötöllä”, BEWin OPEX manager Arto Manninen sanoo.

Koneiden määrää on optimoitu vuosien varrella niin, että niiden korkeaa käyttöastetta on voitu ylläpitää. Uusien koneiden hankintaa perustellaan tarkasti tuotantomäärien kasvulla, joka heijastuu suoraan trukkitarpeisiin.

”Tuotantomäärämme ovat nyt nousseet ja meille on tullut uusia prosesseja. Siksi päätimme juuri hankkia uuden koneen. Toinen mahdollisuus olisi ollut vielä nostaa koneiden tuntimääriä, mutta päädyimme Toyotan kanssa siihen, että uusi kone mahdollistaa paremmin koneiden kierrättämiseen perustuvan toimintatapamme”, Manninen sanoo.

Toyota_Material_Handling_BEWiSynbra_09-1

I_Site päivittäisessä käytössä

Trukkikaluston hallintaan BEWi käyttää Toyotan I_Site-kalustonhallintajärjestelmää. Sillä huolehditaan, ettei minkään koneen käyttöaste nouse kohtuuttomaksi. Näin voisi käydä, koska monia trukkeja ajetaan liki kellon ympäri ja koko kaluston keskimääräinen käyttöaste on 60 prosenttia. Korkeimillaan yhden koneen käyttöaste on ollut 92 prosenttia vuodessa.

”Koneita kierrätetään työstä toiseen puolen vuoden välein. Näin huolehdimme siitä, että ne kestävät”, tuotantoinsinööri Teija Tervamäki sanoo.

Koneilla on viiden vuoden sopimukset ja niitä uusitaan porrastetusti.

I_Site:lla Tervamäki hallinnoi myös trukkien käyttöoikeuksia.

”Voin kätevästi lisätä uusia kuljettajia trukeille. Kuljettajilla on henkilökohtaiset PIN-koodit, joiden avulla heidän ajolupiaan hallitaan I_Site:ssa. On myös hyvä, että näen I_Site:sta trukkien ajomäärät ja käyttöasteet”, Tervamäki sanoo.

Jo lainsäädäntö edellyttää, että työnantaja valvoo, kenellä on oikeus trukkien käyttöön. BEWilla on tähän asiaan tuplavarmistus.

”Henkilöstöhallintomme pitää yllä koulutusrekisteriä, josta näemme Toyotan trukkikurssin käyneet henkilöt. Sen varmistaa vielä I_Siten trukkilupalista, josta näemme, että henkilö on oikeutettu trukin käyttöön”, Manninen sanoo.

Trukkien käyttöä ja ajotapaa seurataan I_Siten avulla.

”Kun näemme, ettei kolhuja tule, palkitsemme työntekijöitä pienillä muistamisilla. Toisaalta, jos jollekin tulee keskimääräistä enemmän vahinkoja, asia otetaan esille kehityskeskusteluissa”, Manninen kertoo.

Kolhujen seuranta on tuottanut tulosta. Esimerkiksi vuonna 2020 vauriokulujen osuus oli 4000 euroa 75 000 euron huoltokuluista, joka on erittäin vähän näin korkean käyttöasteen koneilla.

Toyota_Material_Handling_BEWiSynbra_14

Koneet kaikilla herkuilla

BEWin trukeissa on runsaasti modernia tekniikkaa kuten BlueSpot-varoitusvalot eteen ja taakse, tehokkaat ajovalot, maston kallistuksen hidastimet, sisäiset sammutusjärjestelmät sekä lisäkipinäsuojat pakoputkissa.

Uusimmissa koneissa on rajoitin, joka estää kulkusuunnan vaihtamisen lennosta. Tällä estetään koneen vääränlainen käyttö ja siitä aiheutuvat vahingot.

”Tulevissa uusissa koneissamme on ilmastointi, joka on lämpiminä kesäpäivinä tarpeen. Tämä on osa toimintaamme vastuullisena työnantajana, sillä haluamme tarjota työntekijöillemme mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet. Samaan teemaan liittyy myös se, että olemme Kilpilahden alueella ensimmäinen kokonaan savuton työpaikka”.

BEWin tuotantolaitoksella on propaanisäiliö, josta trukkeihin tankataan polttoaine. Naapurissa sijaitseva propaanin toimittaja Neste valvoo etänä, että propaania riittää säiliössä. Oman propaanisäiliön ansiosta säästytään tyhjien kaasupullojen pullorallilta ja trukin tankkaus sujuu kuin huoltoasemalla. Koska trukit ovat kovassa ajossa, pitää niitä tankata päivittäin.

Toyota_Material_Handling_BEWiSynbra_12-1

Vastuullinen muovitehdas

BEWin Kilpilahden tehdas tuottaa noin millimetrin halkaisijaltaan olevia EPS-helmiä (expanded polystyrene, paisutettu polystyreeni). EPS:n valmistuksen pääraaka-aineita ovat styreeni ja pentaani. Helmistä valmistetaan muun muassa pakkaus- ja eristetuotteita.

”BEWi Groupissa on noin 40 niin sanottua alavirran jatkojalostuslaitosta. Ne valmistavat helmistä muun muassa pyöräilykypäröitä, eristeitä ja kalalaatikoita” Manninen kertoo.

Materiaalien kierrätys on osa BEWin vastuullisuutta. Yritys on ensimmäinen EPS-muovin valmistaja, joka tarjoaa sataprosenttisesti kierrätetyn tuotteen. Kierrätetyt EPS-helmet pystytään valmistamaan käytetystä pakkausmateriaalista Porvoon laitoksella ja BEWin jatkojalostuslaitos valmistaa helmistä esimerkiksi eristyslevyjä.

Tehtaan vuosituotanto on liki 100 000 tonnia erikokoisia helmiä. Viime vuosi oli koronasta huolimatta ennätyksellinen, onhan EPS-pakkausmateriaalien käyttö muun muassa verkkokaupan lisääntymisen myötä kasvanut.

Luotettu huoltomies

Tehdas tuottaa muovihelmiä kellon ympäri ja jokaisena vuoden päivänä. Menekki ei kuitenkaan ole tasaista. Siksi tuotantolaitoksen ympärillä on useita välivarastoja, joissa on siisteissä riveissä ruskeisiin pahvikartioihin pakattuja helmiä.

Varastossa tapaamme Toyotan mekaanikko Jami Karhun työn touhussa. Hän on yksi Toyotan Kilpilahden teollisuusalueella olevasta neljästä Toyotan mekaanikosta ja nimetty hoitamaan BEWin kalustoa.

”Olemme tyytyväisiä huollon toimintaan, sillä olemme saaneet apuja lyhyelläkin varoitusajalla. Meillä on ollut hyvä keskusteluyhteys sekä suoraan huoltomieheen että esimiehiin, asiakaspalveluun ja myyntiin. Vaikka ihmiset ovat vuosien varrella vaihtuneet, on palvelu ollut aina erinomaista”, Manninen sanoo.

Toyota_Material_Handling_BEWiSynbra_02-2

Tervamäki on tyytyväinen joustavaan palveluun, joka näkyy muun muassa silloin, kun trukkien käyttötunnit tulevat täyteen ennen sopimuskauden loppua. Toyota on tullut vastaan ja mahdollistanut koneen vaihdon ennen kauden loppua.

Palvelun ja tekniikan laadusta kertoo paljon myös se, että BEWi keskitti trukkkikalustonsa hankinnat vuonna 2015 Toyotalle.

”Asiakaspalvelu ja koneet toimivat huomattavasti paremmin kuin eräällä kilpailijalla”, Manninen sanoo.

Kymmenisen vuotta jatkuneen yhteistyön hedelmät kantavat jatkossakin.

”Yhteistyömme toimii hyvin ja reippaasti ja on kaikin puolin joustavaa. Saamme aina ratkaisuja, mitä tahansa pulmia ilmenee. Haluan ehdottomasti toimia Toyotan kanssa jatkossakin”, Tervamäki sanoo.

Mikä on paras trukki? Toyotan trukit ovat luotettavia ja tehokkaita.

Suositut blogi-artikkelit