Turvallisuusjärjestelmät tarkempaan tarkasteluun

Jukka Heinonen - 24 syyskuuta 2019

Vastapainotrukki on kehittynyt viime vuosikymmenien aikana hitusen kömpelön näköisestä kuormankantajasta moderniksi ja välttämättömäksi tuotantovälineeksi. Muun muassa turvallisuus on parantunut jatkuvasti. Nykyaikaisen tekniikan ansiosta turvallinen työympäristö on taas paljon lähempänä todellisuutta. Tässä blogissa tarkastellaan neljää yleisesti käytettyä järjestelmää.

1. Vyöt ja turvakaaret

Nämä eivät ole modernia teknologiaa tai älykkäitä ratkaisuja, mutta trukkityöskentelyssä ehdottoman välttämättömiä: turvavyöt ja ohjaamohäkit tai -kaaret. Niiden avulla estetään kuljettajan joutuminen trukin ja lattian väliin, jos trukki kaatuu kyljelleen.

Kuljettaja istuu trukin etuosassa ja istuimelle pääsee kahdelta sivulta. Trukki voi taitamattomasti käytettynä kaatua sekä eteenpäin että kyljelleen. Jos trukki kaatuu kyljelleen, kuljettaja pyrkii automaattisesti hyppäämään ulos matalammalla olevalta puolelta. Trukki kuitenkin kaatuu juuri sille puolelle, jolloin kuljettaja saattaa jäädä hengenvaarallisesti trukin alle. Tämän estävien turvajärjestelmien käyttö onkin pakollista aivan syystä. Velvoite koskee kuitenkin vain trukkeja, joissa ei ole suljettua ohjaamoa. Ohjaamo nimittäin estää kuljettajaa joutumasta kaatuvan trukin alle. Koska käytäntö on osoittanut, etteivät kaikki kuljettajat vieläkään ymmärrä näiden turvajärjestelmien merkitystä eivätkä käytä turvavyötä tai käyttävät sitä väärin, järjestelmät toteutetaan yhä useammin niin, ettei trukkia voi käyttää, ellei turvavyötä, -kaarta tai -häkkiä käytetä oikein.

2. Nopeudenrajoitin

Toinen työympäristön turvallisuutta yhä useammin parantava keino on ajonopeuden automaattinen rajoittaminen esimerkiksi mutkissa. Älykkäät anturit seuraavat ohjauspyörän liikkeitä jatkuvasti ja ilmoittavat trukin ohjausjärjestelmälle, jos vaara uhkaa.

Trukin ajonopeutta voidaan säätää automaattisesti myös alueilla, joilla on paljon liikennettä, kuten jalankulkijoita tai risteävää liikennettä. Silloin puhutaan nopeusvyöhykkeiden käytöstä.

3. Aktiivinen vakaudenhallinta

Aktiivinen vakaudenhallinta menee vieläkin pidemmälle. Se ei alenna ajonopeutta pelkästään mutkissa, vaan valvoo anturien avulla myös esimerkiksi maston asentoa. Näin voidaan välttyä ylikuormitukselta tai nostettuna olevan maston kallistamiselta liian pitkälle.

Toyotan System of Active Stability (SAS) on ensimmäinen ja laajin tällainen järjestelmä. SAS toimii elektroniikan ja hydrauliikan yhteistoiminnan avulla. Anturit mittaavat nopeutta, kallistuskulmaa, ohjauspyörän liikettä, ohjauksen asentoa, nostokorkeutta, kuorman painoa ja trukkiin vaikuttavaa keskipakovoimaa jatkuvasti ajon aikana. Jos yksi tai useampi näistä tekijöistä ylittää turvarajat, järjestelmä antaa signaalin taka-akselille, jossa hydrauliikkasylinteri on kiinni. Järjestelmä estää öljyn virtauksen sylinteriin, jolloin akseli tavallaan jäykistyy, eikä taka-akseli pääse enää heilumaan. Akselin jäykistyminen muuttaa tasapainokolmion hetkeksi tasapainoneliöksi; painopisteen ja kallistuslinjan välinen etäisyys kasvaa, jolloin kaatumisen todennäköisyys pienenee.

4. Turvavalo

Työpaikan turvallisuuden kannalta on tärkeää, että trukit on helppo huomata. Trukkien näkyvyys on Inspectie SZW -tutkimuslaitoksen mukaan itse asiassa kymmenen parhaan sellaisen toimenpiteen joukossa, joilla voidaan parantaa varaston turvallisuutta. Trukeissa on nykyään hyvien ajovalojen lisäksi yhä useammin erityisiä turvavaloja, kuten BlueSpot tai RedSpot. Niistä tulee trukin ajosuuntaan lattiaan selvästi näkyvä sininen tai punainen alue, jolloin jalankulkijat ja muut trukinkuljettajat huomaavat lähestyvän trukin helpommin. Turvavalot voidaan asentaa sekä trukin etu- että takaosaan.

Ihminen on avainasemassa

Aina täytyy kuitenkin muistaa, että fiksuimmatkin turvajärjestelmät ovat vain apuvälineitä. Ne pienentävät mahdollisten katastrofaalisten seurausten todennäköisyyttä, mutta ne eivät koskaan poista kuljettajan virheen mahdollisuutta.

Edelleen on tärkeintä varmistaa, että kuljettajat tietävät, mitä ovat tekemässä, ja hallitsevat trukkinsa kaikissa tilanteissa. Turvallisuusasioissa ihminen on erittäin tärkeässä roolissa.

Tutustu turvallisuutta lisääviin lisätarvikkeisiimme >>

Jukka Heinonen

Jukka on työskennellyt Toyotalla myyntijohtajana vuodesta 2010 ja hänellä on laaja-alaista osaamista myynnin ja sen eri osa-alueiden kehittämisessä trukkialalalla.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli