Näin 30 000 tonnia kartonkia taipuu aaltopahviksi ja pakkauksiksi

9 minuuttia luettavaa

trukkien vuokraus , Asiakastarinat , I_Site

Adara Pakkaus on kehittänyt yli vuosikymmenen ajan trukkikalustoaan tiiviissä kumppanuudessa Toyota Material Handlingin kanssa.

Valkeakosken perinteikkäällä Paperituotteen alueella sijaitsee Adara Pakkauksen tehdas 60-luvulla rakennetussa punatiilisessä tehdasrakennuksessa.

Tehtaan sisällä tutustumme perinteiden vastakohtaan, huippuunsa viritettyyn automatisoituun tuotantoon, jossa valmistetaan kartongista aaltopahvia ja siitä edelleen pakkauksia muun muassa suomalaiselle elintarviketeollisuudelle.

Tuotannon puolella vuonna 2020 käyttöönotettu järjestelmä kuljettaa aaltopahvituotteet automaattisesti tuotantovaiheesta toiseen.

Työntekijöitä tarvitaan sen sijaan tehtaan raaka-aine- ja valmisvarastoissa. Niissä otetaan manuaalitrukeilla vastaan raaka-aineet kuten raskaat kartonkirullat ja tärkkisäkit sekä toisaalta siirretään valmiit tuotteet tuotantolinjan päästä varastoon, josta ne lastataan edelleen autoihin. Tähän työhön Adaran hankintapäällikkö Piia Mäenpää ja tuotantopäällikkö Lauri Valkeamäki ovat valinneet jo pitkään Toyota Material Handlingin trukkeja, joita talossa on pitkälti toistakymmentä.

Tiivis kymmenvuotinen kumppanuus

Adaran ja Toyotan yhteisenä tavoitteena on löytää Adaran tarpeisiin aina paras mahdollinen ratkaisu.

”Olemme kehittäneet trukkikalustoa Toyotan kanssa ainakin sen kymmenen vuotta, jonka minä olen ollut talossa. Kaikki koneemme tulevat heiltä ja Toyota myös vastaa kalustomme huollosta”, Valkeamäki sanoo.

Pitkä kumppanuus on luonut yhteistyöhön syvän luottamuksen paljolti siksi, että samat Toyotan asiantuntijat ovat palvelleet pitkään Adaraa sekä myynnissä, huollossa että teknisellä puolella. Toimintatavat ovat hioutuneet sujuviksi.

”Toyotan henkilöt saa aina kiinni ja saamme heiltä nopeasti vastaukset kysymyksiimme. Meille on tärkeää, että Toyotalta tulee toimintaamme kehittäviä ehdotuksia. He tuntevat pitkän kumppanuuden myötä toimintaamme erittäin hyvin. Voimme aina luottaa, että saamme heiltä avun”, Mäenpää sanoo.

Toyota_Material_Handling_Adara_17

Vuokrakalustolla työntekijöille parhaat työkalut

Trukkikalustossa Adara on siirtynyt vaiheittain omista koneista kokonaan vuokrakalustoon. Tällä taataan työntekijöille aina modernit, työturvalliset, energiataloudelliset ja parhaimman mahdollisen ergonomian tarjoavat koneet.

Koneiden varustelutaso on korkealla tasolla. Kaikissa trukeissa on Toyota I_Site kalustonhallintajärjestelmä, johon on liitetty korttikäynnistys ja päivittäistarkastusnäyttö. Lisäksi koneissa on muun muassa ilmastoidut Deluxe-ohjaamot.

Vuokrakoneet merkitsevät Adaralle sekä kulujen ennustettavuutta että joustavuutta. Kiinteä vuokra on helppo budjetoida, mutta konekantaa voidaan myös säätää tarpeiden mukaan.

Modernit koneet merkitsevät Adaralle toimintavarmuutta, sillä laitteiden on kestettävä kovaa käyttöä. Siirrettävät taakat ovat isoja ja koneet ovat ajossa jopa vuorokauden ympäri.

Toyota_Material_Handling_Adara_14

Takuuvarma trukkihuolto

Tehtaan läpi kulkee vuosittain liki 30 000 tonnia puukuitua; tullessaan kartonkina ja lähtiessään aaltopahvina. Isojen massojen siirtely ei saa aiheuttaa koneiden vikaantumista, sillä varakoneita ei ole.

Adaran automatisointiprojekti johti koko trukkikannan radikaaliin uudistamiseen vuoden 2020 keväällä.

”Painotimme valinnassa vastuullisuutta sekä taloudellisia seikkoja kuten kumppanin vakavaraisuutta ja pitkäaikaista kumppanuutta. Tarpeisiimme sopivat trukit sekä hyvät kokemuksemme Toyotan huollon asiantuntemuksesta ja vasteajoista ratkaisivat lopullisen valintamme kolmesta tarjoajasta”, Mäenpää sanoo.

”Emme ole koskaan joutuneet pulaan koneiden vikaantumisen takia”, Valkeamäki sanoo.

Toyotan tarjoama ennakoiva huoltopalvelu takaa koneiden varmatoimisuuden.

”Toyotan huoltomies on aina tarvittaessa käytettävissä. Meille on tärkeää, että hän tuntee hyvin työtapamme ja koneemme, jolloin vikatilanteet ratkaistaan nopeasti.”

Trukkikannan seurantaa Toyotan I_Site-kalustonhallintajärjestelmällä

Koko trukkikantaan asennetun I_Site-järjestelmän tarjoama tieto trukkien ajotuntimääristä oli konehankinnassa tärkeässä roolissa.

”Seuraamme tarkasti I_Siten tietoja iskuista, joita ikävä kyllä sattuu ahtaissa tiloissamme. Anturit ovat riittävän herkkiä, jotta saamme mahdollisimman paljon tietoa. Kolaritiedon perusteella tehostamme trukkikuskien koulutusta, jota annamme sekä itse että Toyotan kanssa”, Valkeamäki sanoo.

I_Sitella hallitaan myös kuljettajien käyttöoikeuksia niin, että kutakin trukkia voi käyttää vain sille nimetyt kuljettajat.

Toyota_Material_Handling_Adara_19

Vaiheittainen siirtyminen uuteen tekniikkaan

Trukkivalikoimaan tuli viimeisten päivityksien myötä uudet sähkökäyttöiset kahden tonnin vastapainotrukit. Niistä toinen on varustettu haarukoilla ja toinen rullapihdeillä. Näin ne soveltuvat mainiosti Adaran erilaisten tuotteiden käsittelyyn.

”Valitsimme sähkötrukit sellaisiin työtehtäviin, joissa ajomäärä ei vaadi trukin latausta työvuoron aikana”, Valkeamäki sanoo.

Vuodessa uusista koneista on saatu jo hyviä kokemuksia.

”Sähkökoneet ovat parempia ajaa kuin polttomoottoritrukit ja ne tekevät täsmällisesti sen, mitä niiden pitääkin”, Valkeamäki sanoo.

Käyttövoiman vaihto dieselistä sähköön ja erityisesti litiumioniakulla varustettuihin koneisiin on Adarassa meneillään. Kokemusten karttuessa siirrytään askel askeleelta uuteen teknologiaan.

”Kun päivitämme vajaan viiden vuoden päästä seuraavan kerran koneet, uskon, että kaikki trukkimme on varustettu litiumioni-tekniikalla”, Valkeamäki sanoo.

 

Trukkivuokraus — lataa tarkistuslista

Suositut blogi-artikkelit