Automaattitrukki on Uponorin varaston ahkera puurtaja

6 minuuttia luettavaa

kustannussäästöt , Asiakastarinat

 

Automaattitrukki on parantanut Uponorin varaston toimintaa keväästä 2018 alkaen.

Uponorin Nastolan tehtaan varaston kulmauksessa on litiumioniakkuisen automaattitrukin (AGV, Automated Guided Vechile) latausasema. Sieltä se lähtee ahertamaan, kun käsky käy.

AGV:n liikkeet ovat varmoja. Kun se lähestyy varaston pylvästä tai asettaa kuormalavaa hyllyyn, sen vauhti hidastuu. Kun kulkutie on avoin, se liikkuu yhtä rivakasti kuin kokeneen varastotyöntekijän ohjaama trukki. Mitään kiirettä koneella ei ole, sillä se käyttää 24 tunnin vuorokautisesta työajastaan toistaiseksi noin 40 prosenttia.

Automaattitrukki Uponorin Nastolan tehtaalla

Tuottavuushyötyjä ensi päivästä alkaen

AGV-investoinnille ennakoitu kahden vuoden takaisinmaksuaika toteutui odotetusti. Vuodesta 2020 lähtien kone on tuottanut säästöjä.

”Automaattitrukki tekee työtä luotettavasti ja tehokkaasti 24/7. Sen ansiosta olemme voineet siirtää ihmisten tekemää työtä sinne, mihin heitä oikeasti tarvitaan”, sanoo Uponorin varastopäällikkö Anssi Juurinen ja taputtaa punaisen koneen kylkeä.

AGV:llä korvattiin elinkaarensa päässä ollut kuljetinjärjestelmä, joka vaati lähes päivittäistä häiriönpoistoa, huoltoa ja korjauksia.

”Kun kuljetinjärjestelmän parissa työskennelleet henkilöt pääsivät tuottavampaan työhön, saimme investoinnista välittömästi mitattavia tuottavuushyötyjä”, Juurinen sanoo.

Lue Uponorista tehty parin vuoden takainen artikkeli: Automaattitrukki kotiuttaa eurot kahdessa vuodessa >>

Kello ympäri ja uupumatta päivästä toiseen

Automaattitrukki tekee vuorokauden aikana kahta työtä –tunnollisesti, joka päivä, samassa järjestyksessä.

Aamukuudesta iltakymmeneen se siirtää tuotannosta tulevia lavapareja likellä olevan puskurivaraston hyllyihin. Lavat se nappaa tuotannon ja varaston väliseltä kääntöpöydältä, jonka anturit ilmoittavat AGV:lle, milloin on aika ryhtyä töihin.

”Emme halunneet, että automaattitrukki vie lavoja päiväsaikaan suoraan varastoon, koska kääntöpöydän ja varastohyllyn välillä on manuaalista liikennettä”, Juurinen kertoo.

Kun kello tulee illalla kymmenen, AGV alkaa siirtää puskurivaraston hyllyjen tavaroita. Ne ovat varaston samassa päässä, jossa puskurivarasto.

Koska Uponorin tuotanto pyörii läpi vuorokauden, tulee tuotannosta öisinkin valmista tavaraa. Kun AGV saa tiedon uudesta lavaparista, se siirtää lavaparin suoraan varsinaiseen varastohyllyyn. Öisin näin voidaan tehdä, koska varastossa ei ole muuta toimintaa.

 

Resurssit suunnittelutyöhön

Juurinen on tyytyväinen, että AGV:n käyttöönottoa valmistelleet työt tehtiin perinpohjaisesti. Niiden ansiosta automaattitrukki on toiminut erittäin varmasti.

”Kokonaisinvestoinnista puolet liittyi infran muutoksiin ja puolet koneeseen. Vanha toimintaympäristö vaatii aina enemmän muutoksia kuin tekniikan tuonti täysin tyhjään halliin.”

AGV-projektissa on Juurisen mukaan kolme kulmakiveä.

”Esivalmistelulle pitää olla riittävästi aikaa ja resursseja. Päämäärän tulee olla selkeä. Henkilöstölle on kerrottava kattavasti, mitä automaattitrukin käyttöönotolla tavoitellaan. Kun ihmiset ja koneet työskentelevät samalla alueella, ihmisten pitää olla hyvin tietoisia, mitä projektin eri vaiheissa tapahtuu.”

Uponorilla on ollut koko projektin ajan tiedotustaulu ja säännöllisiä keskusteluja työntekijöiden kanssa, joiden työhön automaattitrukki vaikuttaa. Työntekijät myös koulutettiin hyvissä ajoin ennen käyttöönottoa ymmärtämään automaattitrukin toiminta.

Suositut blogi-artikkelit