Barona valitsi Toyotan hyllyt ja trukit Avialogis-logistiikkakeskukseensa

11 minuuttia luettavaa

Asiakastarinat

Barona Varastopalvelut avasi keväällä 2022 uutuutta hohtavan logistiikkakeskus Avialogiksen Vantaan Viinikkalaan. Jo sen ensimmäisessä vaiheessa on yli 20 000 Toyotan kalustamaa hyllypaikkaa ja käytävillä huristaa noin 40 Toyotan toimittamaa konetta.

Barona Varastopalveluiden logistiikkajohtaja Juha Salo alkoi pari vuotta sitten pohtia hylly- ja trukkitoimittajaa uuteen Avialogis-logistiikkakeskukseen. Takana oli jo pitkä yhteistyö Toyota Material Handlingin kanssa aiempien varastoratkaisujen toteutusten parissa.

”Kun lähdimme suunnittelemaan kilpailutusta, konsultoimme jo siinä vaiheessa Toyotaa, minkälainen hyllyratkaisu sopisi meille parhaiten”, Salo muistelee.

Kun suunnitelma oli valmis ja kilpailutuksen tulokset saatu, oli kaksi toimittajaa ratkaisuiltaan ja hinnoiltaan tasavahvat. Toyota valittiin, koska sen maaorganisaation osaaminen ja saatavilla oleva tuotetuki todettiin paremmiksi.

Yhteistyösopimus solmittiin helmikuussa 2021 eli juuri ennen kuin teräksen hinta alkoi nousta. Hinta lukittiin sopimuksentekohetkeen, joten ajoitus oli Baronalle mitä parhain.

Barona Varastopalveluiden logistiikkajohtaja Juha Salo

Jämptisti suunniteltu asennus

Hyllyjen asennus alkoi tammikuussa 2022 eli heti kun Varte Oy:n urakoiman rakennuksen valmistuminen sen salli. Työ eteni viimeisten rakennustöiden kanssa rinnan sen suunnitelman mukaan, jonka Toyotan asiantuntijat olivat tehneet.

”Asennus kävi aivan käsittämättömällä vauhdilla. En olisi ikinä arvannut, että hyllyjen rakentaminen voi käydä niin nopeasti”, Salo muistelee.

Ongelmatilanteistakin selvittiin joustavasti. Näin esimerkiksi silloin, kun Belgiasta ja Tšekeistä hyllymateriaaleja tuoneet rekat eivät voineet ajaa rakennuksen sisälle, koska lattia ei olisi kestänyt niiden painoa. Niinpä 25 rekallista terästä purettiin pihalle ja siirrettiin sieltä trukeilla sisälle. Lisätyö ei kuitenkaan vaikuttanut lopputulokseen.

”Toyotan asiantuntijat ovat olleet koko projektin ajan proaktiivisia ja ratkaisukeskeisiä, kun pulmatilanteita on tullut vastaan. Ongelmiin ei ole jääty vellomaan vaan olemme menneet koko ajan eteenpäin”, Salo sanoo tyytyväisenä.

Asennus tehtiin tarkasti myös trukkikaluston osalta. Niiden valkoisista pyöristä ei jäänyt jälkiä uutuuttaan kiiltävään lattiaan.

Hyllyt valmistuivat hyvissä ajoin maaliskuun loppuun mennessä, jolloin oli rakennuksen luovutustarkastus Baronalle. Sen jälkeen alkoi hyllyjen täyttö rivakalla tahdilla.

Joustaa asiakastarpeiden mukaan

Avialogiksen hyllyratkaisua voidaan muuttaa vaivattomasti asiakastarpeiden mukaan.

”Teemme viikoittain muutoksia hyllykorkeuksiin ja kantavuuksiin. On hienoa, että meillä on osaavat asiantuntijat, jotka tekevät muutokset nopeasti ja joustavasti ilman että päivittäinen toimintamme häiriintyy. Työnjako menee niin, että WMS-operaattorimme päivittää muutokset järjestelmäämme ja Toyotan alihankkija tekee fyysiset muutokset saman päivän aikana.”

Tilaa uusillekin asiakkaille

Avialogis koostuu kahdesta osasta, joista huhtikuussa 2022 käyttöönotettu puolikas on perinteistä lavavarastoa. Syksyllä 2022 valmistuvaan toiseen osaan tulee automaatiota, kuten Autostore- laitteisto.

Ensimmäisen vaiheen lavavaraston reilulle 21 000 lavapaikalle siirretiin tavaraa kolmesta Baronan vanhasta varastosta. Lavavarastoon kuuluu myös 7000 lavapaikan VAK-luokituksen mukainen varasto vaarallisille aineille.

Rakennuksen valmistuttua tiloista noin kaksi kolmasosaa on käytössä. Eli uusille asiakkaille on hyvin tilaa.

Tilaa Avialogisissa piisaa, sillä sen kokonaispinta-ala on 33 000 neliömetriä. Tästä 5 000 neliömetriä on yläparven pientavaravarastoa. Tilan vapaa korkeus on 12 metriä.

Hyllyjä Baronan logistiikkakeskus Avialogisissa.

Kaikissa trukeissa litiumioniakku

Trukkivalinnoissa Salolla oli alusta alkaen yksi valintaa ohjaava periaate: kaikki koneet litiumioniakulla.

”Litiumioniakulliset koneet ovat jo tilankäytöllisesti meille oikea valinta, koska ne eivät vaadi omaa lataustilaa.”

Ennen koneiden valintaa Salo selvitti perinpohjaisesti Toyotan, vakuusyhtiön ja pelastuslaitoksen kanssa, mitä kaikkea litiumioniteknologia tarkoittaa heidän ympäristössään.

Litiumioniakkuisten koneiden käyttöä tutkittiin myös simulaatiolla niin, että laskettiin koneiden lataus- ja käyttöaikoja. Analyysien perusteella selvitettiin tarvittavien koneiden määrä. Kun pelastuslaitos antoi siunauksensa valinnalle, oli päätös helppo tehdä.

Hyvät kokemukset ja paikallinen tuki ratkaisivat kumppanivalinnan

Barona valitsi Toyotan Avialogisin trukkikumppaniksi kesäkuussa 2021.

”Toyotan kokemus sekä trukeista että akkuteknologian kehittämisestä vakuutti meidät. Lähellä oleva paikallinen huolto-organisaatio oli myös tärkeä valintaperuste. Meillä on ollut lisäksi jo entuudestaan hyvät kokemukset yhteistyöstä Toyotan kanssa.”

Laaja trukkivalikoima vaikutti osaltaan valintaan. Esimerkiksi yli kymmeneen metriin nostavan koneen masto on Toyotan malleissa merkittävästi matalampi kuin muilla valmistajilla. Tästä on etua, kun optimoidaan tilojen hyödyntämistä.

Uusia koneita tilattiin liki neljäkymmentä ja niitä tulee lisää kasvavien tarpeiden mukaan. Kaikki uudet työntömastotrukit hankittiin leasingillä ja muut koneet omiksi.

”Käytämme työntömastotrukkeja eniten. Niiden uusiminen on järkevää leasingajan puitteissa. Osan omista koneista olemme laskeneet niin, että niihin hankitaan elinkaaren aikana uusi akku, emmekä siis uusi koko konetta”, Salo kertoo.

Varastotilaa Baronan logistiikkakeskus Avialogisissa.

Odotettu I_Site -kalustonhallinta

Koneiden toimittamista viivästytti kaikkia teknologia-aloja vaivaava komponenttipula. Tämä ongelma selätettiin Toyotan varakoneilla. Niitä toimitettiin Avialogikseen niin, että hyllyjä päästiin täyttämään aikataulun mukaan. Huhtikuussa 2022 tilanne helpotti huomattavasti, kun myös uudet koneet saapuivat Viinikkalaan.

Komponenttipula tuntui myös siinä, ettei Salon kovasti odottamaa I_Site-kalustonhallintajärjestelmää saatu heti kaikkiin koneisiin.

”Odotan I_Sitelta paljon jo pelkästään turvallisuuden parantajana. Voimme rajoittaa sillä, kuka saa ajaa koneella ja kuinka kovaa. Tällä on merkitystä, kun meille tulee uusia työntekijöitä.”

Turvallisuuden ohella Salo aikoo käyttää I_Site-järjestelmää koneiden käytöstä saatavien tietojen keräämiseen: kuinka paljon ja miten koneilla ajetaan ja mitä niillä tehdään.

”Suosimme kaikessa tekemisessä tiedolla johtamista. Sitä varten tarvitsemme dataa kaikesta mitä teemme. I_Site on meille tässä työssä oiva apu. Voin käyttää I_Siten tarjoamaa tietoa muun muassa tulevien laitehankintojen pohjana”, Salo sanoo.

Tyytyväisiä käyttäjiä

Kun Avialogiksen työntekijät ovat parin kuukauden ajan päässeet ajamaan uusilla koneilla, on palaute ollut positiivista. Yksi syy on se, että esimerkiksi työntömastotrukit ovat kattavasti varustettuja. Niissä on muun muassa kallistuvat ohjaamot, lattian korkeuden säätö, kamerat ja korkeusnäytöt.

”Työntekijämme ovat ottaneet myös keräilykoneet tyytyväisinä vastaan. Ne ovat helppoja käsitellä ja sopivat hyvin käyttötarkoitukseensa. Sama koskee lavansiirtovaunuja.”

Salo kertoo parin vuoden kokemusten perusteella, miten kumppanuus on sujunut:

”Yhteistyö on ollut äärimmäisen helppoa. Asiat menevät sovitusti eteenpäin. Olen aina saanut Toyotan ihmiset kiinni, kun olen tarvinnut neuvoja. En voi olla muuta kuin erittäin tyytyväinen, että olemme valinneet Toyotan kumppaniksi.”

Suositut blogi-artikkelit