Designverkkokaupalla on asiakkaita yli 100 maassa

12 minuuttia luettavaa

Asiakastarinat

Finnish Design Shopin logistiikkakeskus hämmästyttää ainutlaatuisella arkkitehtuurillaan. Lasi, puu, ikkunalaseista heijastuva luonnonsuojelualueen maisema sekä sisältä siintävä avara näyttelytila luovat kokonaisuuden, jota harvoin näkee logistiikkakeskuksessa.

Avanto Arkkitehtien suunnittelema rakennus viestii Finnish Design Shopin tarkoin harkittua brändiä: tinkimätöntä sitoutumista korkealuokkaiseen pohjoismaiseen muotoiluun.

Turun lentokentän kupeeseen syksyllä 2021 kohonnut rakennus korvasi pieneksi käyneet ja epäkäytännölliset varastot Turun keskustasta. Uudelle logistiikkakeskukselle valittiin tontti, johon voidaan rakentaa toinen samanmoinen rakennus nyt käytössä olevan 10 000 neliömetrin varaston jatkeeksi.

Uuden logistiikkakeskuksen sisätilan korkeus on 12 metriä, kun se oli vanhassa 8 metriä. Niinpä vanhoilla kapeisiin käytäviin soveltuneilla tukipyörätrukeilla ei uudessa ympäristössä ollut käyttöä.

”Tarvitsimme isompaa, nopeampaa, tehokkaampaa ja modernia trukkikalustoa kuten työntömasto- ja pinontatrukkeja sekä lavansiirtovaunuja. Uusi tila mahdollisti koko varastotyöskentelyn miettimisen järkevämmäksi ja tehokkaammaksi niin, että minimoimme työntekijöidemme kävelyn”, Finnish Design Shopin logistiikkapäällikkö Lauri Maukonen sanoo. Hänellä on parinkymmenen vuoden kokemus varastoiminnoista.

Logistiikkapäällikkö Lauri Maukonen

Latauspisteet sinne, missä on tarve

Alkuvuodessa 2021 järjestettiin trukkikaluston kilpailutus, jossa tärkeänä valintakriteerinä oli toimittajan kyky tarjota kaluston kokonaisratkaisu.

”Arvioimme muun muassa tekniikkaa, huoltoa, koulutusta ja lisälaitteiden valikoimaa. Lyijyakkujen tilalle halusimme litiumioniakuilla varustetut koneet. Toyotan tarjoama kokonaisuus oli kaikilta osin sopivin tarpeisiimme”, Maukonen sanoo.

Litiumioniakkuiset koneet ovat osoittautuneet käytössä käteviksi ja tehokkaiksi. Siirrettävät latausasemat on ollut yksi niiden käyttöä helpottava oivallus. Niiden paikkaa voi helposti vaihtaa varastossa aina sinne missä niitä kulloinkin tarvitaan. Näin ei voi tehdä perinteisten lyijyakkuisten koneiden latauspisteiden kanssa.

”Olemme vetäneet sähköjä lähes jokaiseen käytävän päähän, joten latausaseman siirtäminen uuteen paikkaan on todella yksinkertaista”, Maukonen sanoo.

Koneiden ja varastohyllyjen palkkien väritys on osa yhtenäistä visuaalista ilmettä. Ne ovat tarkasti oikean sinisiä. Hyllypaikkamerkinnät ovat valkoisia, jolloin varastossa on yhtenäinen sinivalkoinen ilme.

Litiumakkuisten sähkötrukkien latauspiste

Kalustohallinta on tärkeä osa kokonaisuutta

Toyota Material Handlingin tarjouksessa oli runsaasti yksityiskohtia kuten iSite-kalustonhallintasovellus sekä trukkien kamerajärjestelmät ja laserit, jotka parantavat työskentelyn turvallisuutta.

Kaikki trukit ja työntekijät on lisätty iSite-järjestelmään ja suunnitelmat ovat valmiina sen täysimääräiselle käyttöönotolle.

”Kuljettaja kuittaa koneen, kun hän ottaa sen käyttöön. Samalla hän tekee koneelle käyttöönottotarkastuksen. Voimme kerätä iSitesta tietoja koneiden käyttötunneista ja törmäyksistä”, vuoropäällikkö Riikka Lempinen sanoo. Hänellä on hyvät kokemukset iSiten hyödyntämisestä aiemman työnantajansa, Valmet Automotiven, ajoilta.

Laaja kumppaniverkosto takaa sujuvan logistiikan

Varaston koko on erikoistuneelle designverkkokaupalle hämmästyttävä. Yli 20 000 nimikettä ja noin 200 000 yksittäistä tavarakappaletta pinseteistä sohvaryhmiin on sijoitettu 14 000 lavapaikalle ja noin 20 000 autostoren laatikkoon.

Kaikki tavarat ovat Finnish Design Shopin omaisuutta. Korona-aikana siitä on ollut etua: kun muilla verkkokaupoilla on ollut ongelmia tavaratoimituksissa, on Finnish Design Shop toimittanut tilauksia suoraan hyllystä.

Logistiikan haasteet ratkaistaan laajalla kumppaniverkostolla.

”Koska tavaravalikoimamme on laaja, tarvitsemme eri tuotteille ja maantieteellisille alueille eri logistiikkakumppanit. Kuratoimme kuljetuskumppanimme samalla tavalla kuin tavarat, jotka pääsevät valikoimaamme. Meillä oli korona-aikanakin jokaisessa maassa ainakin yksi kumppani, jonka kuljetukset toimivat”, Maukonen kertoo. 

Huimia kasvulukuja

Trafiikki on logistiikkakeskuksessa melkoinen: tavaraa tulee ympäri maailmaa ja sitä toimitetaan Etelänapamannerta lukuun ottamatta kaikille mantereille. Puolet tavarasta päätyy kotimaisille asiakkaille ja puolet ulkomaille.

Tavaratoimittajia on yrityksen nimestä huolimatta kaikkialla maailmassa. Nimi heijastaakin enemmän asennetta ja muotoilun tyyliä ja sitä, että kyseessä on suomalainen designin verkkokauppa. Finnish Design Shopin tuotteet on valittu tarkalla prosessilla niin, että ne edustavat pohjoismaista elämäntapaa riippumatta siitä, kuka ne on suunnitellut tai missä ne on valmistettu.

Tuotteet ovat kestäviä käyttää, niitä on helppo kierrättää ja niiden muotoilu on ajatonta. Tätä kaikkea kuvastaa myös yrityksen lupaus: Pieces of Nordic Happiness.

”Olemme toimittaneet tavaraa yli 100 maahan ja 36 000 postinumeroon. Kasvua on tullut jo pitkään noin 40 prosenttia vuodessa. Kasvamme joissakin maissa jopa kolminumeroisesti”, Maukonen kertoo.

Logistiikkakeskuksesta lähtevät tavarat vaihtelevat kahvikupista täysiin kontteihin. Asiakkaina ovat sekä yksityiset henkilöt että yritykset, jotka hankkivat skandinaavista designia esimerkiksi toimitiloihinsa. 

Keväällä 2022 Finnish Design Shop lanseerasi suunnittelupalvelun. Se tarjoaa asiantuntija-apua, miten pohjoismaisen muotoilun parhaat palat saadaan istumaan vaativien asiakkaiden toiveisiin.

Finnish Design Shopin varastotila

Omat koneet kannattavat

Uuden logistiikkakeskuksen koneiden hankinnassa Finnish Design Shop vaihtoi tyystin trukkien omistamistapaa. Ennen käytössä oli vuokrakoneet, mutta nyt koneet haluttiin omiksi. Vain kiireaikoihin otetaan vuokrakoneita paikkaamaan lisätarvetta.

Omat koneet on laskettu olevan elinkaaren aikana hyvä valinta. Tutut koneet ovat varmasti aina paikalla. Niiden tarve ja työmäärä tunnetaan tarkoin. Toyotan asiantuntijat auttoivat Maukosta laskemaan sekä elinkaarikustannuksia että sitä, mikä on sopiva konemäärä eri työtilanteissa.

Kiireaikana lähetysmäärä on 3-4-kertainen, jolloin vuokrakoneita tarvitaan melkoisesti. Nekin järjestyvät joustavasti Toyotalta, samoin kuin huolto ja koulutukset uusiin laitteisiin.

”Toyota on järjestänyt lukuisia koulutussessioita muun muassa trukkien käytöstä ja varastoturvallisuudesta. Koulutustarve on jatkuva, koska kasvamme melkoista vauhtia. Uusi logistiikkakeskuksemme on ollut ihmisillemme iso muutos, johon totuttautumista Toyotan koulutus on auttanut.”

Turvallisuus syntyy yhteistyönä

Uudessa varastossa on alusta saakka korostettu työturvallisuutta, siihen on satsattu ja sitä kehitetään aktiivisesti. Turvallisuus lähtee varaston kokonaissiisteydestä jatkuen hyllyissä oleviin törmäyssuojiin, lattiamaalauksiin ja hyllypäätyjen turvaverkkoihin, selkeisiin reitteihin ihmisisille ja koneille sekä henkilöstön jatkuvaan turvallisuuskoulutukseen.

Säännölliset turvallisuuskävelyt ovat tärkeä osa Toyotan kanssa tehtävää yhteistyötä. Niissä on aina mukana varaston työntekijä, esihenkilö ja Toyotan edustaja. Yhdessä he tekevät havaintoja mahdollisista puutteista ja ideoivat, miten ne voidaan korjata. 

”Olemme kiinnittäneet paljon huomiota henkilöstön osaamisen hyödyntämiseen. Heiltä saamme ideoita, miten voimme parhaiten kehittää toimintaamme. Yksi esimerkiksi kehityskohteista on, kuinka paljon pakkauspöytiä tarvitaan lähetysalueella ja miten pöydät pitää järjestää. Työntekijät ovat parhaita asiantuntijoitamme”, Maukonen sanoo.

Mieleen jäävää palvelua

Vuosi yhteistyötä Toyotan kanssa on luonut Maukoselle jo selkeän kuvan kumppanista.

”Asiantuntemus kuvaa hyvin Toyotan tekijöitä. He osaavat kuunnella, antaa vastauksia kysymyksiimme ja luoda ratkaisuja, jotka palvelevat meitä jopa enemmän kuin olemme osanneet ennakoida.” 

Yhteistyön alkuajoilta Maukoselle on jäänyt mieleen se, että Toyotan asiantuntija oli aina heillä paikan päällä auttamassa, neuvomassa, kouluttamassa tai muuten palvelemassa.

”Palvelu on ollut kaikin puolin mallikasta.”

 

Suositut blogi-artikkelit