Trukki on haastava työväline ja sen käsittelyyn tarvitaan taitoa ja kokemusta. Monet koulutuksessamme olleet ovat sanoneet, että he ovat ajaneet kymmeniä vuosia trukkia ja oppiminen on silti vielä kesken. Se on mielestäni oikea asenne. Vahinko voi tapahtua koska vain jopa kokeneelle kuljettajalle.
Vastuu on aina työnantajalla
Usein törmää mainoksiin joissa kerrotaan, että kurssilta saa ns. ”trukkikortin”, joka on voimassa seuraavat viisi vuotta. Myös meille Toyotalle tulee usein kysymyksiä siitä, että saako trukkikurssiltamme trukkikortin? Kyllähän meiltä sellaisen saa, jos haluaa. Mutta mikä onkaan tämä trukkikortti? Kuka tämän trukkikortin voi virallisesti myöntää ja voimassaoloajan määrää? Ei ainakaan taho, joka trukkikoulutuksen järjestää. Suomessa ei myöskään ole mitään viranomaista, joka valvoo trukilla ajamista. Ei siis ole mitään viranomaistahoa, joka trukkikortin voisi myöntää.
Trukkikortin sijaan oikea termi on ajolupa. Suomessa ainoa lakisääteinen trukinajoluvan myöntäjä voi olla yritys, jossa trukinkuljettaja työskentelee. Työnantajan tulee antaa kirjallinen ajolupa kuljettajalle ja sitä ennen varmistua kuljettajan kyvyistä ja taidoista käyttää työvälinettä. Em. voidaan toteuttaa säännöllisellä trukin käsittely- ja turvallisuuskoulutuksella. Tämä olisi hyvä tehdä yrityksen omissa tiloissa ja sillä kalustolla, jolla töitä tehdään. Työskentelyolosuhteet vaihtelevat ja erilaisia trukkeja ja trukkimalleja on lukemattomia. Täten jossain saatu koulutus tai ajolupa jollekin tietylle trukkimallille ei tarkoita yleispätevästi sitä, että kaikkia mahdollisia trukkeja osataan käsitellä turvallisesti erilaisilla lasteilla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.
Useat yritykset jopa vaativat uusilta työntekijöiltä trukkikorttia palkkaamisen ehtona, vaikka ainut luvan antaja voi olla vain yritys, johon työnhakija hakee. Edellisestä työpaikasta saatu ajolupa tai ”trukkikortti” ei kelpaa uudessa työpaikassa. Jos uudella työntekijällä on esittää trukkikortti, niin se kertoo yhden asian: hän on joskus käynyt trukkikurssin ja todennäköisesti ainakin nähnyt trukin. Se mitä trukkikortti ei kerro on se, että osaako hän ajaa trukkia uudessa työpaikassa uusissa olosuhteissa ja mahdollisesti erilaisilla trukeilla?
Kuten tekstin alussa todettiin, trukkia ei opi ajamaan yhden tai kahden päivän aikana, vaan siihen tarvitaan hieman enemmän aikaa. Ammattimainen trukkikoulutus antaa hyvän pohjan uudelle kuljettajalle trukin ajamiseen. Se on myös hyvä tapa ylläpitää ammattitaitoa muistuttamalla trukkien vaaroista ja oikeista ajotavoista säännöllisin väliajoin. Kurssin tuloksena työntekijä saa todistuksen kurssin suorittamisesta. Sen avulla työnantaja voi varmistua työntekijän ammattitaidosta turvalliseen trukin käsittelyyn ja myöntää trukinajoluvan.
Joten on tärkeää tiedostaa, että Suomessa ns. trukkikortti on siis lähinnä harhaan johtavaa markkinointia. Se ei ole mikään kaikkialla yleispätevä ajolupa kuten esim. auton ajokortti. Käytännössä trukkikortti on vain pala muovia tai muuta materiaalia mistä se ikinä onkaan tehty.
Lue lisää aiheesta:
Kirjallisen ajoluvan myöntäminen trukinkuljettajalle »
Trukkikortti, trukkikoulutus ja trukkiturvallisuus »