Parempaa turvallisuutta varoitusvaloilla

Kari Jäppinen - 20 joulukuuta 2018

Varaston tai tuotannon turvallisuutta voidaan parantaa monin eri keinoin. Usein käytetään perinteisiä peilejä tai varoituskylttejä parantamaan työntekijöiden turvallisuutta. Perinteisten turvallisuusvarusteiden käyttö on monissa työympäristöissä välttämätöntä ja niiden toimivuutta on turha vähätellä. Nykyään on kuitenkin mahdollista hyödyntää myös uudempaa teknologiaa turvallisuuden parantamisessa ja perinteisten turvallisuusvarusteiden tukena.


SpotMe

Trukkitapaturmien riski kasvaa jos toimintaympäristössä on paljon pimeitä kulmia, oviaukkoja tai muita näköesteitä. Paras mahdollinen lopputulos saadaan usein visualisoimalla vaaraa mahdollisimman hyvin. Nykyään erilaisten valoratkaisujen avulla voidaan parantaa työympäristön turvallisuutta tehokkaasti.

 

SpotMe- varoitusjärjestelmä varoittaa jalankulkijaa ja trukin kuljettajaa

SpotMe-varoitusjärjestelmä on monissa tilanteissa oikea vaihtoehto turvallisuuden parantamiseen. SpotMe-järjestelmä varoittaa jalankulkijaa tai trukin kuljettajaa pimeän kulman takaa tulevasta risteävästä liikenteestä. Trukin tai jalankulkijan lähestyessä pimeää kulmaa, anturi tunnistaa liikkeen ja järjestelmään kuuluva varoitusvalo alkaa välkkyä kulman toisella puolella. Tällöin kulman takana olevat henkilöt tietävät, että kulman takaa tulee kohta trukki tai jalankulkija.

Järjestelmän ehdoton vahvuus on se, että tieto kulman takaa tulevasta jalankulkijasta tai trukista on konkreettista. Anturi tunnistaa liikkeen suunnan jolloin varoitusyksikön valo ei välky turhaan. Jos jalankulkija tai trukki menee poispäin risteyksestä, valo ei välky.

Toinen huomattava etu on se, että välkkyvä valo pakottaa henkilön havainnoimaan mahdollisen riskin. Pelkän peilipallon käyttö risteysalueilla on parempi kuin ei mitään, mutta silloin henkilön tulee itse osata katsoa peiliin jotta mahdollinen riski huomataan. Paras mahdollinen lopputulos saadaan kun käytetään SpotMe-järjestelmää ja peilipalloa yhdessä risteysalueella. Järjestelmää voidaan myös helposti siirtää paikasta toiseen jos toimintaympäristössä tulee muutoksia.

Monesti piha-alueen liikenne on turvallisuusriski johon on vaikea vaikuttaa muilla keinoin, kuin liikenne merkeillä. SpotMe-varoitusjärjestelmää voidaan helposti parantaa myös piha-alueen turvallisuutta koska siitä on saatavissa aurinkokennolla toimiva versio. Suomen ilmastoon suunniteltu laite ei tarvitse kuin muutamia sekunteja valoa toimiakseen.

Lue lisää ja osta SpotMe-varoitusjärjestelmä verkkokaupastamme »

Katso videolta, miten SpotMe-varoitusjärjestelmä toimii:

 

 

Blue spot -varoitusvaloBlue spot -varoitusvalo on nopea keino työturvallisuuden lisäämiseksi

Valoratkaisuja on myös muitakin. Yksi suosituimmista turvallisuustuotteistamme on trukkiin asennettava Blue spot -varoitusvalo. Valo heijastaa lattiaan tai maahan sinisen täplän noin neljän metrin päähän trukista. Trukin tullessa kulman takaa sininen täplä tulee trukin edellä, jolloin jalankulkija tai toisen trukin kuljettaja huomaa sen ja osaa ennakoida kulman takaa tulevaa trukkia.

Blue spot -varoitusvalon etu on sama kuin edellä mainitun SpotMe:n, se kertoo konkreettisesti lähestyvästä vaarasta. Esimerkiksi välkkyvä varoitusmajakka tai peruutussummeri ei tätä tietoa jalankulkijoille aina välitä. Blue spot on edullinen sekä tehokas turvallisuusratkaisu ja se voidaan jälkikäteen asentaa käytännössä kaikkiin trukkimalleihin ja merkkeihin.

 

Redline-turvavaloRedline-turvavalo sopii vaativaan työympäristöön

Redline turvavalo on vaativaan ympäristöön suunniteltu merkki- ja turvavalaisin. Sitä voidaan käyttää kaikentyyppisissä, pääasiassa sisätiloissa käytettävissä trukeissa. Redline soveltuu erinomaisesti trukkiliikenteen turvavalaistukseen. Sen punainen valo osoittaa trukin turva-alueen heijastamalla punaisen viivan halutun matkan päähän trukista.

Lue lisää trukkiturvallisuudesta

Lue lisää aiheesta: Jalankulkijoiden turvallisuus trukkiliikenteessä » 

 

Aiheet: turvallisuus

Kari Jäppinen

Kari on toiminut trukkialalla jo 28 vuotta. Hänellä on vankka osaaminen jälkimarkkinoinnista ja työturvallisuudesta. Kari aloitti kouluttajana Korpivaara Oy:ssä vuonna 1988. Toyotan ja BT:n toimintojen yhdistyessä vuonna 2007 hän siirtyi Toyota Material Handling Finlandiin aluehuoltopäälliköksi. Hän on toiminut työsuojelupäällikkönä Toyotan eri yrityksissä vuodesta 2004 ja ympäristövastaavana vuodesta 2010.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli