Smart Truck -konsepti tarkoittaa sitä, että Toyotan varastotrukeissa on ns. telematiikkavalmius vakiona. Täten trukit voivat muodostaa yhteyden ja lähettää käytönaikaista tietoa Toyotan I_Site -kalustonhallintajärjestelmän tietokantaan. Tietoja voidaan käyttää trukkitoiminnan päivittäisjohtamisessa. Tietokantaan saa yhteyden verkkoselaimella tai mobiiilisovelluksella mistä vain ja milloin vain - vaikkapa etänä työmatkalta. Kaluston koolla ei ole väliä: Toyota I_Site tuottaa hyödyllistä tietoa aina yhdestä trukista globaalin monikansallisen konsernin trukkikalustoon asti.
Alla on listattu esimerkkejä siitä, miten Toyota Smart Truck -trukit hyödyttävät liiketoimintaasi – meille on tärkeää, että pystymme tuottamaan konkreettista lisäarvoa.
1. Tuottavuuden parantaminen
Trukkien korkeampi käyttöaste
Hyvin usein yrityksillä on trukkikalustoa, jonka ikäjakauma on laaja, trukkimerkkejä ja -tyyppejä on laidasta laitaan, trukkien kokonaismäärästä ei edes olla aina ihan varmoja ja trukit sijaitsevat hajallaan eri osastoilla ja toimipisteissä.
Ajanhukkaa, hävikkiä, ylijäämäkalustoa, turhia huoltokustannuksia jne. voi esiintyä sellaisilla osa-alueilla ja paikoissa, joista et ehkä ole edes tietoinen. Tiesitkö, että haarukkatrukkikaluston keskimääräinen käyttöaste on vain noin 35 %? Tämä tarkoittaa, että 65 % on Toyotan terminologiassa ns. hävikkiä, joka voidaan eliminoida keräämällä tarkkaa ja ajantasaista tietoa trukkitoiminnoista.
Toyotan kehittämän telematiikan avulla voit seurata, analysoida ja parantaa koneiden käyttöasteita. Toyotan noin 10 vuoden kokemus I_Site -järjestelmän soveltamisesta osoittaa, että jo tietoisuus tuntien ajantasaisesta seurannasta yleensä parantaa koneiden käyttöastetta. Tämä perustuu yksinkertaisesti siihen, että tieto käyttöasteen tärkeydestä lisääntyy organisaatiossa. Seuraava askel on yleensä, että trukkien kokonaismäärää voidaan vähentää. Tämä ei tavallaan ole trukkivalmistajalle hyvä uutinen, mutta Toyotan strategia on tehdä pitkäaikaista yhteistyötä asiakkaiden kanssa eikä tavoitella pikavoittoja.
Kuljettajien työsuoritus kehittyy
Oli varastossasi sitten yksi trukki tai kymmenien trukkien kalusto, tarkan ja luotettavan yleiskuvan saaminen kuljettajiesi osaamistasosta ja mahdollisesta lisäkoulutustarpeesta voi olla haastavaa.
Trukkitoiminnan tuottavuuden kannalta on kuitenkin erittäin tärkeää, että kuljettajat osaavat hommansa ja ovat saaneet työhön asianmukaisen koulutuksen. Toyotan I_Site -järjestelmällä voidaan seurata kuljettaja&trukki -yhdistelmän suoriutumista, kuljettajatietoihin voidaan tallentaa trukkikoulutuksen historia ja samalla voidaan seurata, onko kuljettajilla voimassa oleva trukin ajolupa.
Kattava vertailuanalyysi
Jos yrityksellä on useampi paikka, osasto tai toimipiste, joissa trukkeja käytetään niin keskitetyn tiedon kerääminen, analysointi ja vertailu trukkitoiminnoista voi olla vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Toyotan I_Site -järjestelmän avulla tietoa voidaan kerätä esimerkiksi kustannuspakoittain. Täten eri kustannuspaikkojen trukkitoiminnan avainlukuja voidaan vertailla ja vertailuanalyysin avulla voidaan tehdä johtopäätöksiä. Hyvin tyypillinen tilanne on, että trukkeja esimerkiksi siirretään osastolta toiselle sen jälkeen, kun jollain osastolla on todettu olevan liikaa kalustoa tai kalusto seisoo muuten joutilaana.
Lataa opas Smart Truck - konseptin eduista >>:
2. Työturvallisuuden parantaminen
Riskien ehkäiseminen nopeudenhallinnalla
Työtapaturmien ehkäiseminen on jatkuvaa työtä. Trukkeihin liittyvien riskien ja tapaturmien ennaltaehkäisyyn voidaan käyttää I_Site-järjestelmää.
Isku- ja kolariseuranta
Trukkitapaturmien tapahtuessa työntekijöiden hyvinvointi ja terveys ovat aina etusijalla. Sen jälkeen pitää tiedostaa, että tapaturmissa voi syntyä vahinkoa myös trukille, varastohyllyille, varastoitaville ja kuljetettaville tuotteille, tavarahisseille, nosto-oville jne. Toyotan kokemuksen mukaan nyrkkisääntö on, että jos trukkia korjataan kolarin jälkeen eurolla, niin muut vahingot ympärillä maksavat 10 euroa (suhde 1:10).
Toyotan I_Site -järjestelmässä trukkeihin on asennettu kiihtyvyysanturit. Iskujen ja törmäyksien sattuessa anturit rekisteröivät iskuista seuraavia tietoja: milloin, missä, millä nopeudella, mikä trukki ja kuka kuljettaja. Törmäyksen sattuessa trukit siirtyvät ryömintänopeudelle. Tällöin se voidaan ajaa turvallisesti turma-alueelta pois. Trukki voidaan vapauttaa takaisin työhön kuitenkin vain valtuutetun henkilön toimesta, joka voi olla esimerkiksi työnjohtaja, tiiminvetäjä tai vaikkapa turvallisuusvastaava.
Näin iskuista ja kolareista saadaan läpinäkyvää ja luotettavaa tietoa, jonka jälkeen törmäyksen juurisyytä voidaan analysoida. On hyvin tärkeää tiedostaa, että vika ei aina ole ratin ja penkin välissä; voi olla myös niin, että esimerkiksi työskentelyalue on liian ahdas, lattioiden laatu on huono, oviaukot ovat liian matalia, kynnykset ovat liian isoja jne.
Ajo-oikeuksien hallinta
Trukkien ajo-oikeus voidaan aktivoida esimerkiksi henkilökohtaisen pin-koodin tai henkilökortin skannauksen avulla ennen trukin käynnistämistä. Täten voidaan määritellä, että vain ne henkilöt, jotka ovat koulutettu tietyn trukkimallin käyttöön, saavat ko. trukin käyntiin. Tämä ehkäisee tehokkaasti sen, että kokematon ja kouluttamaton kuljettaja käyttäisi trukkia ilman valtuuksia.
Päivittäinen käyttöönottotarkastus
Jossakin tapauksissa yrityksissä on voimassa käytäntö, että trukkien turvallinen ajokunto tulee tarkistaa työvuoron alussa, päivittäin tai jonkun muun aikataulun mukaan. Toyota I_Site -järjestelmään voidaan liittää trukkeihin asennettava ns. käyttöönottotarkastusnäyttö. Näyttöpääte kysyy kuljettajalta tietyt vakiokysymykset trukin kunnosta ja turvalaitteista ennen trukin käynnistämistä. Samalla kuljettaja suorittaa kätevästi trukin toimi- ja turvalaitteiden tarkastuksen ennen trukin käynnistämistä.
Pysy kärryillä Toyota I_Siten avulla
Jos et ole aina työmaalla tai sinun vastuulla on useita trukkien käyttöpaikkoja, niin trukkitoimintojen johtaminen ja koordinointi voi olla haastavaa. Selainpohjaisen käyttöliittyvän tai I_Site -mobiilisovelluksen avulla saat ajantasaista tietoa missä vain ja milloin vain. Näin pysyt aina ajan tasalla tapahtumista ja pystyt tarvittaessa toimimaan olinpaikastasi riippumatta.
3. Trukin ja akun eliniän pidentäminen
Trukin pidempi käyttöikä
Toyota I_Site -järjestelmän tuottaman tiedon avulla trukkien käyttöikää voidaan pidentää ja optimoida. Johtopäätöksiä voidaan tehdä seuraamalla trukin käyttöastetta, työtunteja, akun kuntoa ja korjauskustannuksia. Ajan kuluessa trukki voidaan kierrättää korkean käyttöasteen toiminnosta rauhallisempaan paikkaan tai käyttää sitä varatrukkina, jos trukin käyttöaste/luotettavuus ei ole enää riittävä kriittisissä toiminnoissa.
Akun pidempi käyttöikä
Sama koskee akkua: on tärkeää, että se on energiatehokas eikä kaipaa liikaa huoltoa, mutta pitää kuitenkin trukin käynnissä. Voit taata tämän seuraamalla akun käyttöä ja tarvittaessa optimoimalla sitä, jotta akku kestäisi pidempään.
Haluatko tietää lisää litiumioniakkujen hyödyistä? Lue lisää litiumioniakuista täältä »
4. Kokonaiskustannusten pienentäminen
Käyttökustannusten vähentäminen
Trukkitoiminnan kokonaiskustannukset ja sitä kautta trukin elinkaarikustannukset ovat logistiikkatoimintojen kannattavuuden näkökulmasta kriittisiä tekijöitä. Trukkikulut voivat kasvaa helposti erityisesti silloin, jos sinulla ei ole tarkkaa yleiskuvaa varaston koko trukkikalustosta ja siihen liittyvistä kuluista. Seuraamalla trukkien käyttöä Toyotan I_Site -telematiikan avulla voit helposti määrittää kustannustehokkaan kaluston koon ja huoltosuunnitelman.
Vahinkojen välttäminen ja vakuutuskustannukset
Onnettomuuksien ja vahinkojen aiheuttamat kulut voivat myös olla huomattava kustannustekijä. I_Siten tarjoamien turvatoimintojen ansiosta voit suoraan vaikuttaa turvallisuusriskeihin ja sitä kautta suoriin ja epäsuoriin tapaturmakuluihin. Samalla ehkäiset vakuutusmaksujen kasvun.
Lue lisää: Toyota I_Site_etähallintaratkaisusta »
Lue lisää: Toyotan Smart Truck - konseptista »
Lue artikkeli: Smart Truck -trukin huolto ja käyttöaste »