Logistiikkaratkaisut tukemassa Motonetin ja AD VaraosaMaailman kasvua

11 minuuttia luettavaa

li-ion -akut , Vastuullinen sisälogistiikka , Asiakastarinat , Kestävä kehitys

Kuvituskuva - Broman Groupin kasvua vauhditti yhteistyö Toyota Materia Handlingin kanssa.

Motonetin ja AD VaraosaMaailman myymälöiden taustalla oleva Broman Group on onnistunut kasvamaan oikeiden logistiikkaratkaisujen avulla. Toyota Material Handlingin ja Broman Groupin asiantuntijoiden tiivis yhteistyö on tuottanut kasvua tukevia ratkaisuja.

Tämä blogi on osa Toyotan vastuullisen sisälogistiikan portaalia.

Melkoinen kasvuloikka

Broman Group on erikoistunut auto-, moottoripyörä-, vene ja korjaamotarvikkeiden sekä työkalujen ja vapaa-ajan varusteiden kauppaan. Sen logistiikkayritys Broman Logisticsin kasvu kuvaa oivallisesti koko yrityksen menestystarinaa.

Broman Group näkyy kuluttajille Motonet- ja AD VaraosaMaailma-myymälöinä ympäri Suomen. Vuoden 2018 lopussa liikkeitä oli 63 ja lisää tulee jatkuvasti. Logistiikkatoimintojen volyymia kasvattaa orgaanisen kasvun lisäksi se, että yhä useampi liikkeissä myytävä tuote kulkee Broman Groupin oman hankinta- ja logistiikkaorganisaation kautta.

Oman logistiikan volyymi on kasvanut viime vuosina 30 prosenttia vuodessa, kun hankintaa on vahvistettu San Diegoon ja Hongkongiin perustetuilla ostokonttoreilla.

”Kaksi vuotta sitten meillä oli noin kaksi miljoonaa toimitusriviä, ja tänä vuonna niitä on kolmisen miljoonaa” Broman Groupin toimitusketjujohtaja Petri Nietula sanoo.

Broman group small 2

Kasvava logistiikkakeskus hyvien yhteyksien päässä

Hyvinkään eteläpuolelle, Valtatie 3:n länsipuolelle, kasvanutta logistiikkakeskusta ei voi olla huomaamatta, kun matkaa pitkin valtatie 3:a. Sijainti ei ole sattuma, sillä täältä on hyvät yhteydet sekä Vuosaaren satamaan että pääväyliä pitkin myymäläverkostoon.

Logistiikkakeskuksen kapasiteetti on yli nelinkertaistunut alle kymmenessä vuodessa ja naapuritontilla on vielä 17 000 neliön laajennusvaraa. Keravalta Broman Group hankki Keskolta tyhjäksi jääneen 19 000 neliön automaattivaraston. Lavapaikkoja on noin 110 000 kahdessa logistiikkakeskuksessa.

Broman Group työllistää yli 1700 työntekijää ja sen viime vuoden liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa.

Kymppitonnien säästöt litiumioni-laitteisiin siirtymällä

Toyotan litiumioni-tekniikkaan perustuvia laitteita hankkineella Broman Groupilla on todettu litiumioni-tekniikan toimivuus ja lyömättömät edut vanhaan lyijyakkutekniikkaan verrattuna.

“Lyijyakkujen lataaminen vie tilaa ja akunvaihto syö työaikaa. Litiumioni-kone voidaan ladata tauon aikana, jonka jälkeen sillä voidaan ajaa kaksi vuoroa. Lataus voidaan tehdä missä vaan, koska ei tule höyryjä, eikä akkuja tarvitse vesittää. Koneet ovat kustannustehokkaita, turvallista ja käyttäjät tykkäävät niistä“, Nietula tiivistää.

Kun sähkönkulutuksen säästöt ja nopeammasta latauksesta johtuvat henkilöstökulujen säästöt lasketaan yhteen, päästään Nietulan mukaan vuodessa kymmenien tuhansien eurojen säästöihin.

Toyotan tarjoama litium-ioni-teknologia sopii mainiosti myös Broman Groupilla vastuulliseen arvomaailmaan. Koneiden energiatehokkuus ja niissä käytettävä oma aurinkosähkö ovat osaltaan vaikuttaneet valintaan.

Litiumioni-teknologia on Broman Groupille tuttu myös sitä kautta, että yritys myy lähes pelkästään tähän teknologiaan perustuvia sähkötyökaluja. Broman Groupin vastuullinen toiminta näkyy myös siinä, että molemmissa logistiikkakeskuksissa on suomalaisen Greenledin toimittama energiatehokas led-valaistus.

Kasvua ja lisäkapasiteettia yhteistyön avulla

Broman Logisticsin ja Toyotan Material Handlingin yhteistyö alkoi vuonna 2014, kun logistiikkakeskuksessa tarvittiin merkittävästi lisää konekapasiteettia. Iso askel otettiin, kun Hyvinkäälle ostettiin ensi kerran 5,2 metriin nostavia korkeakeräilykoneita. Vuonna 2017 Broman Group hankki ensimmäiset Toyotan litium-ionitrukit.

Yhteistyö on vuosien varrella kasvanut ja tiivistynyt Toyotan kanssa. “Koko lavansiirtokalustomme on viimeisen kahden vuoden aikana tullut Toyotalta. Valinta on ollut helppo, sillä Toyota on lyönyt itsensä voimakkaasti läpi litiumioni-tekniikallaan. Me hankimme vain siihen perustuvia laitteita”, Nietula sanoo.

Broman Group hankki Toyotalta 20 Li-ion-tekniikkaan perustuvaa lavasiirtovaunua vuonna 2018. Loppuvuoden 2019 aikana tuli 10 työntömastotrukkia ja kymmenen pinoamisvaunua lisää. Vuoden 2020 aikana korvataan muutamia käyttöikänsä päähän tulleita lyijyakkutrukkeja modernilla tekniikalla.

Keravan alkuvuodesta 2020 avautuvaan logistiikkakeskukseen hankitaan Toyotalta kymmenen lavasiirtovaunua ja kymmenen pinoamisvaunua.

Broman group small 1

Jatkuvaa kehittämistä

Hyviä tuloksia tuottanut Broman Groupin ja Toyotan yhteistyö tiivistyy jatkuvasti. Tuorein asia on loppuvuodesta 2019 kokeiluun tullut I_Site-kalustonhallintajärjestelmä, jonka piiriin tulee aluksi kymmeneen uutta konetta. Kokeilun tulosten perusteella I_Siten käyttöä laajennetaan muuhun kalustoon.

”Yhteistyömme on hyvin kokonaisvaltaista. Ei pelkkää koneiden myyntiä ja huoltoa, vaan jatkuvaa ratkaisuhakuista yhteistyötä.”

Vuosien yhteistyö on kasvattanut molempien osapuolten tiimien miehitystä ja myös lisännyt ymmärrystä, miten yhteistyön kautta voidaan löytää uusia Broman Groupin liiketoiminnan kasvua tukevia ratkaisuja. Iso askel on ollut se, että Broman Groupin laaja myymäläverkosto on otettu yhteistyön piiriin niin, että Toyota on toimittanut myymälöihin muun muassa korkealle nostavia lavasiirtovaunuja.

”Myymälöiden konekalustoa on päivitetty Toyota-kalustoon ja Toyota vastaa myös suurimmalta osaltaan myymäläkoneiden huollosta.”

Toyotan vuokrakoneet ovat olleet Broman Groupille monessa tilanteessa tarpeeseen, kun myymälöissä tai logistiikkakeskuksessa on tarvittu hetkellisesti lisäkapasiteettia. Tämä on auttanut varsinkin kevät- ja kesäajan ruuhkissa.

”Kun tarvetta on ollut, Toyotalla on aina ollut hyvin joustavat toimitukset meille lyhyeksikin aikaa.”

Huollon varmuuden ja nopeuden takaa Toyotan naapuritontilla oleva toimipiste, josta saadaan huoltomies paikalle hetkessä.

”Huollon vasteaika on todella lyhyt, mikä on meille erittäin tärkeää erityisesti sesonkiaikana.”

Tutustu Toyotan Vastuullisen sisälogistiikan portaaliin >>

 

CTA li-ion opas

Suositut blogi-artikkelit