Akkukäyttöisillä trukeilla kohti päästövapaata varastoa

11 minuuttia luettavaa

Asiakastarinat
Uponorin Nastolan tehdas tähtää hiilidioksidivapaaksi vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähkökäyttöiset trukit ovat tärkeä askel kohti tavoitetta.
 

Uponorin Nastolan tehtaan varaston pääkäytävällä on kahdeksan uutuuttaan kiiltävää trukkia. Ulkoisesti identtiset koneet saapuivat maaliskuun alussa 2023 Toyotan tehtaalta Italiasta. Niitä seuraa vielä kaksi samanlaista konetta syksyllä 2023.

Logistiikkapäällikkö Anssi Juurinen on silmin nähden tyytyväinen uuden trukin ohjaamossa. Ja mikä on ollessa: ohjaamon ergonomia on huippuluokkaa, kuin modernin mannertenvälisen lentokoneen business-luokassa.

Uponorin logistiikkapäällikkö Anssi Juurinen ja  Toyota Material Handlingin Petteri Kallio

Koneet työntekijöiden toiveiden mukaan

Penkki ja kyynärnoja ovat huippuluokkaa, jalkatilaa on runsaasti, kosketusnäyttö ja hydrauliikan säätimet ovat käden ulottuvilla ja koko ohjaamo on kumityynyjen päällä.

”Koneiden ergonomian parantamiseen valittiin työntekijöiden toivomia varusteita, koska investoimme työntekijöiden hyvinvointiin. Lämpötilan vaihtelut, viima, pöly ja lika halutaan eliminoida. Eipä näihin olisi rahalla paljoa lisää saanut”, Juurinen myhäilee.

Työntekijät olivat tiiviisti mukana uusien trukkien valinnassa. He koeajoivat konetta, jossa oli samat varusteet kuin valituissa.

”Keräsimme palautetta, mitä asioita he arvostivat ja mitä he toivoivat lisää.”

Työntekijät arvostavat uusien koneiden hiljaisuutta. Niillä voidaan tehdä pieniäkin liikkeitä hyvin tarkasti, kiitos sähkömoottorin ja modernin tekniikan. Toisaalta modernien koneiden ajaminen vaatii hieman totuttelua, sillä sähköiset koneet eivät rullaa samalla tavalla kuin polttomoottorikoneet.

Ajoa helpottaa trukin pienempi koko, sillä koneen perässä ei tarvita yhtä isoa vastapainoa kuin polttomoottoritrukissa. Kone on ketterämpi. Iso muutos on se, ettei jarrua juuri tarvita, sillä jalan nosto kaasulta riittää pysäyttämään koneen.

Uutta on myös taakan nosto pelkällä vivulla. Enää ei tarvitse painaa vasemmalla jalalla vedonvapautinta ja oikealla jalalla lisää kaasua.

Kohti päästöttömyyttä

Uponorin Nastolan tehtaan tavoitteena on olla hiilidioksidivapaa vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensimmäinen askel tavoitteeseen otettiin, kun tehdas siirtyi vihreään sähköön. Toinen iso muutos oli vihreän kaukolämmön käyttöönotto.

Kolmas hanke on polttomoottorikäyttöisen trukkikaluston korvaaminen sähkökäyttöisellä. Sen jälkeen edessä on vielä työsuhdeautojen sähköistys.

Trukkeja käytetään pääasiassa sisätiloissa. Viidessä koneessa on lyijyakku ja viidessä litiumioniakku. Kaikki trukit ovat samaa mallia, joten niitä voidaan tarvittaessa siirtää joustavasti työtehtävästä toiseen.

Molemmat akkutekniikat ovat Uponorille tuttuja. Lyijyakullisia koneita on ollut ennestään useampia ja niille on latauspaikka valmiina. Automaattitrukki on toistaiseksi ollut ainoa li-ion-akullinen kone. Kun niitä tulee nyt useampia, tulee latauspaikkoja eri puolille tuotantotiloja ja varastoa.

Uponorin uudet Toyota-trukit

Uponor käyttää Nastolan tehtaalla Toyotan Traigo-trukkeja

 

Edullisempi käyttövoima tuo mittavat säästöt

Kymmenen koneen uusiminen on ollut Uponorille taloudellisesti merkittävä satsaus kohti CO2-päästöistä vapaata toimintaa. Käyttövoiman muutos on ympäristövastuun ohella myös taloudellisesti järkevä päätös.

”Sähkötrukkien korkeamman hankintahinnan kuoletamme nykyisillä energiahinnoilla ja käyttötunneillamme noin puolessatoista vuodessa. Sen jälkeen säästämme kustannuksissa joka kuukausi. Viidessä vuodessa saamme melkoiset säästöt”, Juurinen sanoo.

Käyttötarve määrittelee akkutekniikan

Koneen käyttö määrittelee akkutekniikan. Lyijyakulliset palvelevat yksi- ja kaksivuorotyössä, jolloin niitä ladataan yöaikaan. Li-ion-akullisia käytetään kolmivuorotöissä, koska niiden akun latausta voidaan nostaa lyhyelläkin latauksella merkittävästi.

”Tehtaalla on erilaisia vuorojärjestelmiä ja koneet on kuhunkin tehtävään hankittu sen osaston tarpeiden mukaan”, Juurinen sanoo.

Osasta koneita on umpikumirenkaat ja osassa ilmatäytteiset sen mukaan missä konetta käytetään. Tehtävissä, joissa on jonkin verran myös ulkoajoa suositaan ilmakumirenkaita. Tämä oli valintaprosessissa mukana olleiden työntekijöiden toive, sillä ilmatäyttöiset renkaat takaavat miellyttävämmän ajon epätasaisella ulkoalueella.

Kaikkiin koneisiin valittiin nostolaitteen hydrauliikan paineakut, joilla vakautetaan kuormaa, kun ajetaan epätasaisella alustalla.

I_Siten käyttö parantaa työturvallisuutta

Uponor ottaa uusien koneiden myötä käyttöönsä Toyotan kalustonhallintajärjestelmä I_Siten. Se merkitsee käyttäjäkohtaista käynnistyskorttia, koneiden käytön valvontaa ja tuntiseurantaa sekä parantuvaa työturvallisuutta.

”Jos kone kolaroi, meille on tärkeää saada siitä heti tieto. Näin voimme heti korjata mahdolliset työturvallisuutta uhkaavat vauriot, joita on tullut joko koneisiin tai hyllyihin”, Juurinen sanoo.

Työturvallishavainnot liittyvät kehitysideat sekä riskien ja vahinkotapausten raportointi ovat oleellinen osa Uponorin työturvallisuusohjelmaa.

Vähemmän käyttötunteja kuin polttomoottorikoneilla

Käyttöajan tarkka laskeminen on sähkötrukkien yksi etu polttomoottorikoneisiin verrattuna. Sähkökoneet eivät juurikaan kuluta energiaa, kun ne eivät tee työtä.

Toisin on polttomoottori trukeilla, jotka kuluttavat polttoainetta ja tuottavat päästöjä myös tyhjäkäynnillä. Polttomoottoritrukissa käyttötunteja kertyy aina moottorin käydessä, mutta sähkötrukissa vain silloin kun kone liikkuu tai nostaa.

Uponor hankki uudet koneet viiden vuoden leasingsopimuksella. Perusteet juuri viidelle vuodelle ovat selvät.

”Laskimme, että viisi vuotta on Uponorin käytölle sopiva leasingaika. Tässä ajassa koneisiin ei pitäisi tulla tavallisesta kulumisesta johtuvia seisokkeja”, Toyota Material Handlingin aluemyyntipäällikkö Petteri Kallio sanoo. Hänellä on 15 vuoden kokemus tiiviistä kumppanuudesta Uponorin kanssa, mikä kuuluu hänen ja Juurisen välisistä keskusteluista.

Uponorilla ajomääräksi on laskettu keskimäärin 700 tuntia vuodessa, jota tarkastetaan leasingaikana kerran vuodessa.

Toyota-trukki Uponorin tiloissa

Tuntiseurannalla tasaista käyttöä

Tarkka tuntien laskeminen mahdollistaa koneiden tasaisen käytön. Kun tuntitarkastelussa havaitaan, että tietyn käyttöpaikan koneelle on kertynyt selvästi keskimääräistä enemmän käyttötunteja, se siirretään vähemmän tunteja kerryttävään työhön.

Sähkötrukit vaativat vähemmän huoltoa kuin polttomoottorikoneet, koska sähkömoottori on liki huoltovapaa verrattuna polttomoottoriin.

Sähkömoottorilla varustetun koneen huoltoväli on 1000 tuntia eli kaksi kertaa pidempi kuin polttomoottorikoneilla. Koneissa on vähemmän vaihdettavia komponentteja, jotka vaativat tarkastuksia, puhdistuksia tai osien vaihtoja. Toki mekaaniset osat kuten pyörät, akselit, nivelet, hydrauliikka, jarrut ja nostolaitteet tarvitsevat samanlaiset tarkastukset ja määräaikaishuollot kuin polttomoottorikoneessa.

 

Suositut blogi-artikkelit