Trukin kunnossapitovinkkejä: ehkäise mieluummin kuin korjaa

Jukka Heinonen - 9 heinäkuuta 2019

Trukin huolellinen kunnossapito auttaa ehkäisemään vahinkoja ja kalliita korjauksia. Toimittajan huoltopalvelu on tietenkin erittäin tärkeää. Ongelmia voi myös ennaltaehkäistä huolehtimalla päivittäisestä ja viikoittaisesta kunnossapidosta.

Sähkökäyttöisten trukkien päivittäiseen ja viikoittaiseen kunnossapitoon kuuluu ennen kaikkea akkujen oikeaoppinen lataaminen. Sähkötrukeissa käytetään yhä useammin litiumioniakkuja. Ne eivät vaadi huoltoa, joten käyttäjän ei tarvitse tehdä juuri mitään. Tilanne on toisenlainen perinteisissä märkälyijyakuissa, jotka vaativat käyttäjältä huomiota ja huoltotoimenpiteitä. Oikea lataustapa on tärkeä:

  1. Pysäköi trukki oikein

  2. Käytä suojaimia (suojalasit ja käsineet)

  3. Irrota akun kytkennät ennen latausta

  4. Avaa akkutilan kansi tai luukku

  5. Kytke akut laturiin ja kytke laturi I-asentoon (päälle) Varmista, etteivät kaapelit loju lattialla

  6. Sammuta laturi ja irrota akku, kun lataus on valmis

  7. Kytke akku takaisin kiinni trukkiin

Akun käyttöiän pidentämiseksi on tärkeää, ettei sitä ladata liian aikaisin, mutta ei myöskään liian myöhään. Akku ei saa koskaan purkautua yli 80 prosenttia!

Tarkista lisäksi elektrolyyttitaso säännöllisesti ja lisää tarvittaessa demineralisoitua vettä. Lisää vettä aina latauksen jälkeen, kun akku on vielä lämmin. Pidä akku myös puhtaana ja kuivana ja poista mahdollinen korroosio.

Puhalla, voitele ja täytä

Polttomoottorilla varustettu trukki kannattaa puhdistaa paineilmalla. Sillä voi poistaa likaa ja ruostetta. Huomaa, että jäähdytin täytyy aina puhdistaa puhaltamalla ilmaa normaalin virtaussuunnan vastaiseen suuntaan. Muuten lika päinvastoin tarttuu tiukemmin kiinni. Kun trukki on puhdas, se täytyy voidella trukin käyttöohjeessa olevan voitelusuunnitelman mukaisesti.

Tarkista myös moottoriöljyn, jäähdytysnesteen ja lasinpesunesteen määrät säännöllisesti ja lisää niitä tarvittaessa.

Toyotan huollolla varmistat trukkisi toiminnan

Toyotan huoltoprosessit on suunniteltu niin, että vioittuneen trukin seisonta-aika olisi mahdollisimman lyhyt. Maanlaajuinen makeenikkoverkostomme varmistaa, että mekaanikkomme on paikalla 8 tunnissa ja trukkisi on huollettu. 

Lue lisää ylläpitosopimuksesta ja huoltosopimuksesta>>

 

Aiheet: trukkihuolto vastapainotrukit

Jukka Heinonen

Jukka on työskennellyt Toyotalla myyntijohtajana vuodesta 2010 ja hänellä on laaja-alaista osaamista myynnin ja sen eri osa-alueiden kehittämisessä trukkialalalla.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli