Lounavoiman jätteenpolttolaitos on kaksinkertaisesti ympäristöystävällinen. Se korvaa turvetta ja fossiilisia polttoaineita energiatuotannossa ja kierrättää yli 400 000 ihmisen sekajätteet energiaksi.
Keväällä 2021 käynnistyvä Lounavoiman upouusi jätevoimala alkaa tuottaa 180–190 gigawattituntia lämpöä ja reilut 70 gigawattituntia sähköä vuodessa. Salon kaupunki saa voimalasta vuoden 2021 syksyllä 90 prosenttia lämpöenergiastaan puolet pienemmillä hiilidioksidipäästöillä kuin aiemmin. Tuotetulla sähköllä voisi polttaa miljoonaa led-lamppua.
Moderni ja tehokas laitos
Voimalaitokselle tulee 420 000 ihmisen kierrätyskelvottomat polttokelpoiset jätteet 17 kunnan alueelta Lounais-Suomesta. Tästä syntyy 40 kuormaa päivässä eli 120 000 tonnia vuodessa. Energiamäärältään se vastaa 50 000 tonnia kivihiiltä tai 33 miljoonaa kuutiometriä maakaasua.
Energiatehokkaassa laitoksessa hyödynnetään kaikkia modernin yhteistuotantolaitoksen (CHP, Combined Heat and Power) tekniikoita. Esimerkiksi savukaasuista otetaan tehokkaasti talteen niihin sitoutunutta lämpöä.
Laitoksen alueella on aloitettu syvälämmön pilottihanke, jossa tutkitaan kaksi kilometriä syvän lämpökaivon rakentamista. Sinne voisi tulevaisuudessa johtaa kesäaikaan laitoksen tuottamaa lämpöä, joka muuten menee lauhdutuksen kautta harakoille.
Keskitetty jätteenkäsittely
Ajatus Lounavoiman laitoksesta syntyi vuonna 2017, kun alueen kuntien omistama Lounais-Suomen Jätehuolto päätti keskittää omistajakuntiensa sekajätteen käsittelyn ympäristöystävällisesti yhteen paikkaan. Yhtiö perusti Salon Kaukolämmön kanssa tasaomistusosuuksin Lounavoiman. Suunnittelu- ja lupakäsittelyvaiheiden jälkeen rakennustyöt käynnistyivät tammikuussa 2019. Fira valittiin rakennustöiden pääurakoitsijaksi.
Hankkeen tuotanto- ja kunnossapitopäällikkö Janne Huovinen tuli mukaan vuonna 2018 hyvissä ajoin ennen rakennushankkeen alkua.
”Olen valvonut hanketta ja pian pääsen jatkamaan omalla laitoksella kunnossapito- ja käyttötehtävissä.”
Huovisella on vuosikymmenten kokemus alalta muun muassa Riihimäellä toimivan Fortumin jätteenpolttolaitoksen kunnossapidossa.
Erilaisia tarpeita kahdelle trukille
Valtavan laitoksen kunnossapidossa tarvitaan trukkikalustoa päivittäisessä työssä ja huoltoseisokkien aikana. Tarvetta on sekä väkivahvalle vastapainotrukille että ahtaissa tiloissa näppärästi liikkuvalle pinontatrukille.
Vastapainotrukki on omiaan lastien purkamisessa sekä kunnossapidon moninaisissa tehtävissä, joissa muun muassa nostetaan huoltomiehiä henkilönostokorissa korkealla sijaitseviin huoltokohteisiin. Pinontatrukin työmaa on kunnossapidon varasto, jossa on laaja valikoima kemikaaleja, laitteiden osia ja laitoksen päivittäiseen operointiin liittyviä tarvikkeita kuten pultteja, venttiilejä ja laakereita.
”Varaosia hankitaan varastoon kokemuksen ja laitetoimittajien suosituksen perusteella sekä osa pienellä arvauksella. Samalla pitää optimoida kustannuksia”, Huovinen sanoo.
Trukkien hankinta käynnistyi vuoden 2019 lopulla Huovisen pyytäessä tarjoukset. Toyota Material Handling valikoitui tarjoajista teknisesti parhaan ja sopivimman tarjouksen ansiosta.
”Toyota on arvostettu merkki. Kilpailukykyisen tarjouksen jälkeen oli helppoa lähteä heidän kanssaan yhteistyöhön.”
Toyotan tarjouksessa oli sekä kaasu- että sähkötrukki, joiden välillä Huovinen teki valinnan.
”Sähkö on meille jo ympäristömielessä luonnollinen valinta. Sähkötrukki ei tuota pakokaasuja, sen kanssa ei tarvita kaasupulloja, sitä ei tarvitse tankata ja mehän teemme sähköä täällä itse.”
Hyllyratkaisu sattuman kautta
Kun Huovinen oli päättänyt trukkihankinnan, hän halusi vielä päästä katsomaan, miltä trukit näyttävät ja tuntuvat oikeasti. Hän kävi Toyotalla vierailulla Vantaan Korsossa.
Trukkien ohella hän näki yllättäen Toyotan hyllyratkaisut. Varastohyllyistä oli jo tehty tarjouspyyntöjä, mutta päätös hankinnasta oli vielä auki.
”Kävimme Huovisen kanssa Salossa paikan päällä tilat ja tarpeet läpi. Asiakkaan varastotilojen tarkastelu fyysisesti on tärkeää, jotta havaitaan ennen tarjouksen jättöä mm. mahdollinen talotekniikka, jota layout-piirroksissa ei välttämättä näy”, kertoo Toyota Material Handling Finlandin varastokalustetiimin tekninen myyjä Jeremias Pirinen. ”Tässäkin tapauksessa havaittiin muutama lämmityspatteri, joiden suojaksi hyllyn ja patterin väliin tarjottiin suojaverkko”.
Tällä toimintatavalla vältytään turhilta tarjousten päivittämisiltä ja asennusten aikaisista viivästyksistä.
Hyllyt sekä vähän käytetty ja takuuhuollettu BT Staxio -pinontatrukki saapuivat Saloon elokuussa 2020. Tuliterä Traigo 80 -vastapainotrukki saatiin tehtaanpaketista paikalle marraskuussa 2020 hyvissä ajoin ennen kuin varastoon alkaa tulla tavaraa ja kunnossapito käynnistyy.
Vastapainotrukissa on ajamista helpottava SAS ajovakautusjärjestelmä, joka muun muassa hidastaa automaattisesti trukin vauhtia mutkissa ja vakauttaa menoa kaltevilla pinnoilla. Trukissa on vakiona kiinni kääntöpää, joka sopii esimerkiksi ipc-konttien käsittelyyn.
”Kääntöpää on hyvä kunnossapidossa nostohommissa. Se on myös kätevä, kun halutaan esimerkiksi kipata kontteja sivuttain. Vaikka se painaa 700 kiloa, riittää 1500–2000 kilon nostokapasiteetti hyvin käyttöömme.”
Yhteistyö on kattanut neljäntoista työntekijän koulutuksen trukkien käyttöön. Koulutuksessa käytiin läpi koneiden toimintaa sekä teoriassa että käytännön harjoituksissa, joissa kurssilaiset pääsivät ajamaan trukkia ja siirtämään lavoja. Kurssilaiset saivat trukinajokortit onnistuneesta kurssista.
”Hyvä tunnelma”
Huovinen on tyytyväinen yhteistyöhön Toyotan kanssa.
”Koko matkan ajan on ollut hyvä tunnelma. Kaikki on mennyt kivuttomasti. Toyotan myynti on ollut aktiivista, meistä on pidetty huolta ja olemme saaneet nopeasti vastaukset kysymyksiin. Tästä voin antaa vain positiivista palautetta.”
Hyvä yhteistyö poiki tammikuun alussa huoltosopimuksen.
”Nyt keräämme koneista käyttäjäkokemuksia, kun saamme laitoksen käyntiin. Saamme hiljalleen tavaraa hyllyihin ja sitä kautta koneita päästään käyttämään melko paljon.”
Trukkikalustoa käyttää jatkossa myös laitoksen kunnossapidosta vastaavan kumppanin työntekijät.
”On tärkeää, että trukit ovat tällaisessa käytössä vahvoja ja luotettavia, kun sillä on oman porukan lisäksi useita vaihtuvia käyttäjiä”, Huovinen sanoo.
Tutustu Toyotan Vastuullisen sisälogistiikan portaaliin >>