Tämä blogi on osa Toyotan vastuullisen sisälogistiikan portaalia.
Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas on monella mittarilla Suomen suurin. Vaikka robotit hoitavat korivalmistuksen, jää käsin tehtävälle kokoonpanolle paljon työtä. Tehdas onkin yli 4000 työntekijällään maan suurin yksittäinen tuotantolaitos.
Tehtaan mitoista kertoo paljon se, että 200 hehtaarin tontilla on katettua pinta-alaa lähes 15 hehtaaria. Sen suojissa valmistui viime vuonna yli 100 000 Mercedes-Benzin A-sarjalaista ja GLC-katumaasturia.
Suuret luvut koskevat myös tehtaan trukkikalustoa. Kun kaluston modernisoinnista päätettiin loppuvuodesta 2018, laskelmissa päädyttiin reiluun sataan uuteen koneeseen. Niistä noin 80 korvaa elinkaarensa lopussa olevia koneita ja loput vastaavat kasvaneisiin tarpeisiin.
”Totesimme, että vanhan kalustomme ylläpito oli tehotonta. Korjausten vuoksi koneista oli koko ajan liian monta poissa käytöstä”, Valmet Automotiven sisäisen logistiikan johtaja Miika Laiho sanoo.
Miljoonan hiilidioksidikilon säästö
Uusien koneiden hankinnassa kilpailutettiin vastapaino- ja työntömastotrukit sekä vetorukit.
”Puolen vuoden kilpailutuksen aikana saimme uusia ideoita, mihin kiinnitämme hankinnassa huomion. Päätimme muun muassa sen, että kaikki uudet koneet ovat sähkökäyttöisiä. Tähän vaikutti ensi sijaisesti sähkötrukkien dieselkoneita pienemmät hiilidioksidipäästöt. Myös sähkökäyttöisten trukkien hyvät ajo-ominaisuudet erityisesti talvioloissa vaikuttivat valintaan.”
Dieselkäyttöisten vastapainotrukkien korvaaminen sähkökäyttöisillä merkitsee Valmet Automotiven laskelmien mukaan 1 040 000 kilon hiilidioksidipäästöjen vähennystä vuodessa.
Hiilidioksidisäästö on konkreettinen osoitus, miten Valmet Automotive toteuttaa käytännössä vastuullisuus- ja ympäristöohjelmaansa. Se on hyvin linjassa Toyotan vastaavien pyrkimysten kanssa, mikä on tiivistänyt tältäkin osin yritysten yhteistyötä.
”Ympäristöasiat ovat meille keskeinen osa toimintaamme. Myös asiakkaamme kysyvät meiltä yhä usemmin, miten toimimme vastuullisesti ja arvojemme mukaan. Näiden asioiden merkitys kasvaa koko ajan”, Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki sanoo.
I_Site-kalustonhallinta on parantanut turvallisuutta
Yhteistyösopimus Toyotan kanssa solmittiin ennen kesälomia 2018. Ensimmäiset koneet saapuivat Uuteenkaupunkiin saman vuoden lopulla. Pääosa koneista tuli tuotantokäyttöön tammi-helmikuun aikana 2019.
”Valitsimme Toyotan yhteistyökumppaniksi, koska heidän tuotteensa täyttivät parhaiten vaatimuksemme. Toinen tärkeä asia oli uskottava lupaus ja suunnitelma paikallisen huoltotoiminnan järjestämisestä. Kun puhumme litium-teknologiasta, tiedämme, että Toyotalla on pitkä kokemus alan suunnannäyttäjänä. Iso tunnettu toimittaja ja toki myös kustannustaso vaikuttivat asiaan”, Laiho sanoo.
Toyotan koneiden ominaisuuksista niiden nostokyky, nostokorkeus, vetokyky ja asetinlaitteet vastasivat Valmet Automotiven tarpeita. Toyotan I_Site-kalustohallintajärjestelmä painoi myös vaakakupissa.
”Kalustonhallinta- ja seurantajärjestelmät ovat meille tärkeä asia. Meillä on nyt määritelty järjestelmään kaikille koneille koulutetut henkilöt, jotka saavat konetta käyttää. Koneen saa liikkeelle vain ne, joilla on käyttöoikeus koneeseen”, Laiho sanoo.
Merkittävä ominaisuus on myös se, että törmäystilanteita varten I_Site-järjestelmään on määritelty miten kone käyttäytyy törmäyksen jälkeen: meneekö törmäyksestä pelkkä ilmoitus esimiehelle vai pysähtyykö kone ja vain esimies voi avata koneen lukituksen.
I_Siten avulla tehtaalla pystytään seuraamaan ja ohjaamaan trukeilla työskentelyä huomattavasti paremmin kuin ennen. Työntekijöille voidaan antaa palautetta heidän työstään. Mikä parasta, ajo- ja turvallisuuskulttuurimme on kohentunut.
”Viimeisen puolen vuoden aikana, kun I_Site on ollut käytössä, törmäykset ja koneiden lukitukset ovat vähentyneet 45 prosenttia. Odotuksemme on, että tänäkin vuonna saamme törmäyksiä edelleen neljänneksen alas.”
Trukkien käyttöaste on korkea. Töitä tehdään arkisin kolmessa vuorossa eli koneet ovat ajossa viitenä päivänä viikossa kellon ympäri.
Sisällä hyrräävät litiumioniakkuja käyttävät työntömastotrukit levähtävät latauksessa sen aikaa, kun trukkikuski käy tauolla. Latauspisteet on sijoitettu ympäri tehdasaluetta olevien taukopisteiden läheisyyteen. 3,5 ja 4,5 tonnin vastapainokoneet purkavat päivittäin toistasataa täysperävaunurekkaa vuoden ympäri.
Neljän kuukauden rutistus
Ison konemäärän toimitus ja vastaanotto olivat Toyotan ja Valmet Automotiven tiiviissä yhteistyössä toimineen projektiorganisaation vastuulla. Aikataulutukset konemäärille ja konetyypeille sekä käyttöönottokoulutus noin 700 käyttäjälle tehtiin ennakkoon viikkotasolla. Samalla suunniteltiin, millä aikataululla vanhasta konekannasta luovutaan ja minkä verran pitää jättää varakoneita.
Marraskuussa 2018 toimitetut ensimmäiset koneet olivat pilottilaitteita, joita testattiin kaikissa mahdollisissa tehtävissä. Koneiden yksityiskohtia tarkennettiin saatujen kokemusten perusteella.
”Tammi-huhtikuu 2019 oli hyvin tiivistä tekemistä. Meiltä oli koko ajan 2-3 kolme henkeä mukana ja Toyotalta saman verran."
Merkittäviä säästöjä käyttökustannuksiin
Käyttökustannusten osalta Valmet Automotive on laskenut, että vastapainotrukkien käyttövoiman muutos dieslistä sähköön tuo kahden kolmasosan säästön.
”Koneiden vuokrakuluissa ei säästöä juuri tule, mutta korjaus- ja ylläpitokuluissa uudet koneet merkitsevät huomattavaa säästöä. Korjaus- ja käyttövoimakulujen osalta saamme vuodessa yhteensä 30-40 prosentin säästöt”, Laiho sanoo.
Euromääriä Laiho ei paljasta, mutta yli sadan koneen laitekannassa kyse on merkittävistä summista vuodessa. Säästyneet käyttökulut voidaan nyt suunnata toiminnan kehittämiseen.
Toyotan huoltopalvelu varmistaa Valmet Automotiven sisälogistiikan toiminnan häiriöttömän jatkuvuuden. Toyotan paikallinen kolmen hengen huoltotiimi vastaa siitä, että trukkeja on aina käytössä sovittu määrä riippumatta huollossa olevien koneiden määrästä.
”Näin suurelle konemäärälle pitää laskea, että aina on joku kone huollossa. Laskimme oikean määrän varakoneita, jotka ovat jatkuvassa rotaatiossa, kun koneita on huollossa.”
Automaatio tähtäimessä
Kiihkeästi kehittyvässä autoteollisuuden alihankintabisneksesssä ei ole varaa jäädä paikalleen. Siksi Valmet Automotivella on selkeä näkemys, tulevaisuudesta.
”Seuraavat koneemme ovat sellaisia, ettei niissä ole miehiä käyttämässä. Haluamme viedä automatisointia mahdollisimman pitkälle. Tällaisia ratkaisuja suunnittelemme parin seuraavan vuoden aikana.”
Automaattitrukit sopivat Laihon mukaan parhaiten hyllytykseen ja siihen, kun valmiita tavaraeriä toimitetaan varastosta kokoonpanolinjalle. Tällaisia ratkaisuja Uudessakaupungissa on määrä testata jo vuoden 2020 aikana.
Pian pari vuotta kestänyt yhteistyö Toyotan kanssa kehittyy jatkuvasti kumppanuuden suuntaan
”Kun Toyotalla on ideoita, miten me voimme tehdä asioita paremmin, tehokkaammin tai edullisemmin, he kertovat siitä meille. Kyllä tämä on molemminpuolista auttamista, parhaimmillaan jopa pyyteetöntä. Olen kokenut, että Toyotalla on halukkuutta kehittää toimintaamme koko ajan tällä saralla”, Laiho sanoo.
Tutustu Toyotan Vastuullisen sisälogistiikan portaaliin >>